Sv: mörk belgare

Weinkeller skrev:

mankang: Din förkultur behöver inte vara helt utjäst innan du använder den. Huvudsaken är att den största tillväxten skett och jästen är pigg. Det tar i regel ett dygn till 36h.

Även jag inte skakade mer en gång i början?

Hursomhelst nu har den stått i kylen sen igår kväll för att sedimentera sig och jag ska ikväll hälla av den och på med kokt vatten och så in i kylen igen.

Kolla Mr.Maltys calculator och för in dina värden så ser du en ungefärlig resulterande mängd jäst av din förkultur.

Lite uppföljning på den här:
Det är tre veckor sedan jag satte den och den jäser fortfarande. I början var det en jäkla fart på den, men efter några dagar så avtog jäsningen ganska mycket på 1042. Jag gav den då en rejäl omrörning och den tog hyfsad fart igen. Men nu ligger den på ca 1037 och småputtrar bara.
Jag ska göra en omrörning till och får se om den kan ta sig ner åtminstone 15° OE.
Förmodligen har jag haft en för liten förkultur med tanke på den höga OG:n. Men så länge den jäser så...

Come to the Dark Side, we have cookies.

Old Gowrie:
Kanske läge att pitcha lite Burton Ale wink ??

Weinkeller skrev:

Old Gowrie:
Kanske läge att pitcha lite Burton Ale wink ??

Hehehe, jo det skulle nog göra susen...

Funderar bara på om det kommer finnas nån jäskraft kvar när vi kommer till kolsyrejäsning på flaska...

Bryggde min variant idag:

Recipe: Belgian Bastard

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 16,00 L     
Estimated OG: 1,081 SG
Estimated Color: 38,6 EBC
Estimated IBU: 27,9 IBU
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
4,00 kg       Viking Pale Ale (4,6 EBC)                 Grain        62,21 %       
0,70 kg       Viking Münchermalt (18,0 EBC)             Grain        10,89 %       
0,30 kg       Biscuit malt (Castle Malting) (60,0 EBC)  Grain        4,67 %       
0,30 kg       Viking Enzym Malt (5,9 EBC)               Grain        4,67 %       
0,20 kg       Special B (Castle Malting) (300,0 EBC)    Grain        3,11 %       
0,20 kg       Viking Wheat Malt (5,0 EBC)               Grain        3,11 %       
13,00 gm      Pacific Gem [16,80 %]  (60 min)           Hops         25,4 IBU     
18,00 gm      Goldings, East Kent [4,50 %]  (5 min)     Hops         1,7 IBU       
10,00 gm      Pacific Gem [16,80 %]  (1 min)            Hops         0,8 IBU       
0,40 kg       Sugar, Table (Sucrose) (2,0 EBC)          Sugar        6,22 %       
0,33 kg       Candi Sugar, Amber (147,8 EBC)            Sugar        5,13 %       
1 Pkgs        Trappist High Gravity (Wyeast Labs #3787) Yeast-Wheat   1000ml starter

Mäskade i 22l i 64 grader i 90 min.

Hade lite strul med förkulturen, lyckades inte spräcka näringspåsen i jästen ordentligt men nu bubblar det rejält ändå.

Detta var bryggd nummer 4 (första gången med egenkrossad malt också) och vi börjar få lite bättre koll på vattenvolymerna. Iofs räknade jag med låg effektivitet på receptet 60% men vi hamnade på 70% med 2l extra i jäshinken och en grad högre OG med förkulturen inräknad.

Jäklar vad skum jästen producerade, jäshinken var full från 18l-markeringen upp till locket så det var en chansning att åka bort över påskhelgen utan att anlita jäsvakt;-) Jo, det gick bra.

Har kollat utjäsningen idag och den var nere på 1,011 mot beräknade 1,017. Jästemp 16-20 grader i 12 dagar. Doftar som en god belgare och smaken är bra i början men sedan kommer lite "svårare" smaker. En medbryggaren sa tvål och det kan jag nog hålla med om fast när jag tänker efter så kanske det är humlen Pacific Gem som ställer till det. Eller är det nedbrutna fettsyror?

