Små satser

Godagens.

Jag och brorsan brygde vår första helmaltsbryggning i veckan och vi tänkte börja med en mindre test-sats på 5l.
Förutom att vi räknade helt fel på mängden kokvatten och slutade med ca 3l och fick fylla på med kallvatten, så vill jag påstå att det gick ganska bra.
Dock var det i tisdags vi brygde men den har redan slutat bubbla och med tanke på storleken på satsen tänkte vi undvika att mäta allt för många gånger.
Bör man hälla över den i sekundären redan nu och jäsa ut helt där eller ska vi låta den ligga kvar ett tag till i primären?
Har ni även andra tips man ska tänkte på när man brygger mindre satser så uppskattas det mycket.

Tack på förhand.

Sv: Små satser

Jag hade skippat att köra på sekundär på en sån liten batch och bara låta den stå kvar i  primären på ca 10-14 dar totalt.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Fyller den ingen funktion när det är så lite då?

Ni kan gott strunta i sekundärjäsning era första helmaltsbrygder. Själv har jag helt slutat med sekundärjäsning (annat än när jag brygger exempelvis fruktöl) eftersom jag inte upplevt någon skillnad i ölets klarhet mot att köra en primärjäsning på tre veckor.

Jäser: julöl

ok då låter vi den ligga kvar.
Tackar för era svar

mans skrev:

Ni kan gott strunta i sekundärjäsning era första helmaltsbrygder. Själv har jag helt slutat med sekundärjäsning (annat än när jag brygger exempelvis fruktöl) eftersom jag inte upplevt någon skillnad i ölets klarhet mot att köra en primärjäsning på tre veckor.

Jag har också slutat med sekundärjäsning och tycker jag faktiskt fått klarare öl av det dock kan jag nog ha blivit bättre på andra delar av bryggningen med.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

mans skrev:

+1 med tillägg för att det kan vara vettigt med sekundär vid torrhumling, eklagring, brett eller annan form av efterjäsning/klarning där lång tid på sekundärkärl är nödvändigt. Använder då helst damejeanne eller Betterbottle pga oxidationsaspekten.

ok.
Tillägsfråga; har det någon betydelse för hur stort jäskärl man använder?
Vi använder ett "normalstort" på typ 30 liter så där är ganska mycket luft i tunnan när man bara fyller 5 liter, om det spelar någon roll?

För primärjäsning är det bara bra med stor volym, syret i hinken kommer konsumeras av jästen och/eller tryckas ut av den genererade koldioxiden. Om du av någon anledning (trots kloka råd i inläggen ovanför) skulle tappa om ölen för en sekundär så bör du ha en så tajt behållare som möjligt.

Think globally. Drink locally.

Lite dimensionerings data, istort sett oberoende av storlek.

1kg bas malt ger c:a 255 Öschle liter, med 80% effektivitet
1kg spray malt (torr extrakt) ger c:a 370 Öscleliter.
Siffrorna är från mitt lilla verk, men det kommer inte att skilja mycket.

Med 1kg bas malt och en slutvolym på 5l blir OG = 1 * 255 / 5l =  51 - > 1051
Kokar ni ner det till 4l blir 1 * 255 / 4l = 63,75 _ > 1063,75

Mäskning 2,5 -3l vatten per kilo malt.
Lakning mäskvolym + lakvolym ~ 6 * kilomalt.

Så om ni vll ha en slutvolym på 5L
mäska 1kg malt med 2,5l, laka med 3,5 liter.
Efterssom det kokar bort relativt mer i en liten sats, se till att toppa up med kokande vatten
med jämna mellanrum, så att kok volymen i stort sett alltid är 5L

5l är väldigt lite. försök få tag i en större bytta

Skål
/Bf

bryggfånen skrev:

Lite dimensionerings data, istort sett oberoende av storlek.

1kg bas malt ger c:a 255 Öschle liter, med 80% effektivitet
1kg spray malt (torr extrakt) ger c:a 370 Öscleliter.
Siffrorna är från mitt lilla verk, men det kommer inte att skilja mycket.

Med 1kg bas malt och en slutvolym på 5l blir OG = 1 * 255 / 5l =  51 - > 1051
Kokar ni ner det till 4l blir 1 * 255 / 4l = 63,75 _ > 1063,75

Mäskning 2,5 -3l vatten per kilo malt.
Lakning mäskvolym + lakvolym ~ 6 * kilomalt.

Så om ni vll ha en slutvolym på 5L
mäska 1kg malt med 2,5l, laka med 3,5 liter.
Efterssom det kokar bort relativt mer i en liten sats, se till att toppa up med kokande vatten
med jämna mellanrum, så att kok volymen i stort sett alltid är 5L

5l är väldigt lite. försök få tag i en större bytta

Totalt blev det 1,15kg malt och 3l till mäskningen till en början men vi blev tvugna att fylla på med lite varmare vatten för att få upp temperaturen så det blev nog nästan en liter till. Till lakningen vet jag inte hur mycket vatten det blev men vi fyllde på ganska långsamt tills vi hade fått ut 5.7l lite drygt, men nästan hälften avdunstade under koket...

Men lite större batch blir det nog nästa gång

Om det dunstar är det bara att ha en kastrull med kokande vatten vid sidan om och fylla på lite då och då.
Det är viktigt att att det är kokande så att inte kokningen avstannar i vört kastrullen. Ni kan även splitta vörten
och koka i fler kastruller samtidigt. Mäsken suger i sig nästan 1l per kilo malt så det ser inte helt tokigt ut.
Mätte ni OG't innan ni skicka det på jäsning?

Skål
/Bf

OG låg på 1048 när den sattes på jäsning, men innan vi fyllde på med kallvatten låg den på 1075 nånstans.
Men vi bör nog ha en extra kasrull kokande nästa gång, tackar för tipset

Då har det inte gått så tokigt, När ni får lite bättre fjång i grejerna kommer ni att hamna lite högre men inte så mycket.
Ett litet trick att öka på storleken om man inte kan mäska så mycket är att tillsätta spraymalt. Ni har data i inlägget
ovan hur man räknar.

Skål
/Bf

Om det hänger på storleken av kokkärl kan jag rekommendera att sätta 2 st vattenkokarelement i en jäshink. Det enda i min utrustning som funkar klockrent. Det är helt kanon. Ett 2000 och ett 900 är lagom att koka 27 liter.  Ett tips bara om man inte vill köpa en stor i rostfritt direkt

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

scaryeyes skrev:

Om det hänger på storleken av kokkärl kan jag rekommendera att sätta 2 st vattenkokarelement i en jäshink. Det enda i min utrustning som funkar klockrent. Det är helt kanon. Ett 2000 och ett 900 är lagom att koka 27 liter.  Ett tips bara om man inte vill köpa en stor i rostfritt direkt

Det är jag som är den andre brodern, vi har nylig skaffat 2 st silltunnor och monterat vattenkokarelement i dessa, dock så kan vi mins koka 30L och vi tänkte iomed vi är gröna i helmalts världen att vi skulle göra mindre satsar tills vi fått koll på hur man gör.
vad är det minsta man bör koka?

Jag kör ofta 10L satser, det är rätt lagom när man vill prova nåt nytt. Var inte rädd för att gå upp i volym,
låt mäsk storleken bestämma kok storleken. 2kg basmalt 7-10L, 3kg basmalt 12-15L osv. Räkna på det
själva får ni se vad som kan passa er beroende på styrka och karaktär.

Skål
/Bf