Nätbutik Humlerhizomer.

Hej jag söker en seriös nätbutik där man kan beställa odlingsdugliga humlerhizomer. Jag vill gärna veta av er som har beställt, så ni kan rekomendera dem. Jag vill inte ha en lista med massa ställen som finns, det kan jag söka upp själv. Har kollat endel på engelska siter, men jag är nog mest sugen på tyska humlesorter, min tyska är direkt skitdålig så det kan ju bli svårt att navigera på sådana ställen, men samtidigt är man snål nog nog att räkna ut att priset är ganska mycket bättre i tyskland än i england.

Sv: Nätbutik Humlerhizomer.

Jag beställde från http://www.eickelmann.de
Alla plantorna tog fart och gav skörd första året, runt 50g-150g torkad humle per planta. Jag köpte fem olika sorter och två plantor av varje. Det var även ganska billigt har jag för mig.

3 Senast ändrad av jrm (2011-03-24 09:52:03)

I fjol beställde jag 3 rhizomer (givetvis engelska) från http://www.aplus-hops.co.uk/
Sidan ser dock inte ut att vara aktiv längre... kan ju vara ett tillfälligt problem...

Tack tack ska kolla upp dessa sidor.

Weinkeller skrev:

Jag beställde från http://www.eickelmann.de
Alla plantorna tog fart och gav skörd första året, runt 50g-150g torkad humle per planta. Jag köpte fem olika sorter och två plantor av varje. Det var även ganska billigt har jag för mig.

+1
Har köpt rätt många plantor (Saaz, Spelter, Perle, Hallertauer mm) härifrån. Aldrig några problem, förutom att dom tydligen inte har ordentlig ordning på webbutiken. Får alltid ett mail efter beställning och betalning att dom inte kan hitta min order. Men dom är trevliga att ha och göra med, samt att du kan kommunicera på engelska med dom. Plantorna har varit väldigt väl packade och tog sig otroligt bra.

Come to the Dark Side, we have cookies.

Yes! Jag har beställt nu.
Hallertauer Aroma
Magnum
Perle.

Ska bli riktigt kul dehär. smile
Tack för hjälpen

7 Senast ändrad av Tristan (2011-03-28 18:36:51)

Var för bara en timme sedan på posten och hämtade en Tettnanger och en Northern Brewer från http://www.eickelmann.de
plantorna såg friska och fina ut.

Köpte mig en Hallertau Mittlefrüh och en Tettnanger från www.eickelmann.de för ca en månad sedan. Det gick riktigt smidigt och nu växer plantor för fullt.

9 Senast ändrad av megen (2011-03-31 14:19:53)

Hur lång tid brukar det ta innan man får varorna? Jag beställde för en vecka sen och de sa att de skulle skicka det på måndag för att det inte skulle fastna under helgen nånstans. Men nu är helgen snart här igen. Jag fick ingen bekräftelse på att det är skickat eller kollinr eller något liknande för spårning av paket. Haha kanske ska fråga dem ist för att posta här.

Jag fick vänta 2 veckor.Alla tog sig bra!

11 Senast ändrad av Björn Petersson (2011-04-01 00:39:33)

Av en tillfällighet hittade jag en svensk plantskola som åtminstone 2010 hade Magnum och Nordbrau (skulle kunna vara Northern Brewer) i sitt sortiment.

http://www.plantmakeriet.se

Och ett ställe till med Magnum:
http://www.rangedala-plantskola.se/Cate … mp;Search=

Tänkte ge lite tips till alla humleodlare då jag själv gjorde fel i förkultiveringen inomhus. Allt var frid och fröjd när de växte inne, de fyra sorterna tog sig väl och såg fram emot en grym frodighet på sommaren.  När jag sen satte ut dem i lite fin gödslad jord så visade det sig att avhärdning även gäller för dessa rackare. Alla långa skott som fanns vissnade ner och det var de små skotten som inte varit alls frodiga som överlevde.
Rekommenderar som man gör med resten av sin odling, ställ ut krukorna några timmar i början så de härdas så kommer ni få bra mycket bättre skörd även första året och en rejälare planta.
Detta gäller självklart bara i de tider man inte kan plantera direkt ute.

