Mitt ölbryggeri bygge!

Jag håller på med att bygga en liten brygganläggning (135 L) och har tänkt använda 3 fas. Jag behöver lite råd om hur jag  skall koppla el vvs mm. Till första frågan: Går det att göra så att en PID kan styra elpatroner som går på 3 fas (10Kw)? 

Jag har en pump med rostfritt pumphus och ett gäng elpatronersamt elmotor med snäckväxel, kärl och desutom har jag möjlighet att köpa el,vvs,metall prylar genom jobbet m.m till ett förmånligt pris. Så vad behöver jag för att styra dessa elpatroner om inte en pid funkar? Jag vill styra ventiler med elektriska ventiler hur skall jag i sådana fall koppla dessa.

Jag ville lägga upp lite bilder på mina grejor men får ett felmedelande:

Error 403: Forbidden
Your PHP settings have been disabled by an H-Sphere administrator.

så jag får väl hoppa det denna gången.

Varför köpa allt när man kan göra själv!

2 Senast ändrad av DrKarma (2011-03-23 20:54:03)

Sv: Mitt ölbryggeri bygge!

Svarade på din fråga i JH:s tråd (om PID)

Hej igen.

Jag har precis påbörjat det som jag hade tänkt göra redan från början med mitt bryggverk - dvs titta in mer på automatiseringsbitar såsom ventilstyrning mm. Samtidigt så har jag lovat en kollega att hjälpa honom med sitt bygge av ett eHERMS (i princip så blir det en kopia av mitt bryggverk - med förbättringar som jag kommit fram till under resans gång.)

I samband med detta så håller jag även på att göra en översyn av den temperaturregulator som jag gjort. Dvs att jag håller på att skissa på att lägga till fler funktioner i den såsom styrning av ventiler, pumpar mm, vilket tar den från att ha varit en temperaturregulator till ja - en bryggningskontroller om det nu finns ett sådant ord. smile

Med PID:ar kan du styra temperatur på ett bra sätt, men det hjälper ju inte till för automatisering av andra bitar.

Hjälper gärna till med förslag mm och sen kan vi ta en diskussion framöver om du vill använda dig av det som ska bli min "bryggningskontroller".

Så första frågan till dig. Vad för typ av system hade du tänkt göra?
Förmodar att du står i valet mellan HERMS eller RIMS.

Själv så gillar jag HERMS konceptet, då det innebär att vörten under mäskning aldrig kommer i direktkontakt med elslingan.
Har sett några exempel där man byggt RIMS system och sen använt vattenkokarelement i sin genomströmmningsvärmare - vörten sliter rätt mycket på sådana element.
Värmer man däremot vatten i en HLT och sen har en värmeväxlarslinga i HLTn (dvs ett HERMS) så kan man ha dessa billiga vattenkokarelement utan att det direkt sliter (det är så jag har det).

Jag skall också bygga en typ av HERMSsystem men jag skall ha ett litet externt rör (ca3-4 liter)som  jag cirkulerar min vört i så jag inte behöver använda så stor efekt på uppvärmningen. Jag har en rostfri slinga (vörten skall gå genom denna) som jag har svetsat fast inuti röret som skall vara fyllt med vatten och skall ha en liten elpatron  och en termostat innuti.

fördelen med en stor HLT är och dra slingan genom det är att du har lakvattnet färdigt varmt i den när mäskningen är klar. den gör två jobb samtidigt.

oso1978 skrev:

Jag skall också bygga en typ av HERMSsystem men jag skall ha ett litet externt rör (ca3-4 liter)som  jag cirkulerar min vört i så jag inte behöver använda så stor efekt på uppvärmningen. Jag har en rostfri slinga (vörten skall gå genom denna) som jag har svetsat fast inuti röret som skall vara fyllt med vatten och skall ha en liten elpatron  och en termostat innuti.

Visa gärna bild på den.

