nybörjare brygger AIPA

Hallå!

Jag och min sambo tänkte slänga ihop en AIPA nu i helgen. Eftersom hon är galen i amarillo så är tanken att det ska blir lite sådan.. Kan "experterna" tycka till om detta recept innan vi drar igång? smile Läste någonstans att cascade och amarillo gick bra ihop så därför "blandade" jag lite.

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 16,00 L     
Boil Size: 20,73 L
Estimated OG: 1,059 SG
Estimated Color: 7,7 SRM
Estimated IBU: 54,8 IBU
Brewhouse Efficiency: 70,00 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
4,00 kg       Pale Malt, Maris Otter (3,0 SRM)          Grain        93,02 %       
0,30 kg       Caramel/Crystal Malt - 30L (30,0 SRM)     Grain        6,98 %       
25,00 gm      Pearle [9,60 %]  (90 min)                 Hops         33,7 IBU             
10,00 gm      Amarillo Gold [6,90 %]  (30 min)          Hops         7,7 IBU       
10,00 gm      Amarillo Gold [6,90 %]  (15 min)          Hops         5,0 IBU       
15,00 gm      Cascade [6,30 %]  (15 min)                Hops         6,8 IBU       
15,00 gm      Cascade [6,30 %]  (3 min)                 Hops         1,5 IBU       
15,00 gm      Amarillo Gold [6,90 %]  (0 min)           Hops          -     
4,00 gm       Cascade [6,30 %]  (Dry Hop 4 days)        Hops          -           
6,00 gm       Amarillo Gold [6,90 %]  (Dry Hop 4 days)  Hops          -           
0,24 gm       Protafloc (Boil 15,0 min)                 Misc                       
1 Pkgs        California Ale (White Labs #WLP001)       Yeast-Ale

/Calle

Sv: nybörjare brygger AIPA

Låter väl bra även om jag skulle slängt i 2-5g/l i torrhumlingen för en IPA.

Jag hade också haft betydligt mer humle mot slutet av koket, mina 60 min givor brukar ligga på ungefär en tredjedel av den totala IBU'n. Jag hade nog säkert slängt i 50 g amarillo på 3 minuter. Det blir klart dyrare, men jag föredrar mer smak och arom. Men prova, det blir säkert bra iallafall, men kanske inte så aromatisk som jag föredrar. Lycka till!

8þ Mats

Har finjusterat med lite mer humle mot slutet (30 gram amarillo, 25 gram cascade och lite mindre perle i början) och 30 gram torrhumlingen.

Tackar! smile

/Calle

30 g torrhumle är nog i minsta laget för en AIPA (men ger säkert en väldigt god öl ändå smile)

I övrigt set receptet bra ut tycker jag, med din modifiering av den sista humlen. Vad är tanken med att slänga i Cascade med 3 minuter kvar och Amarillo vid "flameout"? Varför inte slänga i båda sorterna samtidigt i slutet?

Jäser: julöl

Tror tanken var att ge amarillon en lite tydligare arom (då sambon är galen i amarillo). Såg bra ut på papper i alla fall smile

Bryggningen gjorde vi på förmiddagen idag. Hade ett lite lägre OG än vad jag väntat men det gör inte så mycket. Nu står den i ett vattenbad med en t-shirt för att hålla tempen ett par grader kallare. Aldrig gjort detta så det är lite spännande.

Torrhumlingen är ju inte gjord ännu så det finns ju fortfarande möjlighet att öka dosen smile

/Calle