Vad tror ni?

Du har nog inga problem alls, det kan nog dröja några månader innan din öl på över 9% är njutbar.

En ung riktigt stark öl som dessutom inte jäst klart är svår att analysera så länge det inte smakar helt åt fel håll tex obehagligt sött, astringent eller surt. De lite obehagliga smakerna beror nog på att acetaldehyd, estrar, alkoholer, humle och allt annat som gör ölen inte har kommit i harmoni ännu. Smaken och balansen kommer troligen ge sig framöver och bli bättre med tiden. Låt det gärna jäsa ett tag till och ställ kärlet kallt i någon vecka eller två så jästen får tid på ölen och att gå ur lösning innan den hamnar på flaska. I höst/vinter lär du ha en fin öl att se fram emot.

Tack för ett lugnande svar Weinkeller.

Ännu en uppdatering på vad den här tråden handlade om från början. Så här skrev jag i anteckningarna i bryggprogrammet:

"Omtappad efter 2 (TVÅ!) månaders jäsning vid 20°. Omrörd vid ett tillfälle.
Jäste jäkligt långsamt, förmodligen pga för liten förjästkultur.
FG (just nu) 1014.
Doften söt med vissa skumbanantoner
Smaken mild och förvånansvärt söt med vissa brända toner och lakrits. Ingen alkoholhetta, vilket är märkligt med tanke på att den ligger på ca 10%...
Inte jättegod, men med lagring, kolsyra och lägre temp så kan den bli en riktig godisbit...
Ska nu lagras på sekundär ett par veckor vid 7-10°."

To be continued...

http://www.humle.se/punbb/images/upload/roche%2010.jpg

Vilket program är det på bilden?

Beertools PRO.

www.brygg.se

Japp, beertools pro. Förmodligen det enda vettiga programmet för oss macanvändare...

Sorry för OT.

Jag vet att Beersmith är på gång till Mac. Beta-tester ska vara klara snart. Jag är trött på att boota i Windows bara för ett program. Dröjer det så kanske det här kan vara ett alternativ.

Ska testa det så får vi jämföra.

Jag kör Beer Alchemy http://www.kentplacesoftware.com/produc … hemy.shtml till Mac , är himla nöjd, gött att kunna synca med iPhone också
Har sneglat på den kommande Beersmith 2 för mac, men visuellt ser det ut som fan. Jobbigt för mitt estetiska öga.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Kör också Beer Alchemy, och tycker det funkar bra. Tar en stund att vänja sig vid det lite aviga gränssnittet, dock. Och ipadversionen är sisådär.

Think globally. Drink locally.

mankang skrev:

Jäklar vad skum jästen producerade, jäshinken var full från 18l-markeringen upp till locket så det var en chansning att åka bort över påskhelgen utan att anlita jäsvakt;-) Jo, det gick bra.

Har kollat utjäsningen idag och den var nere på 1,011 mot beräknade 1,017. Jästemp 16-20 grader i 12 dagar. Doftar som en god belgare och smaken är bra i början men sedan kommer lite "svårare" smaker. En medbryggaren sa tvål och det kan jag nog hålla med om fast när jag tänker efter så kanske det är humlen Pacific Gem som ställer till det. Eller är det nedbrutna fettsyror?

Vad tror ni?

Nu har den provats. Vi primade en variant med strösocker och en med honung. Honungsvarianten var helt klart godast och kändes drickfärdig, även den säkert blir bättre med ytterligare lagring. Sockervarianten däremot behöver ligga en stund till, nästa prov blir i december.

Idag nästan två år senare så smakar den fantastiskt, dock inte belgiskt utan lättdrucket knäckigt barley wine. Den spöar tom den Chimay blå 2003 jag drack igår :-) Synd att det inte finns många flaskor kvar.

Trevligt, THG jästen brukar åldras med värdighet.