Har själv varit i dom banorna och funderat. men då måste man ha övertrycksventil  å grejjor... Har inte löst det praktiskt ännu, så det blir väl att använda min boiler som heater och kasta i en spiral

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

7 Senast ändrad av DrKarma (2011-03-27 09:33:32)

Hej.
Precis som petern skriver så är en av fördelarna med en HLT att lakvattnet redan är uppvärmt.
En annan fördel är att säg att du har hettat upp 100 liter vatten i HLT:n till 68 grader. Det är en rätt rejäl mängd med energi som du då har lagrat i vattnet.
Säg sen att vi har 15 liter vatten i vår MLT som vi vill höja temperaturen på genom att sätta igång cirkulationen genom vår spiral i HLT:n. Då kan vi göra det ganska snabbt eftersom vi har en stor mängd lagrad energi i HLT:n.

Om vi istället hade haft 68 gradigt vatten i en behållare på 4 liter, då hade vi ganska snabbt sänkt temperaturen i denna när vi satte igång cirkulationen - alltså så kommer vi att i princip behöva att värmeelementet i behållaren kan tillhandahålla extravärmen mer eller mindre kontinuerligt.

Så vad vi är ute efter att göra här är då att byta ut den långsammare lagringen av vatten i HLT:n mot en snabb uppvärmning av vattnet i denna "mini HLT" istället.
Mao i "mini HLT" så behöver vi ha betydligt mer kW per liter lagringsmedia (vatten) än i HLT:n till dess att mäsken nått den temperatur vi vill ha.

Det du beskriver är något som jag dessutom har varit inne på att bygga för att testa hur stor skillnaden blir jämfört med att ha en HLT.
Jag hade då valt en elpatron med två slingor på vardera 2 kW och kört med båda när jag skulle höja tempen i mäsken och med bara en som regulator när tempen är uppnådd.

http://www.backfire.se/images/stories/misc/mini_HLT.JPG

Blå linjen är vattennivån. Det i mitten är en elpatron (ja om nu min ritteknik inte är självförklarande).

BTW. Jag får också php error när jag försöker använda humle.se för att ladda upp bilder.

8 Senast ändrad av scaryeyes (2011-03-27 11:48:23)

Utan avancerad styrning kan det vara lite knepigt att hålla rätt mäsktemp va? 100 liter vatten, eller 25 i mitt fall, är inte så lätt att reglera hit å dit. Men om man kör den ena piden på HLT och håller tempen där konstant och den andra piden i mäsken och bara kör pumpen av och på me den, så borde man kanske hamna i närheten? Sen dokumentera tempskillnader vid olika temperatur?
Men med din eminenta styrning kan du kanske styra allt tillsammans, Karma? Hur mycket 10mm prisolrör måste man ha för att växla tempen i en spiral vid mäskning tro? Julapump.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

DRKarma har ritat exakt vad jag har för plan att göra. Jag tänker mig att mindre mängd vatten skall vara billigare att hålla en konstant temp på oavsett cirkulation eller utbyte i slingan men jag kan ha fel? mitt kärl tänkte jag inte skulle vara tätt i den övre delen för att slippa tryckförändringar, man skall ju ändå inte koka vätskan för att uppnå mäsktempen. Man får bara se till att inte torrköra elpatronen Jag  tänker mig att om mitt mäskkärl är isolerat så sjunker inte temperaturen avsevärt den tid det tar att mäska så att bibehålla temperaturen borde inte vara några problem? Om man sedan vill ändra temperaturen kanske det krävs större efekt för stunden eller inte?

Tankar och synpunkter uppskattas!

Jag har problem att ladda upp bilder som jag skrev i mitt första inlägg och vet ej varför? När det är löst kommer bilder på mitt bygge.

I slutet av April flyttar jag  till en liten gård där jag har en liten ladugård som bland annat skall vara inredd med ett bryggeri så då hoppas jag att man kan samlas som mickro bryggare och ha en bryggardag framöver, byta tankar och idéer.

Så här står det när jag  vill  ladda upp bilder:  Error 403: Forbidden

Scary.
Jag kör alltid pumpen på - dvs kontinuerlig recirkulering.
Så om jag hade använt mig av en PID så hade jag nog bara använt den för att ställa in tempen i HLT för MLT kommer ju att hamna på samma temp minus förluster i slangar mm.
Exempelvis så hade jag ställt in 66,5 C i HLT:n om jag ville att MLT skulle hamna på 66.

Jag har i princip slutat att mäska in på en högre temperatur än den som jag ska lägga mig för mäskningen. Detta då 70-100 liter vatten snabbt lyfter upp tempen efter inmäskning.

