Sv: Maltpåse

Urbjörn, hur tät påse har du? Den borde gå att lyfta upp om vörten dräneras ur tillräckligt fort. Jag lyfter min påse med 5kg malt+vört förhållandevis enkelt upp ur halva grytan och låter den rinna ur en halvminut, därefter är den enkel att hänga i rep över grytan. Jag använder Saritatyget från IKEA. Vid min första BIAB-bryggning hade jag en för tät påse vilket resulterade i 25l vört +4 kg malt i påsen då var det jobbigt...Nyckeln för att lyckas är en bra påse och ett stöd för denna så den kan droppa ur ordentligt.

Jag skall kolla vad tyget heter (det var en god väns fru som inhandlade det). Tyget trycker jag ner i grytan och spänner fast det med en rem. första gången lyfte jag ur ca 3 kg malt + vört precis som Weinkeller, andra gången 8 kg malt som jag rörde om i början för att undvika klumpar. Sedan öste jag ur malten med en rostfri större sil under tiden som jag dragit på gasolen igen. När jag sedan skulle lyfta ur det sista hade malten satt igen tyget så jag tippade ur det sista i silen också. Bottensatsen i tyget var som deg i konsistensen. Tyget är kanske för tät?

Urbjörn skrev:

Jag skall kolla vad tyget heter (det var en god väns fru som inhandlade det). Tyget trycker jag ner i grytan och spänner fast det med en rem. första gången lyfte jag ur ca 3 kg malt + vört precis som Weinkeller, andra gången 8 kg malt som jag rörde om i början för att undvika klumpar. Sedan öste jag ur malten med en rostfri större sil under tiden som jag dragit på gasolen igen. När jag sedan skulle lyfta ur det sista hade malten satt igen tyget så jag tippade ur det sista i silen också. Bottensatsen i tyget var som deg i konsistensen. Tyget är kanske för tät?

Tyget heter Sarita från IKEA

Samma som mitt då, fungerar utmärkt tycker jag.

Höjer du temperaturen vid utmäskning (dvs innan du lyfter påsen) för en mer tunnflytande konsistens av maltbädden? Du kan ju även röra upp bädden ordentligt om du vill, det har ju knappast någon betydelse i det här fallet.

Jag använder gasol som jag värmer mäsken med till jag når rätt temp, sedan släcker jag gasolen och knyter om en Baden-Baden dyna, vid utmäskningen tänder jag gasolen igen och tar ur malten. Det betyder att mäsken ökar i temp men inte speciellt mycket. Vid sista bryggningen TROR jag väven låg mot botten på kastrullen vilket medförde att väven satte igen sig. Väven har efter bryggningen en rund brunare "platta" i centrum. Men jag har ännu inte tvättat den så jag är inte säker på detta.

En falskbotten kanske skulle kunna vara något för att undvika fastbränning?

Kanske det, jag har funderat på ett grillgaller till en gammal klotgrill....

Jag kör BIAB ibland för små satser och har funderat mycket över att det blir ganska mycket "skräp" i koket. Att inte laka och recirkulera innebär ju att det blir ganska mycket skalrester och finmald maltkross som rinner igenom tyger lägger sig på botten under mäskningen. Hur påverkar det smaken? Bör man oroa sig för det?

Nya Hembryggaren har för övrigt en rätt så ingående nybörjarguide till BIAB.

Någonting lite gör det väl för smaken, men jag tror inte man behöver oroa sig. Det är ju bara en gradskillnad från vanlig lakning, där man ju också får med lite grejs från mäsken. Och vem vet, kanske blir resultatet bättre, inte sämre. Jag har i alla fall inte märkt någon smakskillnad mellan BIAB, satslakning och flödeslakning. Men då har jag inte gjort triangeltester och sådant.

Think globally. Drink locally.