Irish moss
Tjenare
Jag undrar hur mycket Irish moss ni brukar slänga i koket (om ni nu anv. det).
/Christian
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Irish moss
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Tjenare
Jag undrar hur mycket Irish moss ni brukar slänga i koket (om ni nu anv. det).
/Christian
Hej,
till en 18 liters brygd brukar jag ta 1 tesked som jag först löser i dl vatten.
Lyckas du undvika köldgrumling? Jag har varierat mängderna lite men tar ungefär 10 ml (2 tsk) till 25-litersbrygder men jag får alltid köldgrumling. Jag är dock dålig på att avlägsna kalldruv efter kylning. Kanske kan ha med det att göra.
/C
Ja, det brukar gå bra med köldgrumling.
Köldgrumlingen beror nog mest på att man lakar ur med för hög temperatur och får med sig tanniner i vörten. 82 grader brukar rekommenderas.
Proteiner lär också vara en del av köldgrumlingen men de är ju å andra sidan önskade för att för en fin skumkrona på ölet.
Den grumligheten som Irish Moss kan avhjälpa är nog den som har att göra med man slarvar med att avlägsna kalldruven. Dra upp en rejäl rotation på mäsken efter nedkylningen och vänta en halvtimme. Då har all kalldruv samlats i mitten av vörtkoket och du kan tappa av vörten med hävert från kanten av kokaren.
Lyckas du undvika köldgrumling? Jag har varierat mängderna lite men tar ungefär 10 ml (2 tsk) till 25-litersbrygder men jag får alltid köldgrumling. Jag är dock dålig på att avlägsna kalldruv efter kylning. Kanske kan ha med det att göra.
/C
Kalldruven bidrar inte till köldgrumling så vitt jag vet.
Den avskiljer du vid omtappningen enklast då den sedimenterat ordentligt.
Köldgrumlingen är mindre proteiner(kedjor) än vad kalldruven består av.
Om du vill få bort köldgrumling effektivt utan att lagra bort det så kan jag rekommendera gelatin. Det fungerar utmärkt som klarningsmedel.
Innan du tappar upp på flaskor eller fat så rör du ut lite gelatin i varmt vatten så att dete löser sig ordentligt. Tillsätt sedan röran i ölet under försiktig omrörning. Vänta någon dag och tappa sedan upp ölet. Jag gjorde det med en pilsner som inte ville klarna och den blev helt blank.
Ja, det brukar gå bra med köldgrumling.
Köldgrumlingen beror nog mest på att man lakar ur med för hög temperatur och får med sig tanniner i vörten. 82 grader brukar rekommenderas.
Jag rekommenderar att inte laka med så varmt vatten. Enligt litteratur och artiklar jag läst så bör du inte gå över 75ºC. Läs gärna artikeln om grumling.
Jag har också haft problem med disiga öl, speciellt dom ljusa. För att få klarare öl är det två saker som jag provat med rätt bra resultat: Dels skaffade jag en PH-mätare så att jag kan trycka ner PH till ungefär 5,2 under mäskningen (det behövdes mycket mer mjölksyra än jag trodde), dels lagrar jag länge (3-6 mänader) i kylskåp.
Jag har provat gelatin också, men det funkar ju inge vidare.
/Håkan
Jag provade gelatin och kiselsol i kombination på några öl förra året. Klara blev dom men ack så påtaglig påverkan på smaken. Att filtrering skall göra så har berörts i litteraturen men knappast klarningsmedel. Jag vet inte om och i så fall vilken som var värsta boven av de två. Har någon annan dessa erfarenheter? Det rör sig om att en klart märkbar del av smaken försvinner.
/Björn
Slog upp en sak jag mindes lite halvt om köldgrumling i ljusa öl som står i The home brewer's companion.
Om man tillsätter lite (28g) fint krossad svartmalt i slutet av mäskningen absorberar det lite av polyfenolerna, tanniner och långkedjade proteiner. Och reducerar därmed köldgrumling utan att påverka smak eller färg i någon märkbar skala.
Även riktigt stora bryggerier ska göra så här i deras ljusa öl.
28 gram svartmalt torde påverka färgen betydligt även om det tillsätts i slutet av mäskningen. Lakningen tar normalt runt en timme för mig vilket innebär att svartmalten har gott om tid att både avge färg och smak.
Jag är skeptisk till en hel del saker som Charlie Papazian skrivit i The Home Brewers companion.
Angående att stora bryggerier skulle göra detta har jag inte sett någon annanstans. Jag känner inte heller till något bryggeri som gör detta.
Vad jag vet är att det finns bryggerier som tillsätter aktivt kol i mäsken! Detta enligt uppgift för att få ett "renare" öl. Det finns dessutom hembryggare som praktiserar detta.
Björn, vilka smak komponenter försvinner tycker du?
Själv använder jag varken irish moss eller gelatin eftersom jag tycker det gör liten skillnad (ölen klarnar oftast hyfsat ändå), dessutom tycker jag det luktar lite snuskigt om både gelatin och irish moss så det tar emot att använda det. Fast jag gör å andra sidan inte så mycket extremt ljus öl heller. Fast all ljus veteölen har blivit redigt grumlig men det är ju så jag vill ha den iallafall så det är ingen nackdel.
När ni säger att ni har köldgrumling är jag nyfiken på *hur* grumligt det är? dvs hur petiga är ni? Är det någon som har en bild på hur grumligt det är? Det som är grumligt för oss amatörer kanske är rena "rötslammet" för experterna
å vad som är "grumligt" för en expert kanske är ganska acceptabelt för de flesta? Jag har ingen aning om var "normen" ligger?
/Fredrik
Det är ju inte jättegrumligt men det är inte klart. Det sedimenterar dock ner i ölet efter en (lång) tids lagring.
Jag har för mig att jag hade mindre köldgrumling när jag bryggde med pale ale-malt. Nu använder jag pilsnermalt (till ale också) och jag kör oftast infusionsmäskning. Ska köra en stegmäskning nu i helgen och se om det blir bättre.
/Christian
Jag har för mig att jag hade mindre köldgrumling när jag bryggde med pale ale-malt. Nu använder jag pilsnermalt (till ale också) och jag kör oftast infusionsmäskning. Ska köra en stegmäskning nu i helgen och se om det blir bättre.
/Christian
Om du använder pilsnermalt och bara kör med enstegsinfusionsmäskning så förklarar det ditt grumlingsproblem.
Jag rekommenderar varmt att du gör en proteinrast på 50ºC i c:a 15 minuter för att bryta ner proteinerna.
Har du använt Tärnös pilsnermalt rekommenderar jag minst 30 minuters proteinrast. Den innehåller enorma mängder protein. Senast jag bryggde på Tärnös pilsnermalt så blev det långa slemmiga proteintrådar i koket vilket jag aldrig fått med andra leverantörers pilsnermalt.
Införskaffa gärna protafloc som jag tycker fungerar bättre än Irish Moss och dessutom luktar det inte havstång som IM gör.
Jag hållar med Kenneth angående protafloc. Det luktar ingenting, har ingen smak och det renar mycket effektiv. Den Lager som jag ställde till lagring igår har jag provsmakat en gång och det var samma dag jag ställde till lagring, och redan då var ölen i princip nästan helt ren. Jag brukar att brygga 10 liter och använder 0,15 gram ca. Protafloc.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Irish moss