Jäskärl 50 liter

Är det nån som vet var man kan få tag på ett billigt jäskärl som klarar 50 literå

Sv: Jäskärl 50 liter

http://www.biredskapsfabriken.se/svensk … 26sida%3D1

Glasdamejaner (stavning?) finns i 54L av italiensk tillverkning ganska billigt. Annars har Brouland någon plasttunna på 60L tror jag för runt 35€.

Tackar perfekt och bra pris me. bara komplettera med kran och jäsrör så är det klart

http://www.biredskapsfabriken.se/svensk … 26sida%3D1

Förresten på de flesta filmer på youtube jag sett så har de flesta primärjäst i plastkärl med bred öppning medans sekundären gjorts i en glasdamejane som smalnar av i toppen finns det någon anledning till detta? Handlar det om infektionsrisken?

6 Senast ändrad av Salle (2011-04-12 14:23:49)

Sist jag kollade hos dom så stod det i kilo honung som kärlen rymde, dvs att ett kärl där det står 50 kilo inte rymmer 50 liter...

Salle

Tillagt: Ser nu att det länkades till 65 kiloskärlet kan nog vara OK

andii skrev:

Förresten på de flesta filmer på youtube jag sett så har de flesta primärjäst i plastkärl med bred öppning medans sekundären gjorts i en glasdamejane som smalnar av i toppen finns det någon anledning till detta? Handlar det om infektionsrisken?

Syre smile

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Ok så om nån vet var man kan köpa 50 liters damejane eller liknande med smal hals hade jag varit tacksam wink

Witre har också fina tunnor som är godkännt för livsmedel

http://www.witre.se/tunnor-med-stor-opp … M112M.html

Även plastfat som är godkännt för livsmedel

http://www.witre.se/plastfat-med-lock_26515M.html

Salle, det stämmer. Om jag inte missminner mig så är 1,4kg honung motsvarande 1liter vätska.

Kan man inte använda ett jäskärl i med stor öppning för sekundären och sedan ha en sån här som tar ut all luft?

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =161937211

Jag tror inte du behöver känna någon enorm oro över syresättning i sekundären. Så länge du inte vräker ölen mellan kärlen utan lugnt och fint häverterar över kalaset. Ölen i sig kommer släppa från sig kolsyra som är tyngre än syre och lägga sig som ett lock.

Jag kör alltid sekundären i en vanlig jäshink och jag har då inte upplevt något problem.
/Hans

andii skrev:

Ok så om nån vet var man kan köpa 50 liters damejane eller liknande med smal hals hade jag varit tacksam wink

Under primärjäsningen skapas så mycket koldioxid att någon oxidation inte är möjlig.  Man kan således primärjäsa betydligt mindre volymer än vad jäshinken/kärlet rymmer.  Däremot när jäsningen avstannat och det man kallar sekundärjäsning tar vid, alltså egentligen ingen jäsning utan mognad och lagring, då kan oxidation bli ett reellt problem om luftutrymmet ovan ölet blir för stort. Av samma orsak fyller man flaskorna nästan till bredden för att undvika oxidation i flaskan.

Med det sagt så vill jag påstå att oxidation bara kan bli ett problem i sekundären/lagringen om denna pågår under lång tid, säg 3 månader eller mer.  Sekundärjäser/lagrar man endast under ett par tre veckor, vilket inte är ovanligt med de flesta ales så ska det mycket till att ölet hinner oxideras.  Eller är det någon som har råkar ut för oxidering efter en månads lagring av ölet?

Andii, om din tanke är att butlejera ölet relativt snart efter primärjäsningen, råder jag dig att bara låta ölet vara kvar i den hink/kärl du primärjäste i tills mognaden är över. 

Glasdamejeanne rekommenderar jag inte.  Helvetes svåra att tvätta ur, lätta att gå sönder (och med 50 liter är det ingen liten katastrof), bökiga att släpa på etc.  Om du måste, skaffa två 25/30 liters hinkar istället och dela upp sekundärjäsningen i två hinkar isället om du hade tänkt en längre tids lagring.

Mina 500 Escudos.

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Det låter bra, tanken är att jag skall dra ölen på fat så om man skippar sekundären och istället låter det ligga lite längre i priämär och sedan låter det mogna på fat under tryck så blir det säkrare.

Hej

Är man i fat-branchen redan så har man ju kolsyra på flaska/tub.
Tag din slang och spola ner lite Co2 ovanpå drickat/ölen innan du lägger "locket på".
Jag vet en Ljungbybryggare som gör så när han fyller 25lit öl på sina 30lit fat...;)

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Men plasten släpper väl också igenom syre? Jag brukar undvika att lagra på plastkärl någon längre tid än ett par-tre veckor. Jag har råkat ut för oxidation men då var det en öl som stod länge (ett par månader kanske) på plasthink i lagerkylen.

Jag impulsköpte förresten en s.k. blandningshink på Beijer igår för 260 kr. PP-plast, livsmedelsmärkt (gaffel&kniv), volym 50 liter. Tyvärr inget lock så det är öppen jäsning som gäller - jag brukar täcka med gladpack och slå om en lång gummisnodd. Nu upptäckte jag att hinken har vissa små skavanker i ytan så vi får se om det blir problem att få den ren efter användning.