Mäsk/Lakningskärl
Hej!
En gammal medlem hittar hit igen. Tappat bort vad mitt gamla nick o pass var så startade en ny.
Har hunnit med 22 brygder i mina dar (2 extraktsbrygder o 20 helmalt) men då det var över 2 år sen sist är jag lite rostig. Tänkte dessutom uppgradera min utrustning
Tidigare har jag alltid kört mäskning i kastrull på elspis och sedan lakat ur med hävert (med plastic padding nät fäst i änden som vilat under lakbädden.
Nu tänkte jag ta 2 gamla 30L jäs-hinkar som ändå behöver införskaffas nya fräsha.
Jag hade tänkt borra massa 3-4 mm hål i översta o ha som falskbotten. Sen kran ut från den understa. Ja ni vet ju PRECIS vad det handlar om.
Men jag funderar över några saker.
* Ska jag istället skära bort botten på den övre och fästa ett stekskydd som sil?
* En annan tanke är att borra hålen men lägga stekskyddet över dem ändå. Är det bra? Dåligt? Eller bara overkill??
* En annan sak som snurrar i huvudet är om jag ska fästa mitt PP nät (rullat som en cigarr) vid utloppet alternativt använda mig utav en armerad varmvattensland (vilket är bäst? Slang el nät?)
Eller är det så att falskbotten räcker gott och väl? Skulle det i sådant fall vara till skada att ha ett extra filter?
Detta kärl är iaf tänkt till både mäskning och lakning, så det kommer självklart även isoleras runt om och självklart även locket som nog får lite extra isolering då vär,e stiger som ni alla vet.
Så.. Bara hål? Bara stekskydd? Både och?
Och.. Ska det vara slang-filter alt PP nät. Tror man kallar varianten bazooka-screen nuförtiden. Eller räcker det som det är utan?
Eftersöker bra bildguider. Har jag missat redan existerande såna på forumet får ni ursäkta. Jag har sökt.
En sak till. Var ska jag sätta rör för att motverka vakuum? Fattat att det kan funka att bara sätta en distans mellan tunnorna såsom en penna typ. För att det ej ska kunna bli undertryck eftersom luft då kan komma in uppifrån till det nedre kärlet.
Nu kanske det blir för mkt i en o samma tråd men funderar på en sak till. Då jag flyttat så har jag en annan spis än tidigare. Den är för klen för Vörtkok. Särskilt eftersom jag ska öka volym från ca 5-10 L batcher till 15-25 L. DÄRFÖR kommer jag köra gasbrännare à la campingstyle med de mindre flaskorna.
Brännaren är bra o motsvarar ca 4000w i effekt men den klarar ej tyngd. Behöver tips på hur jag ska lösa detta. En typ av ställning men exempelvis så går det ej med en metallbunke även om den tål vikten. Då jag ej har slang mellan btännare och tank med gas och denna ej får utsättas för högre temp än 50 grader skulle det ej funka. Några tips på lösningar eller ngn med koll på om det är standardmått på gas/gasol tillbehör?
Då skulle värmeproblemet lösas med att sätta en slang mellan bränndelen och tanken.
är som sagt återkommande gammal medlem o har missat mycket de senaste åren. Minns nog mest Kennet o Dansken om nu ej K är dansken? El så har jag tänkt fel. Ngn utav er skickade Pors till mig för en herrans massa år sedan. Det minns jag väl för den midsommarlagern smaksatt med bland annat Pors var bland det godaste jag bryggt. Det tackar vi för
Det var nog allt just för tillfället. Jävligt kul att vara på gång igen. Det kliar i min bryggnerv så jag snart går i bitar. Och JAG VET att är det några som kan relatera till den känslan så är det ni här på forumet ![]()
Vänligen /BN