Episod 22 - Brew in a bag BIAB

År 1886 kom Fosters, sedan dess har australienarna förfinat sin bryggteknik.
Drygt 118 år senare lanserar de BIAB - Brew in a bag, världen kommer aldrig bli sig lik igen.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/BIAB.gif

Nästa vecka (tisdag i vanlig ordning) snackar vi BIAB.
Hur fungerar BIAB, är grumlig öl och dåligt utbyte ett faktum eller kan man brygga riktigt bra öl med BIAB?
Måns Thulin/Eriksson gästar oss återigen och delar med sig av sina erfarenheter runt BIAB.

BIAB kan vara nästa steg för extraktbryggare, men även ett enkelt sätt att ta med och visa sin hobby i kompisens kök
utan att släpa på massor av utrustning och grejer. Kanske tom. en bra present att ge bort till den nyfikne?

Givetvis ska vi provsmaka en öl också. Denna veckan hade jag tänkt att vi skulle smaka en av mina personliga favoriter:
Unser Aventinus av Schneider & Sohn

http://www.systembolaget.se/ImageVaultFiles/id_12352/cf_1915/509836.jpg

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Episod 22 - Brew in a bag BIAB

Hej,
Jag har testat BIAB några gånger nu och tycker det fungerar bra. Framförallt är det smidigt att bara använda ett kärl under bryggdagen. Det blir inte lika rörigt och slabbigt i köket helt enkelt. Dessutom sparar man in en del tid. Det är även enkelt att göra olika temperaturraster på spisen. Jag skrev en guide på bryggforum.nu för de som är nyfikna på metoden. Effektiviteten på de tre senaste bryggningarna har legat på 72%, 74% och 76% vilket jag tycker är fullt tillräckligt. Nyckeln för att få till ett bra utbyte tror jag är att göra en mash out rast vid 75-78 grader och sedan låta påsen droppa ur ordentligt under tiden man kokar upp. Vörten blir mycket riktigare grumligare och genererar mer bös på botten av grytan efter koket. Några saker som jag funderar på och som mer erfarna BIAB bryggare kanske har bra svar på är följande:

Hur påverkar den grumligare vörten i koket smaken på slutprodukten, tänker främst på maltsmaken?

Hur påverkar en grumlig vört jästens humör och resultat? (vid vin verkar jästen må bättre av just detta). Efter koket tycker jag dock inte att vörten ser annorlunda ut gentemot normal mäskning/lakning men då använder jag protafloc i koket och en längre sedimenterande kylning i badkar för tillfället.

Vattenbehandling: eftersom jag har hög alkalinitet (390 mg HCO3/l) behöverjag vattenjustera en del. Vid BIAB så använder man mycket vatten och behöver då justera mer för att kompensera den större mäskningsvolymen. Men jag tycker ändå att maltens förmåga att sänka pH blir lägre i förhållande till vad det borde vara. Dubblar jag tex normala mäskvolymen går det åt dubbelt så mycket mjölksyra som det borde gå åt, dvs om jag i vanliga fall använder 2ml går det inte åt 4ml utan snarare 8ml. Antar att jag gör en tankevurpa här i och med att pH-värdet är en logaritmisk skala och att tillsatsen av mjölsyra då inte kan ses som linjär, men jag skulle gärna se detta utrett av någon kunnig person. En fördel när man vattenbehandlar i BIAB-metoden är att man justerar vattenprofilen en gång vilket gör det enkelt att efterlikna en viss profil utan att behöva tänka på salter i lakvatten/gryta efter vattenbehandlingen vid mäskningen.

En annan sak är tillfället man tillför malten. Hur påverkar detta ? Jag har mäskat in vid 30-50 grader och sedan stegrat temperaturen till försockringsrast, det är väl behagligt för enzymerna men spelar det egentligen någon roll om man inte genomför regelrätta raster?

Det var väl i princip detta jag funderade på för tillfället.

CO2 buffringsförmåga i vatten dvs alkaliniteten är en jämvikt som ser ut så här:
CO2+H20 <-> H2CO3 <-> H(+) + HCO3(-) <-> 2H(+) + CO3(2-)
I ditt fall så har du 390mg HCO3 i ditt vatten och när du sedan tillsätter H+ i form av mjölksyra kommer dessa att reagera med HCO3(-) och bilda H2CO3. Det här förloppet är inte linjärt utan när du tillsätter H(+) kommer dessa till viss del att även tas upp av CO3(2-) som sedan bildar nya HCO3 och drar jämvikten åt andra hållet. Detta kallas för en buffert och kommer att motverka alla förändringar. Ju högre alkalinitet destu större buffringsförmåga.

Det här var den enkla biten! När du blandar in malt i bilden så kommer det att uppstå nya jämvikter med olika ämnen som fins i malten.
Om du tar 10L rent vatten och tillsätter 1tsk mjölksyra så kommer du att få samma pH som om du hade tillsatt 2tsk till 20L, men inte om du har 5kg malt med i grytan. I ditt fall så tillsätter du ju bara mer vatten inte mer malt.
Om du hade tillsatt 1tsk till 10L vatten och 5kg malt så hade du fått samma pH som 2tsk till 20L vatten och 10kg malt men inte till 20L vatten och 5kg malt.

Hoppas det blev lite klarare?

Fruktansvärt ledsen att ustream hade valt att lägga sitt underhållsarbete på bästa sändningstid.
Som kompensation så lägger jag ut BIAB redan nu på fredag istället för nästa fredag som eg. planerat.

Men det blev en informativ och trevlig episod om BIAB.
Måns är en klippa som förtjänar en låda beröm

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio