Jästgiva till Ordinary Bitter och Mild

Hej. Jag tänkte göra en Bitter och en Dark Mild, båda på OG 1,036. Båda satserna kommer att ligga på ca 9-9,5 liter. Enligt MrMalty behöver jag bara ett halvt rör jäst (WLP023 - Burton Ale). Tror ni att jag kan brygga båda ölen på samma dag och använda ett halvt paket i varje eller ska jag brygga den ena och använda rensad jäst från första bryggningen till att brygga andra?

Jag tänkte rensa och använda jästen till ett engelskt barleywine efter jag bryggt Mild och Bitter.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Jästgiva till Ordinary Bitter och Mild

Hej MM!

Varför inte göra en lagom förkultur?
Sedan delar du den mellan dina båda recept.
Låt isf förkulturen sedimentera i kylen och häll bort "fulölet"
innan du virvlar upp jäst-sedimentet mha kokt svalnat vatten,
eller svalnad spädd vört från början på uppkoket.

Min personliga teori är: Gränsen för Överdosering av jäst ligger rejält högt,
däremot underdosering ligger ganska nära till hands.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Ja jag tror du har rätt Raasken. Hellre en explosiv turbojäsning än ingen smile

Jag har tyvärr inget maltextrakt hemma och jag orkar nog inte göra en minimäsk. Jag kör på Mild på torsdag och sen brygger jag Bitter veckan efter. Har gott om tid nu när jag pluggar på halvfart och inte jobbar.

Hur funkar WLP023 på Barleywine förresten? Klarar den av 9-10% och flaskjäsning därefter?

Måste bara flika in att jag vid några tillfällen har delat pigga smackpacks mellan två satser på runt 10 liter vardera med stor framgång.

Jäser: julöl

Hej igen. Bryggningen av Dark Mild gick bra och nu har den jäst ut. Vad jag har förstått så är WLP023 en äkta överjäst? Kommer den att trilla ner på botten tillslut eller kommer den att fortsätta flyta ovanpå?

Milden blev väldigt bra, redan efter en vecka på flaska, massor med smak. Mums...

Recept: (Inspiration från Jamil Z)

OG: 1036
FG: 1014
IBU: 14
Volym: 9,7 liter

Maris Otter       1,1kg   72,4%
caraaroma       0,12kg  7,9%
caramünch II   0,18kg  11,8%
Pale chocolate  0,12kg  7,9%

EKG  5% alphasyra 11g i 60min

Försockringsrast 67C, 60min
Utmäskning 78C, 10min

WLP023 Burton Ale, jästemp 19-20C

För övrigt står en Ordinary bitter på jäsning med jäst från Milden. Fick rejält fart på jäsningen i 24 timmar, sen stannade den i 8 timmar och nu är den igång igen. Det blev rejält kreusen efter "time-outen" så jag skördade ett WhiteLabs-rör smockfullt med tjock slurry av pigg jäst. Tänkte använda den till att brygga ett barleywine i början av nästa vecka.