Misslyckad jäsning..?
Hej hej!
Min jäsning är lite underlig så jag måste dela med mig av mina tankar, och se om man kan få lite kommentarer!
I helgen bryggde vi vårt tredje försök till en mörk stark belgare (fint översatt), 10 liter. Hela bryggprocessen gick över förväntan! Mäskade ur på spis i två omgångar om ~64ºC i 35min, och ~68ºC i 40min. Lakade ur 12 liter på något mer än en timme, och kokade i 75min, med tillsatt kandisirap. 4 liter försvann i koket, och vi fyllde på med kallvatten upp till 10 liter. Efteråt kyldes vörten, med kylslinga, ned till 19ºC på 5 min (snabbt och smärtfritt). Vörten hälldes över till jästunna, via en desinfekterad saftsil. OG mättes till 1,080, vilket var väldigt nära det planerade, så vi var lyckliga! Jästen slogs i, och vi rörde om med slev för att syresätta ytterligare.
Idag, (onsdag), har tunnan stått i ca 20ºC sen lördag-natt, men det har inte bubblat någonting alls sen dess. Dock så har det bildats ett tjockt skum av jästen på ytan av vörten, så det tyder ju på att något har hänt. Det blev dessutom en nivåskillnad i vattenlåset efter ett dygn. Min första tanke var att det kanske inte var riktigt tätt kring låset, så att trycket lättades via någon annan väg ut. Denna idé har jag dock förkastat, då vattnet i låset direkt reagerar då man trycker lite lätt på locket av tunnan.
Kan det vara för dåligt med syre i vörten?
Jästen var en Belgian Abbey II, smackpack, som jag aktiverade morgonen, dagen före bryggning, och lät stå i rumstemp fram tills det att den skulle användas.
Mvh Sebbe