Doppvärmare eller annat för att styra jäsningstemperaturen
Hej bryggarvänner.
Jag är innerligt less på denna j*la vinter och på att temperaturen i "bryggeriet" inte klarar att komma upp i mer än max 15/16 grader under halva året. Jag provar med att isolera jäshinken så gott det går men jag märker att den låga termparuren och "droppet" av temp på natten till 12/13 gör att jästen helt enkelt tappar sugen. Vad ska man göra?
En tanke som slog mig är att använda en doppvärmare, sätta den på 19/20 eller vad det nu jästen vill ha för temperatur och köra. Är det någon av er hembryggare som jäser med doppvärmare/akvarievärmare eller dyl? Har ni rekommendationer på märken eller tankar/erfarenheter som ni vill dela med er? Hur gör ni med sladden? Jag menar, den kan ju inte bara komma in och sätta locket på glänt? Har ni borrat ett separat hål? Hur har ni isolerat sen?
Finns det andra förslag? Jag har provat kupevärmare men med dagens elpriser och det ofantliga spill av värme som en kupevärmare i vår källare är så tvekar jag. Våra elräkningar är en resa till Thailand för en person, per månad.
Jag har sett på Northern Brewer att det finns bälten med värmeslingor som man sätter på hinken. Dom verkar funka så där.
Idéer, tankar?
Mvh
Pål