Rekommenderad pumptyp?

Håller på att kolla upp vilken pump som passar ett litet RIMS. Har hittills hittat två pumpar som har tillräckligt lågt flöde och är byggda för att klara åtminstone 120 grader Celsius.

Den ena är en kugghjulspump som rekommenderas för lite mer trögflytande vätskor (typ choklad) men den har ett pumphus av gjutjärn. Jag vill helst ha ett av rostfritt.

Den andra är en excenterskruvpump som använder sig av en lång spiralliknande konstruktion för att pumpa. Denna passar enligt beskrivning mer lättflytande vätskor och även små partiklar så den verkar idealisk. Den kan fås i rostfritt och motorn kan frekvensmoduleras för att ge olika flöden. Jag ska skriva till företaget och fråga om pris och liknande.

Jag undrar bara, är det någon här som har erfarenhet inom området och kan rekommendera någon speciell typ, eller kanske peka ut problem?

Sv: Rekommenderad pumptyp?

Verkar inte vara så många som bygger ett system som innefattar pump med andra ord smile

Jag har sökt runt på massor av sidor och kollat olika pumpar och skickat email med prisförfrågan till fyra svenska återförsäljare. Har hittills fått svar av en (Svensk pump utveckling tror jag) som rekommenderade en pump som inte alls passade in på de specifikationer jag begärde och dessutom kostade den 5500 kr. Det var en pump som nog skulle passat på ett lite större bryggeri, fast klarade bara 90 grader....
Även om jag inte gett upp på de andra än så verkar det som att det är svårt för en privatperson att ens få prisuppgifter på en enskilld liten pump, eller så kollar jag på fel ställen. Är det verkligen ingen annan som köpt eller försökt hitta en bra (ställbart flöde, livsmedelsklassas, klarar minst 100 grader) pump till ett litet RIMS?

3 Senast ändrad av svensson.lu (2006-02-16 09:15:35)

Problemet är nog inte att pumparna ska klara mer än 100 grader (för det gör de) utan att du har mycket större risk för kavitering när du ligger runt kokpunkten för en vätska.

Hej!

Jag har precis handlat på Jula igen (tillsammans med Biltema så är det bryggeri-byggar leverantören #1 tongue ), och köpte http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.a … =SE-711215 för 298:-. Det är en enkel borrmaskinsdriven (eller "drivs av extern motor") pump i mässing. Den kanke är för enkel för ditt ändamål, men jag kommer att använda den för att pumpa vatten initialt, fungerar det så avser jag att köpa en till för vört...

Har själv funderat på en sådan, eller någon typ av tvätt/diskmaskinspump. Men jag vill se vad en lite rejälare pump kostar först.

I Hembryggaren nr 4, 2005 finns en beskrivning av hur man fixar en annan Julapump EEM20 till att bli en hetvörtpump. Den är komplett med motor, men själva pumphuset verkar vara detsamma som det JohanD nämner.

Kalle skrev:

I Hembryggaren nr 4, 2005 finns en beskrivning av hur man fixar en annan Julapump EEM20 till att bli en hetvörtpump. Den är komplett med motor, men själva pumphuset verkar vara detsamma som det JohanD nämner.

Ser ut att vara samma hus... det hade jag missat totalt.. då kommer den "andra" pumpen bli en med motor.

Låter som en bra idé det, garanterat billigare än att köpa en proffesionell pump. Nu måste jag bara skaffa den tidningen tongue

Efter att ha läst artikeln om konverteringen undrar jag om det finns någon alternativa leverantörer av den gummiduk som omnämns, eller om man kan använda den typ av gummiduk som man lägger i botten på trädgårdsdammar?