Hmm, blev för några dagar sedan sugen på en magnetomrörare.
Hittade den här tråden och började inventera lite hemma.
Fläkt 120mm: check
12V DC adapter: check, ställbar i steg 1,5V-12V.
Fläktkontroller: check
Magneter: nope, men Clas Ohlson har fast bara de med hål hemma. Kör på dem, 59 kr.
Vippströmbrytare: nope, men hittar en för chassimontage i labbet på jobbet, 4 poler iofs klarar ju mig med 1-2. Kanske lysdioder också, nej pimpar gör jag senare om någonsin.
Honkontakt för spänningsmatningen: nope, men Kjell & Co har, 29kr.
Brickor: nope, inte så stora. Jula har, 49kr.
Låda: nope, surfa, surfa, hittar en på electrokit.se men vänta nu. Jag känner igen lådan DrKarma använder, sådana plastburkar har jag ju.
Skruvar distanser, löder, kopplar, provkör. Fläkten snurrar knappt. Kanske skulle testat fläkten först. Hittar ingen mer fläkt i samma storlek. Hittar en 90mm, provkör, funkar och är nöjd att jag satte kontakter mellan spänningsmatningen och fläktkontrollern. Borrar nya hål.
Limmar dit bricka, hamnar snett, dit med magneter ändå. Funkar inge bra alls. Bort med magneter och bricka, tar ett ofrivilligt blodprov i farten. Limmar magneterna direkt på fläkten, provkör innan limmet kallnat, limmar dit igen, lyckas få det symmetriskt.
Provkör, staven (några magneter) bara hoppar runt, skruvar och justerar varvtal. Lågt varvtal verkar likna något, vrider ned DCadaptern till 9V. Bingo, we have a spin!
Tar en bild och känner mig nöjd:

Varvtalet är uppskruvat lite extra för att virveln ska synas ordentligt. Total kostnad för inköpta delar: 137 kr, mao man kan kosta på sig att köpa riktiga stavar från sagitta.se.