Hur påverkar vattnets hårdet och pH bryggningen och den färdiga ölen?

Där jag bor har vi enligt kommunen     Medelhårt     5,6-6,3 vatten med pH 8,5. Hur påverkar det min bryggning och smaken på den slutliga produkten? Hur det är med salterna kommer jag inte ihåg just nu har de uppgifterna hemma. Bör jag vattenbehandla och isåfall varför? Det jag kan tycka är att det varit lite dålig maltsmak på det jag bryggt hittills men det kan ju bero på andra saker också?

Sv: Hur påverkar vattnets hårdet och pH bryggningen och den färdiga ölen?

Det beror helt på vad du vill brygga och hur. Men för att hjälpa till behövs mer information om vattnet. Lyssna även på SBR:s och Brew Strongs vattenavsnitt  med din vattenspec framför dig så kommer du lära dig en hel del.

3 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-04-11 19:11:41)

Sv: Hur påverkar vattnets hårdet och pH bryggningen och den färdiga ölen?

Weinkeller skrev:

Det beror helt på vad du vill brygga och hur. Men för att hjälpa till behövs mer information om vattnet. Lyssna även på SBR:s och Brew Strongs vattenavsnitt  med din vattenspec framför dig så kommer du lära dig en hel del.

Håller med Weinkeller. Även om att lyssna på SBR wink
Och är det något du inte tycker blir förklarat 100% på SBR så snälla, maila oss och berätta så kan vi göra ännu bättre ifrån oss ang.
vattenbehandling. Så klar vill vi att alla ska kunna göra bästa ölen i stán.

Man kan så klart ta genvägar, men lägger man 1h extra på att sätta sig in i vatten och öltyper så blir du en bryggninja resten av livet wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio