Hur ska veteölen smaka?
Hej
Jag har aldrig gjort någon veteöl, knappt druckit någon men har hört gott om dom. Jag gjorde slag i saken, latade mig, köpte veteextrakt och Wyest 1010 American wheat. Jag satsade på 8 liter och ca 4,7-5% alkohol.
Enligt god amerikansk sed dumpade jag en hel del cascade humle i grytan under koket. Lite väl sedligt kanske, jag tillsatte närmare 100g till min 7 liters batch. När jag sedan räknade ut ibu i beersmith hamnade jag på 73.
F-N tänkte jag men låt gå. Jäsningen flöt på fint och det tog nästan två veckor innan ölet var helt utjäst.
Två veckor senare prövade jag och två polare ölen. Responsen var inte vad jag väntat mig efter misslyckandet med humlen. Den ene av dom berömde insasten och den andre hävdade att det var bland det bästa han druckit. Dessa två herrar är lager älskare, från min synvinkel smakade ölen välhumlad lager med extremt kort avslut och låg maltkaraktär.
Min bror provdrack ölen, ale och stout älskare som han är hävdade han att det inte smakade så mycket, men att han hällre drack dethär än större delen av systemets utbud av lageröl.
Jag vet inte hur veteölen ska smaka, men denna smakar defenitivt lager. Har den höga humlingen och mängden jäst gjort ett enastående jobb för att utplåna ale tonerna, eller smakar veteöl "lager"?
Martin
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer