Min första DIPA, hög FG?

Hej!

Mitt första öl är nu inne på sitt andra dygn på sekundär och torrhumling efter 6 dagar primärjäsning. På dag 6 när jag tappade om bubblade det inte längre i röret (inte så länge jag orkade vänta iaf...) och det har inte börjat bubbla igen under sekundären.

Jag mätte SG tidigare idag och fick 1019, och med tanke på att det inte verkar jäsa längre så blir väl detta min FG. Så, nu undrar jag om detta inte är lite högt? Jag brygger en DIPA på torkat maltextrakt och stöpte även lite Caraamber och Caramünich. Jäst us-05. OG låg väl på ungefär 1075... Det var lite snurrigt just då..

Jag testade att köra receptet i beersmith och fick estimated FG 1019 men tyckte redan då att det lät lite högt. Vad tror ni som har lite mer erfarenhet? Finns det nåt man skulle kunna göra för att få ner FG?

Tack

Sv: Min första DIPA, hög FG?

1,019 låter väl lagom för ett sådant bamsigt öl. Hade den jäst ner mer så blev nog ölet obalanserat. Gratulerar till en lyckad, snabb och effektiv jäsning!

Think globally. Drink locally.

Har du använt mediumextrakt i givan? och karamellmalt så är det nog ett ganska troligt FG, kanske att det kan orka ner mot 1,016-1,017 om du höjer temperaturen.

jag har själv bara bryggt en pale ale med spraymalt, muntons, den stannade på ca fg 20 har jag för mej, men sjönk efter temphöjning och några dagar till 18(?), inte helt säker... intressant nog kändes och smakade den ändå helt torr...   tror att man får nöja sig med det det blir, hellre fundera ut en ev ändring till nästa försök
även om den är klar så låt den ändå stå ett par dar och städa upp, om du kan i högre temp, ett par grader... ölet är ju bara 8 dar gammalt, 10- 14 dagar är väl det vanligaste för mej innan tappning.
Gratulerar till bryggo numero uno!

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Jag använde "Light" extrakt, dock hade jag ungefär 10% karamellmalt. Det jag hängde upp mig på var att jag läste om Drakens DIPA och att han sa att optimalt var 1012-1014, men att den hade jäst ända ner till 1010. Nu när jag tittar igen så kommer jag ju ihåg att han inte hade karamellmalt och dessutom socker (vilket borde göra att det jäser ut mer?)

Så jag kanske inte ska vara så orolig?

Flasktömmaren skrev:

jag har själv bara bryggt en pale ale med spraymalt, muntons, den stannade på ca fg 20 har jag för mej, men sjönk efter temphöjning och några dagar till 18(?), inte helt säker... intressant nog kändes och smakade den ändå helt torr...   tror att man får nöja sig med det det blir, hellre fundera ut en ev ändring till nästa försök
även om den är klar så låt den ändå stå ett par dar och städa upp, om du kan i högre temp, ett par grader... ölet är ju bara 8 dar gammalt, 10- 14 dagar är väl det vanligaste för mej innan tappning.
Gratulerar till bryggo numero uno!

Självklart ska det få stå några dagar till, som sagt så torrhumlar jag nu, det vill man ju inte avbryta för tidigt smile Ska se om jag kan få upp temperaturen lite!

nicke666 skrev:

Jag använde "Light" extrakt, dock hade jag ungefär 10% karamellmalt. Det jag hängde upp mig på var att jag läste om Drakens DIPA och att han sa att optimalt var 1012-1014, men att den hade jäst ända ner till 1010. Nu när jag tittar igen så kommer jag ju ihåg att han inte hade karamellmalt och dessutom socker (vilket borde göra att det jäser ut mer?)

Så jag kanske inte ska vara så orolig?

socker jäser ut till hundra %, det gör inte maltens socker sas, därför används socker som "uttunnare", funkar det ordet?

tror inte du behöver vara orolig, ta ett smakprov istället smile

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa