Fattigmans vörtkylare

Funderar på att kyla min vört genom att slänga ner 3-4 st 2L frysta PET-flaskor. Flaskorna rengör jag först genom att jag spraya dem med 25ppm IO-star någon minut innan. Finns det något negativt med det, några risker? Kan de rentav smälta (plasten) om jag slänger ner dom i 100-99C vatten?

Sv: Fattigmans vörtkylare

Plasten smälter nog inte eftersom flaskorna är fyllda med is . Men , skulle detta  fungera  tillfredställande så skulle man nog ha sett och hört om denna  metod i varenda blogg om bryggning i Sverige och över hela världen . Men , icke .Då måste man dra slutsatsen att det INTE kan  vara en bra metod . ( men , jag kan ha missat något  , ingen är ofelbar )
Jag tror att det bästa o  billigaste sättet att kyla ner din vört utan kylslinga är att ställa kärlet ,med varm vört i diskbalja ( om det ryms )  och låta det kalla vattnet från kranen rinna ,( naturligtvis inte i vörten ) eller ha is i vattnet och byta när den har smällt  eller , om det inte ryms , i badkaret eller i en större plastbalja .

Jag tror inte det blir så effektivt, det var länge sedan jag höll på med matematik men jag tror nedanstående formel skall stämma.

((Va * Ta) + (Vb * Tb)) / (Va+Vb) = Tf

Va = volym i kärl A med temperaturen Ta
Vb = volym i kärl B med temperaturen Tb
Tf = Sluttemperatur.

Jag får det till att sluttemperaturen hamnar runt 80 C om du använder 6L vatten 0 C.
Någon har säkert större matematiska kunskaper än mig och kanske kan bekräfta om jag räknat rätt smile

Gällande plasten så vet jag inte, rimligtvis bör det inte avge några större mängder med onyttigheter med tanke på volymen.

Mvh Torstensson

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Isen är väl kallare än 0 grader?

Ideen är strålande.

Men tyvärr har Torstenson rätt.
Även om du kyler isen till det kalaste som går -273 grader skulle 8l endast räcka till att kyla drygt 30l vört.

Så här är det.. jag har en kastrull på 14L som jag kommer att koka ca 12L i.. efter kok har jag kanske 10-11L kvar.. slänger jag ner 6L*-5C skulle jag alltså få ned tempen till 60C? Tänkte komplettera detta genom att sätta ut vörten i snön (har inget badkar) och dessutom ska jag späda (med isvatten) till ca 15L beroende på vilken effektivitet jag fick (min första helmäskning).

- Tror ni detta räcker för en riktigt "cold break"?
- Hur brukar ni göra med humlen under kylningen.. humlepåsar som ni fiskar upp eller låter ni de vara kvar tills ni kan tömma över till jäskärlet?

Det jag har gjort i mina tidigare bryggningar är att jag har tömt över vörten direkt från kastrullen till jäshinken genom en saftsil men det innebär ju att jag syresätter varm vört vilket inte är bra.. samtidigt som det är väldigt smidigt och snabbt att göra.

Alla ideer är värda att prova.

Jag hade dock modifierat dina tankar genom att istället för petflaskor använd 1l plastpåsar till isen och fylt varje med 0.5l vatten.
Vörten bör tack vara ångan snabbt kylas ner till cirka 93-95 grader efter att du har stängt av värmen. Då du desutom har en 14l kastrul och siktar på en jäsvolym på 15l rekomenderar jag att du häller den varma vörten i jäshinken direkt och samtigt silar bort humlen. Har du mätt sockerhalten innan koket kan du räkna fram hur mycket ren is (Vatten) du kan tillsätta för att uppnå önskat OG. Efter detta hade jag fyllt på med is i plastpåsar och haft i dessa till öskad jästemp.

Det är svårt att få ner temperaturen utan att använda en effektiv kylning. Min första helmäskning ställde jag ut på balkongen i -12 C och det tog väldigt lång tid innan jag fick ner detta till rätt temp.
Om du bestämmer dig för att testa så återkom med uppföljning hur det gick.

Annars är väl billigaste beprövade metoden att köpa mjukglödgade kopparrör och göra en egen spiralkylare.
Det kommer även upp en del plattvärmeväxlare på Blocket och Tradera emellanåt.
http://www.tradera.com/listing.mvc/item … p;catid=-1

Tack för er input.. hmm får se hur jag gör, känns inte som jag vill slafsa på för mycket heller med allt vad det innebär med infektionsrisk.. chill haze bryr jag mig inte om så kylhastigheten är eg. inte så viktig.. bara jobbigt att vänta flera timmar. Men Lasser8.. hur tänker du det här med att syresätta varm vört då (om jag tömmer genom saftsil direkt)?

