bryggfånen skrev:Det blir nog svårt att vara helt autentisk och kommer nog inte att smaka så bra heller, nog roligare att få en dryck man kan uppskatta.
Jag skulle nog använda humle men sparsamt, blanda olika maltsorter
som du säger och en hel del honung. Sen jäsa i relativt hög temperatur.
Då blir fulöls karaktär i alla fall :-)
Jo funderar i de banorna. Humle kommer jag nog utesluta iom att de engelska recept jag läst trycker på att humle var en nymodighet som skiljde ”gammelöl”: Ale fr ”modern öl”: Beer
Att det kommer smaka skit är jag fullt medveten om och jag har varnat för detta men de tycker det vore kul med ”riktig medeltidsöl”. Vem vet, kanske blir det gott ;-)
gnoff skrev:Testa att se om du kan låna
Harald Thunæus, Ölets historia i Sverige (Stockholm 1968), vol. I,
Har en annan bok hemma om vad man använde förr istället för humle i ölen, men har inte namnet i huvudet.
Är hyggligt säker på att man hittat spår av humle i diverse drycker i utgrävningar, åtminstone tillbaka till vikingatiden.
Något för att göra söknignarna lite smalare dock, när du säger medeltiden, vilket tidsperiod är du framförallt ute efter?
När jag var med i SCA en stund kör man ju hårt från ialalfall vikingatiden till slutet av 1500-talet eller om det tom är 1600-talet?
Alla referenser är mer än välkomna!
Vore bra att hitta ”bevis” för att humle var använt i mer än minimal skala.
Jag är förövrigt med i samma förening som du var. Figuren jag ska föreställa levde under vikingatiden så det får bli en sådan ”öl”.
gnoff skrev:Jag skulle se tilla tt använda en hel del brunmalt, lite rökmalt, en del karamellmalt, mäska högt mot 69 grader så du får högrestsötma, lägg gärna i lite mjölksyra eller brettanomyxes i jäsningen, om inte annat efter ett tag. Inget extra socker för kolsyrning.
Har du ingen humle alls skulel jag aialalfall köra emd pors eller skvattram, kanske lite enbärsris.
Ta inte bort för mycket proteiner och kör inte med sekundärjäsning.
Gissnignsvis är du ute efter ett öl med dålig utjäsning, rökig karaktär, inte värst besk, hygglgit syrlig/sur, mörk och grumlig, ingen kolsyra.
Jo, jag kommer panka på med mkt olika maltsorter med fokus på kanske munchnermalt för att få det riktigt fylligt.
Brett är jag lite osäker på, den förekom väl mest i den engelska bryggnäringen medan tyskarna inte hade sådana basilusker i sina fat? Hm har inte det med om faten bestod av ek eller ej?
Oavsett; kör jag brett kommer garanterat ingen tycka det smakar annat än apa så här kanske jag får tumma på autenticiteten....
nils-alf skrev:olaus magne har printat ner nått recept om jag inte minns fel.
Hittar du länk så vore det toppen!
Hur som haver, bra förslag från alla håll!
Det går i den riktningen jag skissat på och jag tror det får bli tre batcher.
1) Historiskt korrekt:
massor av maltsorter, ej humle eller kokning. Ös på kokande vatten på malten och hinka i pors. Flera paket överjäst jäs mkt varm och håll tummarna.
Gissningsvis helt odrickbart.
file:///C:/Documents%20and%20Settings/Jennie/Desktop/medeltids%C3%B6l/medieval_english_ale.html
2) Fegversionen:
samma maltmix men med oxiderad nobelhumle för inhibera infektion. Koka 60min.
Pors för smak och arom, ev låta porsen dra i sprit som essans och ”torrporsa” .
Folk kommer ju tycka version 1 var för kul och sedan vilja skölja ned det med något som påminner om öl.
3) Transatlantic brown ale:
Brygga en vettig American brown ale med massor av modern am humle för att visa hur modern öl smakar. Avvik från typriktigheten genom att köra FWH och humla i mäsken med saaz samt en del av smak- och aromhumlet får vara tattnanger, whitbread och saaz. Resten av smak, arom och torrhumle blir Simcoe och Amarillo.
Tanken är att göra en europeisk variant av en amerikansk tolkning av en engelsk brown ale.
Kul om man kunde plock hem våra ölstilar som amerikanerna vårdat när vi struntade i dem:-P
21L
OG1.045
FG 1.015
IBU 30-35
Pilsnermalt, munchner, vetemalt,dark och ljus crystal,biscuit, pale chocolate,caravienna
Hoprate 6.5g/L torrhumle 20g/21L
Nottinghamjäst
Co2nivå 1-1.5 servtemp 13C
Pumpas upp med beer engine för att ge den den slutliga ”euro-touchen”