Hur ska veteölen smaka?

Hej

Jag har aldrig gjort någon veteöl, knappt druckit någon men har hört gott om dom. Jag gjorde slag i saken, latade mig, köpte veteextrakt och Wyest 1010 American wheat. Jag satsade på 8 liter och ca 4,7-5% alkohol.

Enligt god amerikansk sed dumpade jag en hel del cascade humle i grytan under koket. Lite väl sedligt kanske, jag tillsatte närmare 100g till min 7 liters batch. När jag sedan räknade ut ibu i beersmith hamnade jag på 73.
F-N tänkte jag men låt gå. Jäsningen flöt på fint och det tog nästan två veckor innan ölet var helt utjäst.

Två veckor senare prövade jag och två polare ölen. Responsen var inte vad jag väntat mig efter misslyckandet med humlen. Den ene av dom berömde insasten och den andre hävdade att det var bland det bästa han druckit. Dessa två herrar är lager älskare, från min synvinkel smakade ölen välhumlad lager med extremt kort avslut och låg maltkaraktär.

Min bror provdrack ölen, ale och stout älskare som han är hävdade han att det inte smakade så mycket, men att han hällre drack dethär än större delen av systemets utbud av lageröl.

Jag vet inte hur veteölen ska smaka, men denna smakar defenitivt lager. Har den höga humlingen och mängden jäst gjort ett enastående jobb för att utplåna ale tonerna, eller smakar veteöl "lager"?

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Sv: Hur ska veteölen smaka?

Veteöl smakar inte lager, gå till bolaget och köp en WeihenStephaner mit hefe, underbar sommar bira.
Veteöl är något syrligare och friskare än lager. Den sydtyska varianten har lite "skum banan godis ton",
Och naturligtvis väldigt måttlig beska.
Jag brygger veteöl med Danstar Munich torrjäst. Det blir inte riktig sydtysk karaktär, men det blir rätt
bra ändå. Det är kanon om du har fått till en bra "fusk lager". Berättea lite mer om receptet

Skål
/Bf

En amerikansk veteöl smakar inte alls som en tysk, eller belgisk veteöl för delen heller. En amerikanskt veteöl smakar ej så fenoliskt, fruktigt eller syrligt som motsvarigheten över havet. Det som framförallt skiljer dem år är jästen, den amerikanska jäser mycker renare.
Tanken bakom en amerikanskt veteöl är att den skall ha en ren jäsning, vara svag i styrka och vara väldigt törstsläckande utan de "tyska" egenskaperna. Egentligen kan man jäsa en amerikansk veteöl på en vanlig alejäst.
Personligen så förderar jag de sydtyska veteölen!

Då kan ju jästen vara en bra förklaring.

receptet, 7 liter, om jag minns rätt:

2Kg torkat maltextrakt
20g cascade 60min
30g cascade 15min
20g cascade 5min
Wyeast 1010 american wheat

Primärjäsning 5 dagar 20C
Sekundärjäsning 5 dagar 20C

Priming 8g/liter
Lagring min 2 veckor på flaska för kolsyra

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

5 Senast ändrad av bryggfånen (2011-04-08 15:54:40)

Jag får ett liknande resultat med följande:
~11L

1kg Pilsner malt
1kg Munchner malt
Mäska i 5,25L i 68 grader och 90min
Laka i 50 min med 8L  75 grader

Koka i 80 min
20g Saaz 3,5% 60min
20g Saaz 3,5% 45min
20g Saaz 3,5% 2min

toppa upp under koket så att mängden är 11L
addera 0,5 kg muntons weiss extract mot slutet

Jäst Danstar munich 18 grader i 2 dygn
                              20 grader i 11 dygn

Ingen omtappnin till sekundär.
Prima med 6,5msk   12*6,5/11 = 7g/liter

Går att dricka efter 1 vecka är bättre efter 2 veckor men sen blir
det inte mycket bättre.

Det är väldigt lite vete malt i den här brygden. och det har lite mörkare
färg ton Så det är egentligen bara en "vetig" öl men den går åt snabbt :-)
Det slinker ner några redan innan första veckan har gått.

Skål
/Bf