Vad ni missat att räkna på ovan är att det inte bara är isens temperatur som spelar roll, faktiskt knappt alls. Den energikrävande (temperatursänkande om ni så vill) processen är omvandlingen från fast fas till flytande, det är därför mycket mer effektivt att kyla med nollgradig is än med nollgradigt vatten. Bortsett från infektionsrisken så skulle det smidigaste nog vara att "späda" vörten med is. Om du har en kemibok liggandes kan du läsa om värmekapacitet och termodynamik, det är inte hela sanningen (tar inte hänsyn till värmetransport, omrörning och liknande) men väl så intressant.

http://www.bazingabrewery.se

11 Senast ändrad av Lasser8 (2011-04-01 20:34:36)

Murmot
Låter mycket intressant.
Jag har dock ingen kunskap om att själva kristaliseringen av vatten skulle spela någon som helst roll för energiinehållet. Jag är dock medveten om att vatten inte alltid kristaliseras vi 0 grader om det är väldigt rent eller om det är väldigt stillastående. Där av alla partytrixs att få is att snabbt frysa vid omskakning eller tillsats av föroreningar. Vad har du för belägg att det skulle gå åt mer energi att väma vatten en grad vid -10 mot 97 grader.
Enligt mina källor är energiåtgången i stort sett linjär  upp till ånga. Finns en liten skillnad vid kristaliseringsfasen men denna är försumbar.

@Lasser8
Kristalliseringen spelar mycket stor rol. Murmot har helt rätt.
Smältentalpin för is är 333.55 kJ/kg och värmekapaciteten 4.2176 KJ/(Kg*K) vid noll grader. Det krävs alltså 333.53/4.2176=79 ggr mer energi att smälta 1 Kg is än att höja 1 Kg vatten en grad. Prova att smälta 1 kg is på spisen jämfört med att höja samma mängd vatten 1 grad, så inser du nog det rimliga i det hela.
Att kyla med isblock är mycket effektivt men kan utgöra en hygienrisk. Metoden omnämns även i en del amerikansk hembryggarlitteratur.

/Calle

Smältning är i stort sett alltid en endotermisk reaktion, energin som krävs betecknas som "enthalpy of fusion" (man kan också använda smältentalpin, men det ger samma resultat). Denna är 6kJ/mol för vatten, dvs det krävs 6kJ för att smälta 1mol (18g) is. Precis som du säger är energiåtgången för att omvandla vatten till ånga mycket högre (drygt 40kJ/mol). I båda fallen är det separation av molekyler som gör att det går åt energi.

Att värma 1kg vatten 1 grad kräver 4,18kJ och att smälta ett kilo is kräver 334kJ, alltså kan smältning av is jämföras med att värma lika mycket vatten drygt 80°C rent energimässigt.

Nu kan jag ha kollrat bort mig helt, det är ju trots allt fredag, men det skulle vara lite pinsamt

14 Senast ändrad av murmot (2011-04-01 21:25:53)

Nu hann visst CalleT först för att jag spelade Super Mario Bros 3 istället för att tänka på kemi, men så länge vi är överens så smile

Ett annat intressant tillägg är att värma ett kilo is en grad (utan att smälta det alltså) bara kräver ungefär hälften så mycket energi som att värma samma mängd vatten en grad. Kemi är bra spännande!

KalleT
Jag trodde att Smältentalpin var den extra energi som går åt att förvandla flyttande till fastform. D.v.s att det går endast åt 1/79 del mer energin att höja vatten från fast form till flyttande d.v.s. från is 0 grader till flyttand 0 grader jämfört med att höja tempraturen från 20 till 21 grader. Men då vatten i sig är väldigt energikrävande jämfört med många andra ämnen är detta nästan försumbart när det handlar om frysboxis -20 till jästemp +20 grader tror jag skillnaden inte ens är mätbar. Jag köper inte riktigt att det skulle gå åt samma eneregi att höja en liter vatten från is 0 grader till vatten 0 grader som det skulle krävas att höja 1 liter 0 gradigt vatten från 0 till 79 grader om energimängden var den samma.

För flytande form till fast form kallas det frysentalpi, vilken för vatten är -6,0kJ/mol (dvs. värme avges då vatten fryser). Jag förstår inte riktigt vad du menar med resten av ditt inlägg, förklara gärna smile

(Svarar trots att inlägget inte var riktat direkt till mig, hoppas det är ok)

17 Senast ändrad av Lasser8 (2011-04-01 22:32:02)

Hej Murmot
Jag tycker inga inlägg i detta forum är personliga utan det handlar om att öka kunskapen bland oss alla. Trots allt går allt ut på att brygga den bästa ölen som man kan och har förutsättningar för.
Och sedan dela ölkulturen bland vänner och närstående. Min erfarenhet är att många tycker om att dricka öl men det är först när man förklarar vad öl är och att det faktiskt finns en skillnad mellan döda lager öl som pripps och falcon (villkett även jag tycker är helt ok att dricka)  och levande öl som fatkiskt folk inser den stora skillnade är och tar sig tid att prova.

