26 Senast ändrad av megen (2011-02-19 16:17:58)

Sv: Bamberg Rauchbier, vattenbehandling och dekoktionsmäskning?

Intressant ämne. Har själv gått i tankar på att röka malt. Men ska ni mälta korn själv eller hade ni tänkt röka pilsnermalt? Och ska ni röka direkt över elden/röken eller använda er av någon form av köttrök där man kan kontrollera temperaturen någorlunda. Vill gärna höra mer om detta. Så om ni hittar på nåt sånt skoj så får ni gärna dela med er av erfarenheterna

Jag tänkte röka efter instruktionerna i "Smoked beers". De använder en klotgrill med kol och träflisor på ena sidan och malten på andra sidan. Jag tänkte köra på pilsnermalt och skaffa ett rostfritt när att ha den i. Vet inte riktigt vilket träslag jag ska testa bara. Jag har ek, en, hickory, björk, alm, bok och mer... Kanske börjar med ek, testade Schlenkerla Eiche och den var riktigt god, fast något för söt.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Jag tror på det mesta utom hickory, blir nog skum smak av det. Texas bbq bärs. Men boken borde jag skaffa. Men det jag har tänk är att använda en rök med rör. blir lägre temp då. känns som det blir jävligt hett i en klotgrill, speciellt om man har tänkt använda malten som nån form av basmalt där enzymerna inte är uppfuckade.