Jag hade tänkt att ha en HTL tank men att den skall var till att värma mäskvattnet men den lilla HTL tanken skall vara till för att bibehålla värmen eller höja eller sänka den under mäskningen.

oso1978 skrev:

DRKarma har ritat exakt vad jag har för plan att göra. Jag tänker mig att mindre mängd vatten skall vara billigare att hålla en konstant temp på oavsett cirkulation eller utbyte i slingan men jag kan ha fel? mitt kärl tänkte jag inte skulle vara tätt i den övre delen för att slippa tryckförändringar, man skall ju ändå inte koka vätskan för att uppnå mäsktempen. Man får bara se till att inte torrköra elpatronen Jag  tänker mig att om mitt mäskkärl är isolerat så sjunker inte temperaturen avsevärt den tid det tar att mäska så att bibehålla temperaturen borde inte vara några problem? Om man sedan vill ändra temperaturen kanske det krävs större efekt för stunden eller inte?

Tankar och synpunkter uppskattas!

Jag har problem att ladda upp bilder som jag skrev i mitt första inlägg och vet ej varför? När det är löst kommer bilder på mitt bygge.

I slutet av April flyttar jag  till en liten gård där jag har en liten ladugård som bland annat skall vara inredd med ett bryggeri så då hoppas jag att man kan samlas som mickro bryggare och ha en bryggardag framöver, byta tankar och idéer.

Så här står det när jag  vill  ladda upp bilder:  Error 403: Forbidden

Använd forumbilder.se. Funkar bra för mej i alla fall

Jag ska testa min nya box-i-box till helgen. Bara torrkörning med vatten då förstås. Får se hur mycket förluster jag får. Ska hälla i kallt infusionsvatten och försöka värma upp det med hjälp av kopparspiral i min kokare. Funkar inte det så blir det att köra halvsatser i fortsättningen i kastrull på spisen med laksil i änden på en hävert. Sen blir det att konstruera ett ordentligt bryggverk.

oso1978 skrev:

DRKarma har ritat exakt vad jag har för plan att göra. Jag tänker mig att mindre mängd vatten skall vara billigare att hålla en konstant temp på oavsett cirkulation eller utbyte i slingan men jag kan ha fel?

Nej du har inte fel, för så länge som ALLT vatten i HLT ej går åt så har du ju värmt upp mer än du behöver = högre kostnad.
Fast jag ser det inte riktigt så - visst så går det några kronor extra el åt per bryggning, men det vatten som blir över i HLT:n använder jag för rengöring av systemet. Sockerrester och annat löses upp lättare i varmt vatten än i kallt.

Det börjar bli dags för lite bilder tror jag minsann wink

16 Senast ändrad av oso1978 (2013-06-25 20:54:12)

Jag har bilder men funkar det att lägga upp bilder nu? Jag blev uppsagd från jobbet nu så jag håller på att dra igång lite grejor nu!

17 Senast ändrad av oso1978 (2013-07-24 21:10:21)

Nu har jag listat ut hur man lägger upp lite bilder men det är bökigt. Det här är lite prylar jag har på lager och en del saker jag bryggt med. http://1.bp.blogspot.com/-uyInFJEhgHc/UfAmCY0BNYI/AAAAAAAAACo/plw6RT7_RQQ/s320/20130724_142216%5B1%5D.jpg http://2.bp.blogspot.com/-isI5sQd46iU/UfAlt-6jgaI/AAAAAAAAACY/et5gY_RzGIU/s320/20130724_142235%5B1%5D.jpg http://1.bp.blogspot.com/-_XYwnLhO5lI/UfAtTCQSXII/AAAAAAAAAC8/PB92ZoHDf6o/s320/20130213_163702.jpg http://4.bp.blogspot.com/-vQFjQ4i7044/UfAt3D1D7HI/AAAAAAAAADM/aTir_wAieXQ/s320/20130214_220828.jpg http://2.bp.blogspot.com/-0qDRfPurb2c/UfAuMccNnhI/AAAAAAAAADc/lz8RS-9XpnY/s320/20130213_163734.jpg Det får bli mer bilder framöver har lite annat att stå i nu..

Imponerande! Mer bilder, sånt älskar vi! smile