För att utröna vem som har rätt har jag fryst in 1 liter vatten som jag plannerar att värma med 10 liter vatten. Jag vet sedan tidigare att min värmeförmåga är 26 grader per litter och minut. Om jag förutsätter att mitt vatten håller 10 grader vid start och att isen håller -18 grader bör jag efter 10 minuter nått en temp av (10 * 10 + 1 * -18) / 11 + 26 /11 *10=  31.8 vilket är mitt tips du får gärna räkna ut var du tror att slut tempen påm vattnet är.

Där är vi fullständigt överens, ville bara inte trampa någon på tårna.

Jag utvecklar för övrigt gärna min förklaring kring entalpi mm, om det finns intresse. Precis som att vi gärna sprider kunskaper kring öl så är kemi något jag tycker är väldigt intressant och gärna delar med mig av.

Hej murmut
Vilket är ditt tips på vattentempreraturen.
10 liter 10 gradigt vatten + 1l -18 gradig is.
Kastrull med värmekälla som ger 26 grader per liter och minut.
efter 10 minuter tror jag på en temp av 31.8 grader.
Vilket är tid tips?

Du får specificera lite mer, vad menar du med 26 grader per liter och minut. Jag behöver veta villken energitillförseln är, alltså beroende på material mm. Räknar på det imrogon

Efter lite snabbräkning:

För att värma upp systemet ovan till 31,8°C krävs ~1,4MJ tillförd energi. Jag förstår som sagt inte vad du menar med 26°/l*min

Blev en väldigt teoretisk tråd för min del vilket för all del är trevligt smile Om man vill räkna teoretiskt på det bör man väl även blanda in kontakt-ytan från flaskorna?
Tanken är ju inte bara om det går att kyla ner utan också hur lång tid tar att göra det.
Frågan är väl också om det är en bra metod att använda med tanke på tid och infektionsrisk.

Personligen har jag varit inne på samma spår tidigare men hittade inget på forum om detta och tog då för givet att det inte var en bra idé.
Kylde då istället utomhus på vintern, vilket tog väldigt lång tid. Öl blev dock bra för att inte säga väldigt bra.
Eller så kanske jag inte har så välutvecklade smaklökar ännu smile

@CalleT
Du nämnde att det finns omnämnt i amerikansk litteratur. Kommer du ihåg vad dessa säger?

@Lasser8
Ser fram emot att se hur experimentet går

Varför inte slänga i en eller några kassar väl desinficerade kylklampar från frysen. Har man dem i en nätkasse kan t.ex. lyfta upp dem efter förättat värv och ev. slänga i någon nätkasse till om det skulle behövas. Man kan kanske köpa nya klampar för ändamålet. Utan någon vetenskaplig djupdykning så kan med säkerhet konstateras att  vörten blir kallare. Det är väl bara att testa med kokhett vatten först för att se hur mycket.

24 Senast ändrad av hekhog (2011-04-05 11:37:21)

Hej, kör en kombination!
Om du har eller kan skaffa en balja där ditt kokkärl ryms så...

1.Börja kylningen genom att ställa kitteln i kallt vatten gärna med
snö eller is i. Då temp skillnaden är stor mellan vattnet i baljan och
vörten i kitteln kyler det effektivt. Rör ofta, både vörten och i
kylvattnet. Ner till 50 grader borde gå snabbt sen går det långsammare
pga att temperaturskillnaden är mycket mindre.
(Konvektionen är effektivare då temperaturskillnaderna är stora)

2.Dumpa i isen och sätt snurr på vörten med jämna mellanrum.

Jag gjorde så förr innan jag byggde kylare och du kan vara nere i temp
på 10 minuter om du har 10 liter vört.

/Henrik

25 Senast ändrad av Salle (2011-04-04 08:18:56)

Jag brukar tappa från kokkärlet till jäshinken, sen bär jag ut den och ställer på gräsmattan utanför köket.
Efter några timmar så går man ut och känner med handen på utsidan av jäshinken om det verkar vara lagom varmt för att ha i jästen, är det lagom varmt så bär jag in hinken och tillsätter jästen.

Salle

Tillägg: Ibland på sommaren så har jag sänkt ner hinken i brunnen för att få lite snabbare kylning