Ett slags recept

Nu har jag använt qbrew (Linux) och gjort ett recept...
1.050 OG
1.012 FG
43 IBU
6° SRM

1.50 kg         Weyermann pilsnermalt
0.40 kg         Weyermann Munchenermalt


9.00 g         Northern Brewer     whole     60 minutes
10.00 g     Hallertauer         pellet         20 minutes
20.00 g     Hallertauer         pellet         5 minutes

1.00 unit         Lager yeast         torrjäst Safale S34

Kan det bli nåt bra? Vad är det för typ? Ljus munchen? Bohemian Pilsener? Partillebärs?

Jonas

Sv: Ett slags recept

Usher gjorde något de kallade för "White Ale" som jag skulle kunna tänka mig är något åt detta hållet.
Överjäst tysk pilsner är det annars.
Liknar mycket de recept jag började brygga en gång i tiden.
Efter att ha stått i ett kallt garage hela vintern blev det ruskigt gott tongue
Så jäs på och lagra svalt ett par månader om du orkar vänta.

3 Senast ändrad av Kenneth (2006-01-12 21:40:08)

Sv: Ett slags recept

Jag blev så nostalgisk så jag letade reda på ett av mina första (nedskrivna!) helmaltsrecept.  Jag trodde jag hade tappat bort det men lyckan stod mig bi!

Här kommer det.
Malt
5 kg Pale Ale malt

Humle
40 gram 8,4% Northern Brewer 60 minuter
15 gram 3,5% Saaz 20 minuter
35 gram 3,5% Saaz torrhumling

Jäst
California Lager


OG 1049
FG  1006

Kommentar: Väldigt besk som en besk pilsner.

---------------------
Inga anteckningar om mäsktemp eller mäsktid, volym eller liknande
Ej heller om jästider eller jästemp.
Minns dock att jag jäste inomhus i rumstemp.

Jag minns också att det blev riktigt gott efter lång, kall lagring.

Sv: Ett slags recept

Hej,

det närmaste man kommer i öltypsdefinitionerna är "Tysk pilsner". Mycket beror dock på vattenkvalité, jäsningen och mäskningen. Om den jäser så att den får en klar smörkolasmak så blir den diskvalificerad som "Tysk pilsner" medan valet av humle gör att det inte blir en typisk tjeck heller. En "Münchener helles" är ganska nära men den skall ha mer utpräglad maltighet och mindre beska.  Så vi får väl hoppas att det blir en mycket god öl. Det bästa hembryggda ölerna brukar ju inte vara så typriktiga. Det är väl främsta skälet till att det brukar vara rätt dålig samstämmighet mellan de domarbedömda tävlingarna och folkets val.

/PeO

Sv: Ett slags recept

Ja, jag tänkte låta den stå i källaren eller på altan... runt 5-10 grader. Skall försöka göra den på lördag. Det blir min första helmaltsbrygd, så det skall bli spännande....

Sv: Ett slags recept

Jäs den i rumstemp eftersom du använder en ale-jäst.
När den sedan jäst ut och du buteljerat och kolsyra bildats färdigt i flaskorna så kan du ställa den svalare för att lagras...

Sv: Ett slags recept

S23 jäst var det jag köpt, hade väl fingrarna för mycket åt höger... smile

Enl spec.
Rekommenderad dosering: ett paket (11,5 g) till 12 liter vid jästemperaturer på 12-15°C.

Så om jag tar 1 pkt till 9 liter, så borde väl det funka...

8 Senast ändrad av Kenneth (2006-01-13 09:07:35)

Sv: Ett slags recept

det är lite svårt att veta när du skriver " torrjäst Safale S34" i ditt första mail....

jag antar att du menar "Saflager S-23 (Fermentis torrjäst, 11,5 g)"

jag kan tyvärr inte siffrorna utantill utan läste bara "Safale" vilket ju är en typisk överjäst för ale.

Sv: Ett slags recept

Ja, jag slant rejält på tangenterna... smile

Saflager S-23 (Fermentis torrjäst, 11,5 g) skall det vara...

Sv: Ett slags recept

Jäser det, kan man undra, eller sluter inte locket riktigt tätt?
Ölet har stått sedan i lördags i 12 grader, men inga bubblor ännu...
Hur lång tid brukar det ta för jäsning att komma igång? Jag har bara jäst i rumstemp. förut och då drar det ju igång efter nån timme....

Jonas

Sv: Ett slags recept

Lagerjäst kan ta ett bra tag på sig. 3 dar verkar dock lite i överkant så det kanske är dags att kolla hur vörten ser ut..om det är bubblor osv.


(helt plötsligt började jag undra om jag tappade om min rauchbier efter primär eller bara sänkte till lagringstemperaturer. När det tar lång tid är det lätt att bli glömsk)

Sv: Ett slags recept

Lyfte på locket...
Väldigt mycket skum, så det jäser nog..

Sv: Ett slags recept

Om det skummar så jäser det. Bara att vänta på en god öl nu helt enkelt.

Sv: Ett slags recept

Det kan vara nog så svårt... smile

15 Senast ändrad av jonash (2006-02-06 20:47:49)

Sv: Ett slags recept

Nu har det stått och jäst i ca 10 grader med Saflager S-23 , så nu var det dags att buteljera...
Det smakade gott, mycket humle.. OG=1048, FG=1012. Jag har hällt i lite sockerlag.
Hur skall jag nu lagra flaskorna? Kan de stå kvar i 10 grader ett tag, och sedan ställa dem kallare efterhand, eller skall jag ställa ut dem direkt. Visserligen började det töa idag, men det är nog bara 3-4 grader varmt...

Jonas

Sv: Ett slags recept

Låt dom stå varmare ett tag så att jästen kan föröka sig. Jag lagrade en gång flaskor vid 3-4ºC i 4 veckor och trodde att jästen skulle fixa kolsyra, men det hände inte så mkt. Fick plocka ut dom i rumstemp för att det skulle fixa sig.

Sv: Ett slags recept

Fortsätt att ha dem i 10 grader i minst två veckor.
Sedan kan du gå ner till runt 0 om du har möjlighet.
Prova en flaska då och då så kommer du att märka hur det hela utvecklar sig.

Sv: Ett slags recept

Igår var det dags för provsmakning av min första helmaltsbryggning...

För första gången verkar kolsyran ha blivit bra! Grumligheten har försvunnit, och den är t.o.m. god. Smakar som en besk pilsner. Jag buteljerade 6/2 och den har stått i garaget i ca 10 grader.

Synd att det bara blev  16 flaskor... sad