Gör din egen jäst...

Snubblade över denna film på kunskapsbanken youtube häromveckan.

http://www.youtube.com/watch?v=w-GmnAD4 … r_embedded

Så jag tänkte att det vore ju kul och prova på, så nu 5 dagar efter att russinen lagts i vatten så börjar co2 produceras.

Tanken är att odla upp jästen som jag plockar från experimentet med vört.

Sen har jag tänkt göra en liten testsats med öl på denna jästen...kan ju bli kul.

Sv: Gör din egen jäst...

Visste inte att vi normalt använder "onaturlig" jäst (de odlar ju fram "..natural yeast.." i inslaget)  wink

Jag har provat att odla från russin och fått fram olika sorter. Med tillsatt höga halter av socker fick jag fram någon Saccharomyces-släkting med god jäsförmåga, men extremt neutral smak. Höga sockerhalter selekterar för Saccharomyces (hörs ju på namnet) och hämmar mycket annan jäst.
I en annan (svag) vört fick jag dock en tämligen ren kultur av Schizosaccharomyces octosporus (normalt svårt att identifiera jäst ner på artnivå, men denna ser mycket unik ut och är lätt att känna igen i mikroskop). Det finns nära släktingar till denna som är vanliga i bl.a afrikansk vildöl (pombe) och i kambucha, men denna gav ingen vidare smak. Platt och svavelosande, något jag iofs. även hört från folk som försökt jäsa med S.pombe (jag har aldrig druckit afrikanskt vildöl heller, det kanske skall smaka så.....)Jag tänker dock försöka flera gånger.
Lycka till! Se bara till att vara extra noggran med hygienen om du tänker göra det i en omgivning där du brygger eller bakar, annars är det lätt att du bara plockar upp "vanlig" jäst från tidigare eskapader.

/Calle

Sv: Gör din egen jäst...

Jag reagerade också på det där med "natural yeast" smile

Sv: Gör din egen jäst...

Det är annars bara att urholka en trästam - sen är man "good to go" för att göra afrikanskt bananöl.

http://www.youtube.com/watch?v=jVr429LwbJY

Sv: Gör din egen jäst...

Making natural yeast som tjejen i videon visar är väl helt enkelt surdeg, eller?

http://saccharolicious.blogspot.com

Sv: Gör din egen jäst...

Ja, det är så jag gjort när jag startat surdegar (levain).

Think globally. Drink locally.

Sv: Gör din egen jäst...

Jag kallar det vildjäst eftersom det kommer från russin (jästen på druvskalen) och odlas upp med sockerarter. Surdeg är en annan sak, där är det mer bakterier och kulturen matas med mjöl.

Sv: Gör din egen jäst...

Jag dunkade i lite mjöl och gjorde ett bröd av delar av experimentet.
Brödet blev omtyckt av både mig och sambon, vilket har gett mig problem. För nu förväntas jag baka fler bröd här hemma.

Sv: Gör din egen jäst...

Det var så jag gjorde jästen till Gissa Jästen tråden fast jag använde även aprikos och fikon