Torrhumling
Hej!
Ni som har erfarenhet av torrhumling, hur gör ni rent praktiskt? Kokar ni humlen för att desinficera den eller slänger ni bara ned den direkt från paketet?
Eller har ni kanske andra metoder?
:-)
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Torrhumling
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej!
Ni som har erfarenhet av torrhumling, hur gör ni rent praktiskt? Kokar ni humlen för att desinficera den eller slänger ni bara ned den direkt från paketet?
Eller har ni kanske andra metoder?
Jag slänger bara ner den. Vad jag har förstått så vill inget som är dåligt för ölen växa på humlen och i sekundären är ölen redan ganska tålig. (mycket jäst, lite alkohol och inte mycket för baselusker att äta kvar).
Ett tips är dock att ta mindre hellre än mer då gräsiga toner och annat gärna framträder. Att humla lite i taget med en 10-20 gram extra per vecka verkar vara ett sett att komma förbi detta. Jag har tyvärr inte prövat detta än.
Instämmer med föregående talare, det är bara att slänga i kottarna i sekundären. Om du har särskild anledning att misstänka att det kan finnas elakheter (t.ex. om du skördat humlen själv) kan du köra dem en stund i ugn på 80-100 grader. Och som sagt, ta det vackert med doseringen; 1 gram per liter är mycket.
Hej!
Trditionellt använder engelsmännen 2 oz/barrel, (56g/163 liter). Bäst är aromen efter 2 - 3 veckor för att därefter börja avta. Mig veterligen är det ingen som desinficerar humlen innan tillsättningen i varje cask. Det är OK med både 90- och 100-pellets.(puckar)
Christer
Tack för alla svar. 10 g Cascade ligger nu och drar i sekundärjäsningen.
Jag hittade också följande på John Palmers hemsida "When you are dry hopping there is no reason to worry about adding unboiled hops to the fermenter. Infection from the hops just doesn't happen."
Såvida man inte har sparat sin humle på något väldigt dumt ställe håller jag med Palmer fullt ut.
Ja att hämta dem från komposthögen är nog inte så bra... ![]()
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Torrhumling