Visste inte att vi normalt använder "onaturlig" jäst (de odlar ju fram "..natural yeast.." i inslaget) 
Jag har provat att odla från russin och fått fram olika sorter. Med tillsatt höga halter av socker fick jag fram någon Saccharomyces-släkting med god jäsförmåga, men extremt neutral smak. Höga sockerhalter selekterar för Saccharomyces (hörs ju på namnet) och hämmar mycket annan jäst.
I en annan (svag) vört fick jag dock en tämligen ren kultur av Schizosaccharomyces octosporus (normalt svårt att identifiera jäst ner på artnivå, men denna ser mycket unik ut och är lätt att känna igen i mikroskop). Det finns nära släktingar till denna som är vanliga i bl.a afrikansk vildöl (pombe) och i kambucha, men denna gav ingen vidare smak. Platt och svavelosande, något jag iofs. även hört från folk som försökt jäsa med S.pombe (jag har aldrig druckit afrikanskt vildöl heller, det kanske skall smaka så.....)Jag tänker dock försöka flera gånger.
Lycka till! Se bara till att vara extra noggran med hygienen om du tänker göra det i en omgivning där du brygger eller bakar, annars är det lätt att du bara plockar upp "vanlig" jäst från tidigare eskapader.
/Calle