Hur ska jag ställa in Beer Smith rätt?

Har provat att skapa recept och brygga med Beer Smith ett par gånger nu men får inte vörtmängden och t.ex OG att stämma med receptet. Vad gör jag för fel?
Jag använder en gammal aluminumkastrull 24 liter och mäskar/lakar i en  25 liters kylväska. Det som verkar enklast är att infusionsmäska och satslaka. Frågan är hur ställer jag in mitt Beer Smith så allting stämmer? Det jag vill ha i mitt jäskärl är 22 liter.
Frågan gäller främst värdena under Equipment och vilken Mash profile jag ska använda. Är det helt enkelt så att jag väljer att mäska med 16 liter eller hur mycket vatten det går åt för att kylväskan ska bli full och sedan lakar med den mängd vatten det går åt för att få ut den kokvolym receptet säger för att efter koket få mina 22 liter?

Sv: Hur ska jag ställa in Beer Smith rätt?

Jag får det inte att stämma. Nu har jag valt en batch size på 20 liter med 5,5 kg malt
Single infusion full body Då tycker programmet att jag ska mäska in med 14,56 liter vatten i 90 min
sedan mäska ut med 11,27 liter vatten i 30 min.
Programmet anger min boil volume till 25,18 liter. Det är något som inte stämmer! Jag kommer ju inte få ut några 25,18 liter eftersom malten suger åt sig en del. Har för mig jag läst ca 1 liter per kilo. Vad gör jag för fel?

Hej

Tror att du kan börja med att gå in på Equipment och skapa en profil som matchar din utrustning.
Där matar du in lämpliga värden för:
Mäskkärl, lakkärl och kokare.
Det handlar mkt om hur mycket litervolym man kan tänkas behöva kompensera för.
Sen tar du Mash Profiles, välj tex:
Single Infusion, Light Body
Justera sedan så att den stämmer med ditt sätt att jobba tex så har jag :Mash In värdet på 3lit /kilo
Ställ även dina tempar så det stämmer...min malt har källartemp 16° och inte 22 som är förvalt.

Återkom gärna , även om det går bra!

Lycka till från Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Det beror på vad du menar med bra :-) ölen jag gör blir bra och god :-) men det känns inte som jag skulle kunna lämna ett recept från mitt beersmith och någon annan skulle få det att bli lika.
Lauter Tun Deadspace är det det som malten suger åt sig  + dödutrymmet ovan när jag fyllt min kylväska med 20 liter vatten + 5,5 kg malt eller är det det som ligger under avtappningshålet som jag inte får ut?
Vad är Top Up Water for Kettle? Vad ska jag igentligen välja för värden för min 24 liters kylväska?

Har du tagit hänsyn till mängden lakvatten som behövs? Beersmith anger mash in, mash out och sparge water volume. Är du förresten säker på att du får ut 22 liter till jäshinken? Jag har också en 24-litersgryta och jag får som högst ut knappt 18 liter.

Nej det är jag inte. Men problemet börjar redan innan. Enligt Beer Smith ska jag mäska/ laka med 26 liter vatten  och det är samma som programmet menar att jag ska börja mitt kok med. Jag borde ju börja med mycket mer eftersom malten suger åt sig lite blir kvar i kylväska o.s.v

7 Senast ändrad av Runo (2011-03-19 15:53:00)

Håller på och brygger nu och jag gjorde så här
20  liter 78 gradigt vatten till 5,5 kg rörde om ordentligt mäsktemp 66 grader 90 min tappade ur 10,5 liter (allt) 64 gradig vört 1072
Slog på 16 liter 88 gradigt vatten rörde om ordentligt mäsktemp 72 grader 45 min första vörten 1044 sista  1035 pH 5,5
totalt 21,5 liter vört med 1052
Slog på ytterligare 4,5 liter 95 gradigt vatten ingen omrörning lät stå i 15 min totalt 26,5 liter sista vörten 1024 vörtstyrka på hela batchen 26,5 liter 1048
Totalt 40,5 liter vatten

Mitt Beer Smith säger:
Type: All Grain
Date: 2011-03-18
Batch Size: 20,00 L
Boil Size: 25,18 L Asst Brewer: 
Boil Time: 90 min  Equipment: Aluminiumkastrull 

Mash Name: Single Infusion, Full Body Total Grain Weight: 5,58 kg
Sparge Water: 5,88 L Grain Temperature: 22,2 C
Sparge Temperature: 75,6 C TunTemperature: 22,2 C
Adjust Temp for Equipment: FALSE Mash PH: 5,4 PH

Single Infusion, Full Body Step Time Name Description Step Temp
90 min Mash In Add 14,56 L of water at 73,5 C 67,0 C
30 min Mash Out Add 11,27 L of water at 81,9 C 73,0 C

Vad gör jag för fel? Var ska jag ändra?

Det som till sist hamna i jäshinken var 18 liter med ett OG på 1060!! Jag har alltså använt sammanlagt 40,5 liter vatten. Nu pressade jag ur vätskan ur humlen till och med.

9 Senast ändrad av Snej (2011-03-20 10:16:28)

Ursäkta om jag har missuppfattat något, men att utläsa av Beersmithutklippet ovan vill programmet att du använder 14,56+11,27+5,88 = ca 31 liter om du vill ha ut 20 liter i hinken. Jag tycker att detta låter ganska rimligt, jag antar att du har 5-6 kilo malt? Sen gäller det ju att du har ställt in "evaporation rate", "lauter tun deadspace" mm så att det motsvarar ditt system (detta görs under Equipment). Och så försvinner ju en del vört med humlen, detta måste man också betänka. Om du kokar länge och livligt och använder mycket humle så är nog 40 liter vatten ingen extrem åtgång.

10 Senast ändrad av Runo (2011-03-20 10:56:18)

Ahhh där har vi ett fel väljer man Water/Grain ratio så räknar programet ut sparge water men man ser inte den mängden i Recipe view.
för att se det måste man välja utskrifts vyn.
Jag hällde på totalt 40,5 liter och fick ut 26,5 liter vört med OG 1048

Beroende på hur ens utrustning ser ut, måste man själv trixa lite fram och tillbaka. Ett bra sätt är just water/grain ratio, där man kan öka på. Själv kör jag minst 4 liter per kilo,för att täcka upp elementen i min boiler. Om man har utrustning som finns med i listan, så kan beersmith räkna ut exakt hur det ska bli. Men har man frångått standarden och experimenterat lite så vet ju inte programmet hur det ser ut.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house