Universaltermostat UT100

Hej alla glada ,
Sensorn på min  Universaltermostat UT100 har pajat . Efter en natt i en hink med vatten som förvandlades till is , är det kanske inte så konstigt men ,  iaf så står jag med skägget i brevlådan .
Har någon på forumet , bytt sensorn på en UT100 eller en UT200 ? I så fall , måste man löda  den nya sensorn på kretskortet ( det finns en massa gegga som måste bort och det verkar en aning pilligt ) eller går det att bara löda kablarna med varandra ? Måste man ha  en viss kabellängd eller spelar det ingen roll ? Måste man kalibrera om efter bytet och i så fal hur ?

Många frågor men ....
Tack på förhand.
J

Sv: Universaltermostat UT100

jag har absolut ingen aning men det måste väl gå att klippa av kabeln och löda på en ny sensor

Det var också min första tanke men , eftersom jag är långtifrån någon elektronikens Einstein , så tänkte jag att det vore bättre o fråga så att jag slipper göra några misstag . Jag har märkt att givaren beter sig konstigt i vattnet och verkar funka bra i kylen och i den fria luften . Den är kanske inte död och kanske behöver kapslas in på något sätt så att den  inte kommer i direktkontakt med vätskor .

Jag har bytt min sensor. Jag klippte bara av kabeln nära termostaten. Jag snurrade bara ihop kabeländarna, lödde inte ens och täckte över med lite eltejp. Det funkar.
Om man läser på leverantörens hemsida så säger de att sensorn inte ska vara "varaktigt neddoppad" i vatten. Men det går sålänge det går. Någon form av inkapsling är väl då lämplig.

Fixade ett rör akvariesilikon .Inkapslingen av sensorn i ett silikonrör med silikon i båda änderna klar . Sensorn funkar som det ska . Problemet löst :-)