Förkultur...köra eller hälla ut?
Satte en förkultur igår med en American Wheat (BC1010) i en petflaska med vattenlås.
Skulle kolla om den kommit igång i morse och det bubblade inget, så jag tog upp flaskan och tryckte lite på den. Då såg jag att vattenlåset stabiliserade sig även när jag inte hade släppt greppet, vilket tyder på att min koppling mellan vattenlås och kork läcker. När jag släppte greppet så gjorde jag det lite för fort så det for lite vatten ner i flaskan.
1. När man gör förkultur är det ett problem att det läcker eller skall jag försöka täppa till helt? Läste någonstans att man kunde sätta en bomullstuss i flasköppningen vid tillverkande av förkultur och det pekar ju på att detta ändå är ok. Vad säger ni?
2. Jag desificerade vattenlåset igår, men hällde i vanligt kranvatten i låset. Hur skulle ni göra, köra vidare ändå, trots att det for ner lite vattenlåsvatten i flaskan, och hoppas på att det inte blir infekterat, eller hällt ut förkulturen och satt en ny? Finns det något sätt att konstatera att förkulturen är kass?