Utprovning av jäst till Kölsch

Jag är lite småförtjust i kölsch, detta hänger troligen ihop medatt min sambos familj kommer från Köln(skojjigt nog heter dom Reisdorff).

Nu vill jag testa att brygga min egen kölsch. Jag har ett antal olika rcept, men vill prova olika jäster för att se vilken som ger bäst resultat.

Frågan är, hur ska jag gå till väga?

* Ska jag brygga en sats av recept #1, dela upp den och prova samtliga jästerna för att sedan välja ut den bästa. Sedan använda denna jäst till övriga recept.

Eller,..

* Ska jag brygga samtliga recept och testa en jästsort och sedan välja bästa recept malt/humle och sedan prova de olika jästerna.

Vilket borde ge mest rättvist resultat?

I övrigt, vilken jäst kan rekommenderas?

Jag tänkte testa följande:

Fermentis K-97
wyeast 2565 Kölsch
WLP011 Europena ale
WLP029 German ale/Kölsch
WLP026 Düsseldorf alt

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Sv: Utprovning av jäst till Kölsch

Jag gjorde en kölsch med wyeast kölsch-jästen och jäste den vid 12 grader och ställde ut den i rums temp sista dygnet innan tappning. Bland de bästa öl jag gjort.

www.brygg.se

3 Senast ändrad av DrKarma (2011-02-27 21:44:32)

Jag gjorde nyligen en Kölsch med 2575PC Kolsch II (som är samma som WLP003 German Ale II).

Har inte själv så mycket referenser på hur en kölsch smakar i Köln, men följande recept gav en mycket god öl även om den har vete i sig (vilket man traditionellt inte ska ha enligt BJCP 2008) dock så använde jag bara runt 8% vete.

Pale Malt (Weyermann) (6,5 EBC)            Grain        84,03 %       
Munich I (Weyermann) (14,0 EBC)           Grain        8,40 %       
Wheat Malt, Ger (3,9 EBC)                      Grain        7,56 %       
Hallertauer Mittelfrueh [4,00 %]  (60 min) Hops         7,0 IBU       
Perle [6,50 %]  (60 min)                          Hops         22,9 IBU     
Hallertauer Mittelfrueh [4,00 %]  (5 min)   Hops         1,4 IBU   

Jag använder även humlepåse så det drar ner slutresultatet på beskan jämfört med ovanstående uträkningar, har för mig att det är 20% man räknar ner med då.

Gjorde en förkultur på Kölschjästen och jäste sen ölen i två veckor i 16C sen åkte den in i kylen där den fick jobba vidare i två veckor innan jag tappade på fat och tvångskarbonerade.

Kölschen dracks med god aptit och sambon tyckte att jag skulle gå ut och brygga en omgång till för ett par veckor sedan (vilket jag naturligtvis gjorde - fast då med pilsnermalt istället för pale ale malten)

4 Senast ändrad av Portugisen (2011-02-28 17:33:03)

Kölsch brukar så vitt jag vet i regel bestå av väldigt mycket pilsnermalt, oftast mer än 90%. Den är väldigt ljus i färgen och skummar rejält.  En gissning är att vi talar 92% pilsnermalt och 8% vetemalt, samt tysk nobel humle, Hallertauer Mittelfrüh och Tettnanger. 

Wyeast 2565 är en klassisk kölschjäst som ger ett lagerliknande öl efter kallagring på fat eller flaska, men blir aldrig helt klar om man inte klarnar med fiskblåsa eller kör genom filter.  WLP029 kommer från PJ Früh i Köln och klarnar bättre.  Båda ger genuint resultat.  European ale jästen jäser för dåligt ut för att passa för en Kölsch är jag rädd och Dusseldorfjästen lämpar sig nog bättre för Altbier.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Antwerp Ale WLP 515 kan vara ett intressant jästalternativ. Den är väldigt lagerlik även vid lägre ale-temperatur och jäser ut rejält.

Annars är ju ett hett tips att luta dig tillbaka mot herren som går under pseudonymen PeO. Regerande svensk mästare i kölsch.

Personligen har jag gjort mina kölschar på wyeast kölsch #2565 med gott resultat.

/Hans