1 Senast ändrad av DrKarma (2011-03-01 17:55:20)

Bygge av ett pumpfilter.

Lagt in en artikel om detta på min sida http://www.backfire.se/index.php/compon … pumpfilter

Tillverkade ett pumpfilter mha lite spillbitar rostfri perforerad plåt, rörförlängare och överblivna rörkopplingar.
Vad som inte syns i bilden är att det finns lite plastic padding alunät i en rulle inne i själva filtercylindern (bottenventilen)

http://www.backfire.se/images/stories/DIY/pump_filter_scaled.jpg

Filtercylindern hålls på plats mha en tillböjd rostfri TIG-tillsatstråd över den gängade rörmanschett som bildar ett lock på cylindern.

Kulventilen är där för att kunna "prima"/fylla burken till lämplig nivå av vört innan pumpen slås på (och ventilen stängs).

MLT:n (mäskingskärlet) kopplas på slangkopplingen till höger på locket och pumpen kopplas på slangkopplingen som går åt sidan.

Glasburken är en FELIX rödbetsburk.

Inte världens vackraste konstruktion, men det var roligt att bygga den.

Sen är tanken att jag ska kunna använda samma burk som en sk. hop back.

Sv: Bygge av ett pumpfilter.

Heejsan Magnus!

Hinner du brygga något öl mellan utrustnings-byggena?   big_smile

Raasken   wink

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

3 Senast ändrad av DrKarma (2011-03-01 13:12:37)

Men det är ju så Raasken att ska man lyckas göra välbalanserade öl, ja då måste man ju balansera själva bryggandet med byggandet 50%/50%...det hörs ju tom på benämningen "välbalanserat". smile
Har bryggt lite mer än jag byggt på sistone så då får man kasta igång några byggprojekt för att åter komma i balans.

/M

Har precis varit ute i testlabbet och genomfört ett par tester med pumpfiltret FELIX som jag valde att kalla skapelsen.
Våttest med skalrester och vatten i MLT:n. Ansamling av nedsugna rester utanför filtercylindern.

Endast minimala partiklar passerade genom pumpen.
Mycket nöjd med testresultaten.

Har aldrig varit roligare att titta på en rödbetsburk än idag. smile

5 Senast ändrad av DrKarma (2011-03-13 18:47:39)

Igår under en bryggning av en sweet stout så körde jag pumpfiltret live för första gången.
Utöver att lösa uppgiften som den var designad för - att ej släppa in skalrester i pumpen, så fungerade den också som en bra indikator för att se grumlighet av vörten.

Efter att ha tömt och rengjort filtret så kopplade jag in den efter vörtkokare, innan pump och plattvärmeväxlare. Körde utan humlepåse i koket och de humlelöv som följde med ut i rören från vörtkokaren stannade effektivt i pumpfiltret.

Hej

Tänkte vidare på ditt eminenta protobygge...
Tänkte Whirlpool och gravitation.
Tänkte tangentiellt inlopp ute vid periferin och ganska högt upp i burken.
Tänkte utlopp allra högst upp nära locket.
Tänkte att man fick en rotation i burken som leder till en Whirlpool-kon.
Tänker du nåt annat så meddela det ! wink

T Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

7 Senast ändrad av DrKarma (2011-03-14 23:05:44)

Raasken.

Då tänker jag:
-lite större diameter på burk
-tangentiellt inlopp OCH utlopp (grumset blir ju i centrum).
Gravitationen och det sug som pumpen bidrar med är definitivt tillräckligt för att få en whirpool - åtminstone med den Julapump (13.5 l/min) som jag använde.

Vore intressant att testa, för så länge som utsug och "insug" är lika så bör inte grumset tvingas ut i utsuget.

Jag noterade en "horisontell" rotation i min burk vilket gjorde att under mäskningen så var det rörelse på alla skalrester så de riskerade inte att sätta igen den perforerade plåten.