Enbärsöl

Tjena!
Har planer på att brygga ett öl med enbär och tallbarr i! Här är receptet:

Volym efter kok: 17 l

Malt:
Pale ale                         2,5 kg (50%)
Rökmalt (weyermann)     2,0 kg (40%)
Crystal 100 (Viking)        0,5 kg (10%)

Humle:
Perle 8,8% 60 min    15 g
Perle 8,8% 30 min    15 g

Skogen:
Enbär      30 min    100 g
Tallbarr   30 min     ?

Jäst:
London Ale 1028

Mina funderingar ligger väl på rökmalten, enbären och tallbarren eftersom jag aldrig haft med det tidigare...
-Hur rökig kommer den bli av denna mängden på ett ungefär, vill ju kunna känna smaken av enbären...
-Vi gjorde ett te av enbär och tallbarr. 3dl tallbar + ca 3 gram enbär till 1/2 l, kokat i 20 min. Smaken av det var egentligen mest en mjölksöt dryck. Trodde det skulle bli en mycket skarpare smak. Skulle den mängden tallbarr användas till detta receptet skulle det ju bli 10 l!! Vilket inte blir rimligt, funderar faktiskt på att skippa tallbarren. Är det någon som fått kännbar smak av tallbarr, eller enbär? (Vi har inte tänkt använda torkade enbär förresten)

Kom gärna med synpunkter smile   Ska i helgen testa ett te med bara enbär och se hur det blir också.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/45_123203934_05efa20781_m.jpg

Sv: Enbärsöl

Låter som en trevlig grej. Har själv liknande planer. Men jag tänkte röka pilsnermalt över enris och sen krydda med enbär i koket. kan bli skoj.

De e ingen dum ide...ska fundera på de lite ja själv med big_smile har en rök från Briv.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/Namnl%F6s.png
borde funka att röka 2kg, kanske på gränsen att de får plats...men bara det får plats så borde det funka...bara att röra runt lite i malten så att ytan får kontakt med röken.

Blir väl isåfall å smaka på kornen efterhand när de ligger å röker på för att veta när de blir färdiga smile
Vilken mängd enbär har du tänkt att ha i koket då?

jag har haft mellan 1-2 enbär per liter och allt från en halv liter enris på 27 liter öl till en halv konsumkasse på tio liter öl. Det funkade med båda. Vet inte om enris är jämnförbart med granbarr, men det är det kanske nån annan som vet.

Jag bryggde en specialöl på ca 11l och 8% ABV i april förra året. Den hade 20% gotländsk rökmalt och 20st torkade enbär som fick koka med 5min. Jag känner tydligt av den rökta korvsmaken med enbärskrydda i den becksvarta ölen på 50IBU.

6 Senast ändrad av Raasken (2011-02-18 08:47:40)

"Sjena krappar" !

Lagerför sjäv både Tysk och Gotländsk rökmalt i mitt lilla förråd.
En enda sak skall man inte göra, enligt min mening, nämnligen att tro
på dessa båda sorters jämförbarhet!!!
Redan vid 4-5% känner jag mfl den Gotländska tydligt medan
20% av den Tyska kan upplevas som subtilt.
Men olika bryggare får olika resultat och detta inlägg berättar om mitt.

Lycka till!
Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Håller med Raasken att den tyska är lite blygsam jämförelsevis med den Gotländska rökmalten.

Jag gjorde en Ale med dryga 26% Gotländsk, den blev redigt god enligt mitt och ett 30-tal kollegors tycke.

3,50 kg       Pale Malt (2 Row) Bel (5,9 EBC)           Grain        46,67 %       
2,00 kg       Smoked Malt (17,7 EBC)                     Grain        26,67 %       
1,00 kg       Caraamber (59,1 EBC)                       Grain        13,33 %       
1,00 kg       Munich Malt (17,7 EBC)                       Grain        13,33 %

jag har gått och blitt väldigt förtjust i torvrökt malt. Tycker den är jättegod.

Nu har det blivit testat 5 olika tesatser med enbär smile. Varje kok är på 2,5 dl vatten.
1. 8 st gröna krossade 5 min
2. 8 st blå krossade 5 min
3. 8 st krossade 30 min
4. 30 st blå krossade 5 min
5. 30 st blå hela 5 min

Trodde dom gröna skulle smaka mycket mer eftersom dom smakar mer, tycker jag, okokta om man biter i dom..så struntar kanske helt i dom gröna, om ja orkar plocka tillräckligt många blå... smile
Vid det långa koket försvann mycket av smaken tycker jag. 30 st okrossade enbär va mycket mindre smak än 8 krossade, så enligt mig så är ju det självklart att man krossar om man inte gillar å plocka bären.
Så resultatet för mig blir å ta 25 krossade blå bär/l och koka i 5 minuter. Blir en hel del plock (25 * 17 = 425 och nej, ska inte räkna utan väger sen smile ) så inte omöjligt att mängden minskas samt att de slinker med en större mängd gröna bär smile.

Ska bli spännande att se hur det här blir, med tanke på att det är väldigt mycket mer enbär än vad ni tipsat om... Kanske att det blir odrickbart men det får vi se haha.

Förresten så skippar ja å röka malten själv, orkar inte om ölen ändå skiter sig smile

Hej Bryggaren!

Klart att de skall vara blåa och krossade/mortlade.
Tillsätt gärna lite strösocker det underlättar mortlingen.
Betr. smaksättnnig så vill jag gärna dra en lans för urlakning i sprit sk Tinktur.
Gjorde en sökning nyss och fick upp det mesta du behöver veta i ämnet. (*tinktur* sökte jag på detta forum)
Om du bestämmer dig för den utmärkta metoden så börja försiktigt när du skall smaka av!
1ml / 2000ml öl brukar vara min tumregel, men det har faktiskt även landat bortåt 1/3000!

Lycka till!
Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

11 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2011-02-24 22:50:16)

Jag gjorde en liknande exprimentbrygd i fredags. Den står och pluppar nu.

Receptet blev
5kg pale ale
2kg gotländsk rök
0,5kg carapale
0,5 chrystal 150
0,45 amber
0,2 chokladmalt
0,5 honung
0,5 kg vetemjöl förklistrat

35 g torkade blå enbär, mortlade
ca 30 gram enris
båda kokade 20 minuter i vörten

samt 40 gram 9% amarillo 90 minuter

Det mesta var enligt diverse nycker och jag har inte smakat ölen än...

edit. hade glömt att nämna karamellmalten..