1 Senast ändrad av Dercie (2011-02-17 21:31:40)

Brygglogg Coopers Real Ale (Orginal)

Kära ölbryggare,

Idag påbörjades mitt livs första ölbryggning med Coopers Real Ale.

Det som användes var:
30 L Hink
Några kastruller
Måttgrejer
4 L kokande vatten
Coopers Maltextrakt 1,7 kg
20 L kallt vatten
Coopers jäst
1 Kg socker

Allt gick smidigt och rengjorde all utrustning noggrant innan med rengöringsmedel gjort för sådant här. Har läst att "75% av ölbryggningen är rengöringen" smile

Är väldigt spännande att se hur resultatet blir när det har jäst klart, ska allt eftersom låta öppningen få in lite lite mer och mer koldioxid.

2 Senast ändrad av DrKarma (2011-02-18 00:03:26)

Sv: Brygglogg Coopers Real Ale (Orginal)

Att tillsätta sockret ger en tunnare smak/kropp på din öl - om det är höjd alkoholhalt som du är ute efter så hade det varit bättre att minska mängden vatten eller använda dig av DME (Spraymalt).
Men det kan du ju testa vid din nästa bryggning och jämföra resultaten. smile

Sen förstår jag inte vad du menar med

Dercie skrev:

ska allt eftersom låta öppningen få in lite lite mer och mer koldioxid.

Dercie.  Precis som du började jag min bana som hembryggare med Coopers och jag tror att erfareneheten kommer att göra dig rikare. Har du tur blir det en non-descript ale.  När du gjort den inser du att di kan göra så mycket bättre öl men andra maltextrakt än Coopers, men några malter som du krossar själv och lakar bredvid, och med egen humle och Wyeasts/White Labs jäst.  Du är igång och det är det viktigaste.  Lycka till.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Jag har faktisk gjort ett par "fuskar" öl där jag använt Coopers satser som bas för att slippa göra ett 60-90 min kok. Då använder jag DME för att justera OG och byter ut jästen med någon färsk jäst.

Jag kokar upp vatten, löser upp DME, kokar ev. lite smak/arom humle, slår av värmen och löser Coopers-extraktet innan jag kylar och har i jäst på samma sätt som vid vanlig helmaltsbryggning.

Har jäst i två dagar nu och ett jäsrör ska placeras, inte för att det kommer spela någon större roll men för enkelhetens skull.. smile

Jag är glad att jag är på banan och jag undrar m ni erfarna vet hur länge det ska jäsa? Instruktionsboken inuti Coopers säger en vecka men jag har läst andra svar på andra sidor.. Någon som med säkerhet vet?

Ska givetvis fortsätta göra öl efter detta med egna maltextrakt och inte baser som Coopers, kul detta smile

Hur många liter tror ni att detta blir? Vad betyder OG? smile

Mvh

Dercie

OG är den densitet som din vört har innan du slår i jästen. OG = Original Gravity
FG = Final gravity, dvs den densitet som vörten har när den är klarjäst.
SG = Specific Gravity - dvs den densitet som vörten har när du mäter någongång mellan OG och FG. Vilket innebär att det sista SG som du mäter (dvs när det inte ändrat sig på ett par dagar, blir således ditt FG).

Det skall jäsa till det är klart. Hur lång tid det tar beror på bla temperaturen där du jäser.
När det sen har jäst klart, ja då kan du låta det stå någon vecka till om du vill att så mycket som möjligt av den jäst som varit i suspension skall falla ner till bottnen. Alternativt så kan du efter klar jäsning transportera över din öl till ett annat kärl (ex.vis en better bottle) till en sk. sekundär. Detta är lite omdiskuterat om det är bra eller ej, för man riskerar ju eventuellt att kontaminera ölen i transporten.

Sen hur mycket det blir, tja det beror på....men räkna att 1-2 liter från din totala volym går bort.

Jäsröret har mer än en funktion att låta plopp.  Ploppet är utmärkt för att avgöra om jäsningen är över men den stoppar också (om den är fylld med vätska, helst lite sprit) bakterier från att komma in.

När det slutar ploppa eller bara ploppar varannan minut eller så, då är jäsningen över.  Det finns två skolor. Antingern tappar du över på en ny hink, och ställer den lite kallt, eller så ställer du sonika jäshinken kallt.  Kallt ör en ale 12-15, kallt för en lager är 0-3 grader.

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.