Bryggerier att besöka

Om man åker till Storbritannien och får lite tid över.

http://www.visitabrewery.co.uk/search.html

Vi kanske skall ordna en ölresa till London, det är ju rätt billigt att flyga dit nu för tiden...

Jonas

Sv: Bryggerier att besöka

Tack för tipset.
Sticker till England på fredag för en veckas jobb.
Upptäckte med din länk att jag käkat lunch 50 meter från Wychwood brewery i Witney dagligen i 10-12 veckor utan att veta om det.
Nu har jag bokat in en guided tour på lördag eftermiddag, så nu känns det inte så tungt att behöva resa.

TACK!

//Mats

Kul!

Du får väl avlägga en rapport när du kommer hem!

Jonas

Rappport från Wychwood brewery:
För 6,50 GBP fick man en guidad rundvandring i fabriken och en provsmakning (generös) av ett par av deras sorter,
(Hobgoblin, Goliath, Brakspear), samt ett ölglas med deras logga att ta hem.
Mottagandet var bra och de var vänliga och atmosfären lite "småmysig".
Fabriken såg väl inte så där "sexig" ut med sitt vita kakel och rostfria tankar, men det luktade fantasktiskt gott i jäsnings avdelningen.
Guiden var inte så hemma i bryggnings-processen, så trots mina ännu så länge klena kunskaper i ölbryggning, så lärde jag mig inget nytt. Jo förresten, de brygger Brakspeer ale där, och den var visst känd för sin "double drop" jäsning. Som jag fattade det, så utfördes första halvan av primärjäsningen i ett kar som var placerat ovanför ett annat, för att sedan droppa ner i detta andra kar. Detta för att syresättas och då ge den dess "unika" smak.
Tja unik vet jag inte, men lukten var unik. Det luktade bara ruttna ägg när man luktade på en Brakspear, men smaken var OK.
Jämfört med det enda andra bryggeri jag besökt, (Arran i Skottland) så var det här en trevlig upplevelse, men om ni som kan lite om öl och är lite nyfikna skall hit, tala då om när ni bokar er tour att ni tänker ställa lite "kluriga" frågor, så kanske ni får guidning av en lite kunningare människa än vad vi fick.

//Mats