1 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-01-27 11:50:00)

Episod 18 - Bryggsystem

Denna veckan pratar vi bryggsystem med Christian Stark.
Vilka fundamentala grunkor behöver man, och hur bygger man ett semi/helautomatiskt bryggverk.
Vilken typ av utrustning passar till olika bryggstilar och öltyper?

Maila gärna in frågor eller bilder/beskrivningar av era system, hur basic eller avancerade de än är.
Med er tillåtelse så kanske det kan bli ett allmännyttigt bildgalleri för nybörjare eller dem som vill avancera.

Sändningtid - tisdag 1:a feb kl ca 18

Interaktiv ölprovning - Sierra Nevadas Celebration Ale.

Är det ngn med erfarenhet av ex. Braumeister eller andra varianter som kan tänka sig vara med
över skype och berätta lite om sina system för alla nyfikna.

Maila mig så hookar jag upp er med skypekontakter osv.

http://bryggradio.com/wp-content/uploads/2010/08/bryggsystem.gif

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Episod 18 - Bryggsystem

Spännande!
Rätt i tiden för mig som annars varit dålig på att hänga med sista sändningarna!

Ska försöka hinna vara med (som lyssnare).

Gottmos!

www.bryggradio.com

Härligt val av ämne speciellt då jag själv är nybörjare, ser fram emot sändningen. big_smile

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Ska bli kul att hör på hoppas bara jag kommer hem i tid från jobbet. Ska se om jag kan fixa fram lite bilder från mitt bygge med för det är ju snart klart... Ha det så gött

Ett liv utan öl är som ett hål tomt och innehållslöst......

Gott!
Ser fram mot att kolla hur du fått till det

www.bryggradio.com

Bump!

Ikväll kör vi igen. Maila gärna in frågor, idéer och funderingar
Runt bryggutrustning med fokus bryggprocessen denna gången.

www.bryggradio.com

Ölen inhandlad!

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

Episoden uppe för nedladdning

www.bryggradio.com

Hmm. Håller inte med om det mesta om vad som sades om BIAB-bryggning i det här avsnittet. Har gjort närmare 40 BIAB-brygder med 83 % som standardeffektivtet. Och det är inga som helst problem att brygga BIAB-satser på 20+ liter med en 24 literskastrull...

Kanske ett framtida avsnittstema kan vara "alternativa" bryggmetoder, som BIAB och no-chill?

Jäser: julöl

Tack för påpekandet. Jag har också hört talas om effektivitet runt 80% med BIAB.
Men har aldrig testat den eller no chill metoden.

Det hade varit supertrevligt att ha med dig igen Måns och prata om dina erfarenheter kring just dessa metoderna.
Hur känns det?

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Tack för påpekandet. Jag har också hört talas om effektivitet runt 80% med BIAB.
Men har aldrig testat den eller no chill metoden.

Det hade varit supertrevligt att ha med dig igen Måns och prata om dina erfarenheter kring just dessa metoderna.
Hur känns det?

Vi tar och mailar om det!

Jäser: julöl

Det skulle vara kul. Jag har testat BIAB ett par gånger, och även om det gått bättre och bättre så får jag inte i närheten av dina resultat, Måns. För mig skulle det vara idealt att brygga 20-literssatser i min 25-literskastrull, men med utbyte på 55-60% så funkar det inte. Gör jag satslakning med påse får jag jättebra resultat, men det är ju fusk och dessutom väldigt slabbigt.

Think globally. Drink locally.