Bra tips. smile Hur ofta ska de ha vatten? Och hur mycket? Hålla jorden fuktig eller?

Hej

Challanger, cascade och nugget ligger ute på ebay i england(ebay.co.uk) nu.

Sök på hop plant.

Har handlat tidigare från säljaren. Fungerar kanon!

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Fuggle fanns visst också från en annan säljare om man sökte på hops rhizome.

På flaska:

Hittade även Furets plantskola som har Hallertauer Magnum.
http://www.furetsplantskola.se/katalog_ … _klang.pdf

Ta't lugnt, ta en hembryggd

ballista skrev:

Hej

Sök på hop plant.

Martin

Då har man beställt 2 st Cascade därifrån. Kanon nu har man snart egen aromhumle.

Runo skrev:
ballista skrev:

Hej

Sök på hop plant.

Martin

Då har man beställt 2 st Cascade därifrån. Kanon nu har man snart egen aromhumle.

Funderade på att beställa cascade jag med. Men jag har hört att de inte riktigt klarar de svenska klimatet så det fick vara. Men man kanske kan odla i ett växthus. Får skaffa ett sånt först.

Megen:

Vi får verkligen hoppas att cascade funkar i svenskt klimat, åtmånstone i småland där jag bor smile

Jag skulle tro att det räcker att valla in med tryckt virke kring roten och ha något genomskinligt tak så det bildar en drivbänk på vinter/vår. Då får plantorna troligen en behagligare miljö och en bättre start.

Martin

På flaska:

Hade Cascade förut, kottarna mognade aldrig ordentligt innan frosten tog dem (på mälaröarna)
Efter några år så blev den angripen av en miljard bladlöss (hela plantan var totalt svart) så jag grävde upp den och kastade bort den.
Av övriga humlesorter jag hade så klarade sig de engelska sorterna bäst. Fuggles och EKG.

Kan nog vara bra med att ha ett skyddat söderläge om man ska lyckas med Cascade.
Ska man bygga något slags halvöppet drivhus/bänk så gäller det att bygga högt wink

Kenneth skrev:

Kan nog vara bra med att ha ett skyddat söderläge om man ska lyckas med Cascade.
Ska man bygga något slags halvöppet drivhus/bänk så gäller det att bygga högt wink

Nja,.. tänkte mest att de skulle komma igång i god tid på våren.  smile

Tiden får väl utvisa hur det går, annars blir det som megen föreslog, växthus hos farsan.

Martin

På flaska:

Kenneth skrev:

Hade Cascade förut, kottarna mognade aldrig ordentligt innan frosten tog dem (på mälaröarna)
Efter några år så blev den angripen av en miljard bladlöss (hela plantan var totalt svart) så jag grävde upp den och kastade bort den.
Av övriga humlesorter jag hade så klarade sig de engelska sorterna bäst. Fuggles och EKG.

Att du fick bladlöss är ingen anledning att kasta plantan. Det viktigaste är att roten överlever kylan. Har en vinstock i sydvästläge som absolut inte ska klara sig i vår växtzon ändå gör den det. Det skiljer mycket inom varje zon så man bör pröva och inte lita blint på vad det står på växten.

Nu när humlen kommit upp visar det sig att de skickat fel. Jag har fått en Cascade och en Nugget. Det gör  iofs inget eftersom jag beställde 2 Cascade ifall den ena inte skulle ta sig.

Bara en undran. hur skiljer du dom åt?

Mina nugget/cascade har treuddiga och hjärtformade blad om vartannat. Likaså challanger och magnum. Fuggle skiljer sig kanske lite. Magnum har brunare stam, troligen för att de är äldre.

Jag är lite nyfiken smile

Martin

På flaska:

Jag fotade de och skickade bilderna till Lucy i England där jag köpt de ifrån. Hon jämförde med sina som hade kommit upp.  Både bladen och stammen + tätheten skiljer sig åt på mina.