Kolsyresättning av fat

Har funderat kring att satsa på fatölsanläggning och funderar även på att bygga en bar för ändamålet.

Jag har sett att de säljer paketlösningar på Öltappen innehållande 0,5kg kolsyrebehållare till "två stora fat". Ni som använder fatölsanläggning skulle 0,5kg räcka till att kolsyra 2 fat á 18 l (låt säga lageröl) samt även klara trycka brygden genom kylslinga upp till tappkranar???
Vidare undrar jag om någon har bra lösning till kylsystem så jag inte behöver lägga 8000:- för detta ändamål??

Sv: Kolsyresättning av fat

Jo det gör det, men jag skulle nog råda dig till att skaffa en större flaska. Ett billigt alternativ är ombyggda brandsläckare. Jag köpte själv min för 800:-
När det gäller kylning så finns det två budget alternativ. Begagnade kylar (sök på kegerator) eller om det ska vara för en kväll - en tunna med is och vatten.

3 Senast ändrad av limpan76 (2011-03-04 17:00:04)

Sv: Kolsyresättning av fat

Har lagt en beställning på Humle. Återstår bara att fixa koldioxidtub....kylanläggning....och tapptorn.....samt bygga baren.....
Tack Svensson för ditt svar, kändes som en sporre att ta steget och fatta besluten.