Ja det heter ju det!
problemet är ju mest plats. Vissa tider på året har man obegränsad plats för rätt temp, men den tenderar att variera något, vilket inte är bra. 4-5 kylskåp som står och går är annars en bra lösning, och då kan man ju helt enkelt justera sin jästemp vid olika stadium..... Vem har plats för det?
Jag brukar jäsa i 10 grader i ca 2 veckor, eller tills jag nått önskat Fg. Når jag inte ner så blir det en kort diacetyl rast på upp till 2 dagar vid rumstemp. Sendan tappar jag om till sekundär och sänker tempen till till -1. Eg skulle den stå där ett bra tag, men jag tappar på fat efter 2 veckor. Sen kan jag då provsmaka (brukar gå åt hela batchen innan den lagrats klart) och lagra vidare..... Här kommer kylskåpsproblemet in i bilden. Man måste ha minst 2 ölkylar för att komma ur den onda cirkeln. Man måste brygga nästa batch innan den förra tappas på fat. På så sätt har man tillräcklig mängd som man kan hysa in i kylar för lagring hos föräldrar, syskon, vänner jobbet eller vad man nu kan hitta på. Alltså lång lagring svalt.
Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house