Brygga en Belgisk Ale typ Chimay med Maris Otter?

Eftersom jag råkade köpa på mig en säck för mycket så har jag inte lust att handla annan malt mer än lite specialmalter typ karamell kanske.
Kan man använda Maris Otter malt att brygga belgiska ales med eller är jag fast i APA och IPA?

Sv: Brygga en Belgisk Ale typ Chimay med Maris Otter?

det enkla svaret vore; Givetvis, varför inte? det mer eftertänkta svaret är väl i stil med; om du ska tävla med ditt öl så är belgisk malt att föredra i ett belgiskt öl...
APA borde ju också enligt den logiken bryggas med Am malt...

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

3 Senast ändrad av Runo (2011-04-09 13:37:18)

OK tävla tänker jag inte göra. Tänkte mer om jag missade vissa smaker genom att köra med Maris Otter och att jag råkade köpa en 25 kg säck för mycket. Har knackat ihop ett recept med Maris Otter, cara pils, candysocker farinsocker koriander och apelsinskal humle Goldings, Hallertauer Mittelfrüh och Saaz

Jag har gjort en belgisk Ale som är typ en 2,5a. Den är för ljus för att vara en dubbel och för svag för att vara en tripel. Men den är jätte-god. Den är gjord med pale Ale malt som bas.

www.brygg.se

Det kommer att gå jättebra att brygga en belgisk dubbel eller liknande på Maris Otter.  Dra ner på evt tillsatser av munchenermalt och Aromatic så blir det bra. Kan du så skulle jag blanda Maris Otter och Pilsnermalt 50/50 eller 60/40.  Flera belgiska ales bryggs på pale malt.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.