Hur ska jag lagra mitt lageröl?

Jag ska snart brygga en lager, vilket är nytt för mig. Tanken slog mig, hur ska jag lagra den? Min första tanke var följande:

Primären ca 2 veckor 12c
Tappa om
Sekundären 2-4 veckor 8c
Tappa på flaska
Lagra ca 2 månader 4c

men sen kom jag att tänka på fatlagring,..

Primären ca 2 veckor 12c
Tappa på fat och kolsyresätta
Lagra ca 3 månader 4c
Tappa på flaska

Vad funkar, som sagt, jag har ingen erfarenhet av lager.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

2 Senast ändrad av Weinkeller (2011-03-27 17:57:57)

Sv: Hur ska jag lagra mitt lageröl?

Rätt eller fel, jag har gjort så här de senaste gångerna och fått rena lageröl som resultat. Möjligtvis en aning mer sediment i flaskorna, men inget som stör:

1. Jäsning 19dgr vid ideal jästemperatur, ofta 10-12 grader. Jästen pitchad kallt dvs så nära jästemp som möjligt.
2. Jäsning 2dgr med jäskärlet uppflyttat till rumstemperatur. (kombination av diacetylrast och fullständigare utjäsning)
3. Om ölen är klar och ej disig tappas den på flaska och får jäsa två veckor vid rumstemperatur. Annars avvaktar jag ett par dagar till och fortsätter enligt tidigare.
4. Kallagring vid 0-8 grader i ca två månader. Högre alkoholstyrka lagrar jag typiskt varmare och vice versa om möjligt.

Jag inbillar mig att man får en mindre risk för oxidering och för den delen kontaminering på detta sätt jämfört med dina tankar ovan.

Verkar vettigt. Primar du vid flasktappningen eller finns det socker kvar till kolsyran?

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Jag ser alltid till att ölen är helt utjäst innan jag tappar på flaska, därför primar jag med socker. Extra jäst behövs inte. Dock så har jag märkt att lagerjäst har en förmåga att knapra i sig lite extra av ölens mer svårjäsbara sockerarter även om det tar mycket lång tid. Därför brukar jag numera ta ca 1g/l mindre än vad jag behöver för att uppnå rätt kolsyrenivå när jag flaskjäser lageröl. Det kan vara tillfälligheter men jag tycker mig ana en trend gentemot mina ales.

+1 för Weinkellers kommentarer. De viktiga punkterna är en kall start på jäsningen, ett varmare slut på jäsningen och en lång lagring efter buteljering/keggning. Tid är solklart den viktigaste ingrediensen vid lagerölsbryggning.

Think globally. Drink locally.

Ja det heter ju det!
problemet är ju mest plats. Vissa tider på året har man obegränsad plats för rätt temp, men den tenderar att variera något, vilket inte är bra. 4-5 kylskåp som står och går är annars en bra lösning, och då kan man ju helt enkelt justera sin jästemp vid olika stadium..... Vem har plats för det?

Jag brukar jäsa i 10 grader i ca 2 veckor, eller tills jag nått önskat Fg. Når jag inte ner så blir det en kort diacetyl rast på upp till 2 dagar vid rumstemp. Sendan tappar jag om till sekundär och sänker tempen till till -1. Eg skulle den stå där ett bra tag, men jag tappar på fat efter 2 veckor. Sen kan jag då provsmaka (brukar gå åt hela batchen innan den lagrats klart) och lagra vidare..... Här kommer kylskåpsproblemet in i bilden. Man måste ha minst 2 ölkylar för att komma ur den onda cirkeln. Man måste brygga nästa batch innan den förra tappas på fat. På så sätt har man tillräcklig mängd som man kan hysa in i kylar för lagring hos föräldrar, syskon, vänner jobbet eller vad man nu kan hitta på. Alltså lång lagring svalt.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house