Gissa Jästen

Vilken jäst har jag?
Det är ett ursprung från fruns vildjäst satts gjord på russin, aprikos och fikon (allt ekologiskt), när jag ändå gjorde en förkultur på en White Labs 550 så tänkte jag se om det gick att få igång vildjästen med en förkultur, så här såg det ut efter ca:20 timmar
http://www.humle.se/punbb/images/upload/vildj%E4st2.bmp

Sv: Gissa Jästen

Älskar när någon vågar ge sig på vildjäst. Har också hållit på med det ett par gånger (luftburna - gjorde en liten sats på maltextrakt som jag ställde ut utanför under min fina danska flaga och det blev närmast som en super witbier jäst och en annan gång som weisbier med banan och vanilj i smaken)  :-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Den har varit täckt med folie under hela tiden, förutom vid fotograferingen.

Är det safe att dricka en framtida dryck, jäst med denna eller blir man sjuk?????

Oavsett hur dålig det skulle smaka är det inte giftigt smile Och smakar det alldeles för hemsk och för mycket vinägersmak osv som kan få en att spy, då orkar man nog knappast dricka så mycket smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Tristan skrev:

Är det safe att dricka en framtida dryck, jäst med denna eller blir man sjuk?????

Du blir inte sjuk. Öl kan drabbas av allsköns infektioner och elände, men giftigt blir det inte. Det finns ingen "ölbotulism" man behöver oroa sig för (såvitt man inte räknar rågdryga). Men som Jan skriver, smakar det förjävligt så häll ut det.

Think globally. Drink locally.

peps skrev:
Tristan skrev:

Du blir inte sjuk. Öl kan drabbas av allsköns infektioner och elände, men giftigt blir det inte. Det finns ingen "ölbotulism" man behöver oroa sig för (såvitt man inte räknar rågdryga). Men som Jan skriver, smakar det förjävligt så häll ut det.

Det där är väl en sanning med modifikation. Det är säkerligen helt ok så länge det verkligen har jäst d.v.s att det verkligen blivit ett "öl", eller om det (tämligen fort) blivit ordentligt surt (eller både och). Det är alkoholen och det låga pH't som förhindrar farliga kryp att växa. Det finns inget som egentligen hindrar elakartade organismer att börja växa i vörten, men de konkurreras snabbt ut av eventuell jäst eller mjölksyrabakterier. Faran uppstår alltså om det är för "rent" och sporer av t.ex. botulinus gror (t.ex. i en ofullständigt "steril" konserv, där alla syrande och jäsande organismer har dött, men sporer av farliga organismer är kvar och kan gro). Så om det verkligen har "spontanjäst" (bubblat ordentligt, är lite syrligt och sötman borta) är det ingen fara (lite pruttig kan vissa dock bli ändå...). Har det bara stilla grumlat till sig och luktar obehagligt skulle jag låta bli det, då det kan innehålla för höga halter av magsjukebakterier m.m. (men inte nödvändigtvis).
Att döma från fotot ser det ju verkligen ut att ha jäst, och jag skulle själv inte tveka alls att provdricka det.

/Calle

Då får det bli att provbrygga en  sats och använda denna som jäst..
Vilka ölstilar/recept förslag är att rekomendera till en vildjäst.

Tristan skrev:

Då får det bli att provbrygga en  sats och använda denna som jäst..
Vilka ölstilar/recept förslag är att rekomendera till en vildjäst.

Det beror väl helt klart på hur jästen smakar. Välj stil efter smaken.
Sedan skall man nog ta det där med "vildjäst" med en nypa salt. Om jästen "fångats" inomhus i köket är det vanligen bagerijäst (tänk på hur det mjölar och dammar när man bakar, vanligen brukar folk inte sterilisera sitt kök som en operationssal efter bakning) eller öljäst som slabbats omkring sedan någon tidigare bryggning. Nu var ju detta från frukt om jag förstod det rätt, så här ökar ju möjligheten att det faktisk är en vildjäst, men det hänger ju an på hur renlig man var när man förberedde den satsen också.
Gå som sagt på smaken när du bestämmer vilken öl den passar till.

/Calle

Så var det dags att testa den sötdoftande (vild)jästen.
Det fick bli en liten brew in a bag på 6L
Belgian Pale, Special B och amber ale samt 8% socker som jag karameliserade med vätskan från en appelsin
IBU på 24 med Hallertau och Fuggles vid 60 och 30 min
OG 1.051
För att vara säkrare på att det skulle bli något överhuvudtaget så blandade jag 50/50 av vildjäst och  550belgian ale från en tidigare bryggd.

Detta vaknade jag till i natt.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMG_4510.JPG
Det sa visst plopp