Rengöring & hantering corneliusfat

Mina nya fat och jag har börjat komma allt bättre överens och nu är det första tömt på öl. Frågan är nu hur jag lämpligast rengör det tomma fatet. Jag har lyssnat på the brewing network och Jamil Z förklarar hur han brukar göra - skruva loss varenda detalj och packning och lägga i PBW och Starsan. Jag undrar - är detta verkligen nödvändigt eller räcker det att fylla med PBW, trycksätta och släppa ut genom ölslangen? Jag tycker att Jamil är lite väl paranoid ibland när det gäller rengöringen, men det verkar ju iofs löna sig. Hur gör ni andra?

Ytterligare en fatfråga när jag ändå håller på: Har ni andra fattappare ölslangen ständigt inkopplad och hur gör ni då med ölen som står i slangen? Finns det nån risk att infektioner kan nå fatet via en ölfylld slang? Och hur lyckas man undvika att slabba ner fatet med öl när man kopplar ur ölslangen? Hos mig rinner det alltid ut en del som kleggar fast på fat och golv.

Sv: Rengöring & hantering corneliusfat

Jag häller i kokande vatten, på med locket och skakar runt.

3 Senast ändrad av jrm (2011-02-15 10:16:11)

Jag kan väll upprepa från http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3915 smile

När jag gör rent ett cornelius fat tar jag ca 1 dl maskin diskmedel och lösar upp i ett par liter het vatten. Plockar isär fatet och slänger ner alla delar i det (+ ev. smådelar som jag har liggande), fyllar på med diskmedelslösningen och fyllar upp med het vatten från kranen. Sen får det stå några timmar eller över natt innan jag sköljer rent det.

Du kan säkert trycka ut PBW som du beskriver och får rent fatet, kommersiella bryggerier plockar nog inte isär sina fat i atomer... Å andra sidan, det är inte mycket jobb att plocka isär ett cornelius fat. Skruva loss säkerhetsventilen i locket, skruva loss dom två fatventiler med en 22mm ringnyckel, plocka upp båda stigrör och dra av o-ringarna, done! Tar inte mer än ett minut även för oss med 3 tummar smile

Mht ölslang inkopplad eller inte: Båda... Har jag ett öl som jag drickar på regelbundet lämnar jag slangen inkopplad. Sen kanske jag tar bort ölslangen efter 10 dagar eller ett par veckor för att skölja ren och desinficera den. Fat där jag bara vill dricka ett eller två glas kopplar jag bort o torrkar rent ölventilen med lite sprit.

goddang skrev:

Jag häller i kokande vatten, på med locket och skakar runt.

samma här, men inte alltid, ibland blir det hela programmet med isärplockning, jodoforbad o hela klabberiet, dessutom en fiskelina med en tuss "tvättlapp", ( ni som har barn vet vad jag menar) som jag drar igenom stigröret+den korta stumpen.. stigröret kan bli duktigt smutsigt... inte att det behövs varje gång... men ibland.. ja och sådär rullar det på... smile

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Enligt min erfarenhet är det klart värt det att plocka isär och rengöra alla delar, och dra igenom stigarröret. Det blir mycket jobbigare att få bort intorkad smuts.

Det är också viktigt att ta loss och rengöra kopplingarna regelbundet. Jag låter dem sitta på i max en vecka och tar sedan loss och spolar rent allt. Tänk på att det går att dra loss gummipackningen i partykranarna, det gör det mycket lättare att få ren den ordentligt och det är ju det mest utsatta stället. Varje månad eller så låter jag dem ligga i PBW eller liknande för att lösa upp eventuella avlagringar.

För att minska risken för spill när jag tar bort fatkopplingen så brukar jag linda en bit hushållspapper löst runt kopplingen innan jag drar loss den.

Bra tips med tappkranen - hade inte hajat att det gick att lossa.

Jag undrar även om ni drar ur ölkopplingen ur ölslangen vid rengöringen. Kopplingen har ju hullingar i metall som gör det skitsvårt att dra loss den från ölslangen.

Nä, det tog några år för mig att inse att packningen gick att dra loss från kranen. smile

Ölslangen får sitta kvar på kopplingen. Men jag byter dem med nåt års mellanrum. Jag har oftast en kort stump grov ölslang som övergår i sytråd via en John Guest-koppling. Jag brukar ta bort den kopplingen vid rengöring, och efter ett tag blir änden på slangen sliten och måste kapas av. Efter några kapningar är den för kort och jag får sätta på en ny stump.