Sv: Bryggdag

Hurra! Jag hoppas kunna klämma in en bryggdag innan jul. Med lite tur blir det till och med en dubbelbryggning (igen). Denna gången en imperial amber wit och en "bara brett". Om jag lyckas klämma in det...

http://saccharolicious.blogspot.com

Årets första bryggdag! Det blev en vidareutveckling av några gamla brygder, i form av en lite alkholsvagare blonde ale med rätt mycket humle. OG 1.041, 8 EBC, 30 IBU, rejält aromhumlad med Bobek, Savinjski goldings, Hersbrücker och Challenger.

Jäser: julöl

Vi bryggde också i dag... En cider! Lätt som en plätt och kanske mer en ursäkt för att träffas för att bestämma vad som skall bryggas de närmsta månaderna (och dricka några öl (b.la en Cantillon Iris från 2003 som va fantastisk)). Nu skall det börjas med suröl! Startar med något orval liknande för att sedan gå vidare med en röd Flanders. Blir att sätta en lambic inom kort också.

29 Senast ändrad av Portugisen (2011-01-08 17:44:58)

Brew day, brew day, Oh that golden rule day!

Så är vi igång!  Första försockringsrasten vid 62 grader är just i gång.  Än så länge är allt kul!!!

Uppdatering klockan 18.30.  Allt är rent, vörten står med jäst i hinken, jag har lugnat ner mig, inga katastrofer. Dags att köpa mat till middagen.  Oh va skönt!

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Fler som brygger idag. En pale Ale på rester. Får se hur väl NB, cascade, citra, EKG och safale 04 gifter sig. Själv sparar jag disken till barnen är i säng. Tappade min dunkel igår. Klar och fin men aningen för restsöt för att passa definitionen. Men den kommer att bli mycket god ändå!

31 Senast ändrad av Raasken (2011-01-09 11:18:15)

Hej på er alla i riksbryggeriet!

I Ljungby, i dag, blev det en ESB med bara Target ...även som smakhumle,
trodde att jag hade mera Engelskt hemma men tji fick jag  sad
Får kanske torrhumla den med något gott i stället.

Edit: Bild på 1187 Ringwood 3:e generationen, dagen efter tillsättning
http://www.humle.se/punbb/images/upload/Ringwood_1187.jpg
Ett är då säkert!
Det blir Kronobergs näst första och näst bästa hembryggd detta året.
Salle-mannen bryggde igår, och nu har han dessutom börjat beräkna sina brygder!
Han pratade om något program som man har i datorn???
Man matar in vissa värden och ingredienser och då talar hans dator om
hur mycket man ska ta av varje sort!
Verkar både skumt och overkill ! smile
Han kan väl ta 4kg basmalt och fyra nävar av de andra sorterna
som han alltid gjort!

Basic Brewer
Stone-Age Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Raasken skrev:

i dag, blev det en ESB med bara Target ...även som smakhumle,
trodde att jag hade mera Engelskt hemma men tji fick jag  sad
Får kanske torrhumla den med något gott i stället.

Synd att vi inte var hemma. Du kunde cyklat ner och slagit in dörren hos bryggmästarn och krävt få att lååna liiite gottis! wink

Det blir nog bra ändå, tror jag.

Edit: Bild på 1187 Ringwood 3:e generationen, dagen efter tillsättning
http://www.humle.se/punbb/images/upload … d_1187.jpg

Det ser ju enna ut söm enna sånn däringa Caffe Latttthe med myysig skumchokolade på toppen!!! tongue

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Raasken skrev: Salle-mannen bryggde igår, och nu har han dessutom börjat beräkna sina brygder!
Han pratade om något program som man har i datorn???
Man matar in vissa värden och ingredienser och då talar hans dator om
hur mycket man ska ta av varje sort!

Salle-mannen gör fortfarande som innan, jag tar 5 kg basmalt och sen tar jag ett halvt kilo basmalt till, okrossat, det sista halvkilot kör jag i en teflonstekpanna på rätt så hög värme, tills det börjar sticka i näsan och lukta mycket brända popcorn i hela huset.....  då är det färdigt

Enda skillnaden nu är att jag skriver ner lite, denna gång för att grannen var med och bryggde, han ville veta vad vi gjorde så jag var tvungen att dokumentera lite.

Har en pilsner på jäsning sedan förra Onsdag. TV serien "Brew Masters" fick mig att börja brygga öl igen efter 15-20 års dvala.
http://dsc.discovery.com/tv/brew-masters/

35 Senast ändrad av megen (2011-01-10 20:07:01)

En humlemodifierad Tjeckisk pilner på kolsyresättning.
En mer klassik Tjeckisk på Primär.
Planerar en för en FrukostStout på Lördag. Tänkte smacka idag och börja odla i övermogon.

Jag planerar en skåprensarale som antagligen brygges på torsdag.
Tänkte tömma mina förråd och göra ett nytt inköp snart. Det värsta är att det mesta behöver köpas in.. Kostar ju en del.

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

bryggdag idag. Fan va skoj. Ska bara ner och jobba först, men kallmäsk och färdigmald malt står på bordet. Rökporter blir dä.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/20110114079.jpg
  Så var vi där då. Fanns knappt nått att göra idag så jag tog ut hästarna, grävde fram en vagn ur isen och gjorde rent i stallet. Sen knatade jag hem och drog i gång. Längst till vänster står en dark mild som jag tänkte jag skulle ta jästen i från då den har en låg alkoholhalt. Den smakade som den skulle gjorde den. Vilket var skoj då jag bara druckit mild i england å inte trott att jag skulle komma ihåg smaken om jag gjort rätt eller fel. Men när jag smaka på min mild så kom jag ihåg hur den i England smaka. Då vart jag riktigt lycklig.

Trevligt att den blev god. Vill du dela med dig av slutgiltigt recept, mäsktemp, jästemp osv? Min senaste Mild jäste ut alldeles för dåligt. Drickbar, men smakar för mycket vört.

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Ja självklart. Jag lägger upp den i recept tråden. Dock så vart den tappad från primär idag så den är inte slutgiltig än.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/20110114081.jpg
Strax klar.

Idag bryggs det en ljus välhumlad bitter/alkoholsvag APA. 90% Marris Otter, 7% Munich och 3% Pale Crystal. Snart dags för första humlegivan i form av Challenger och Cascade, sen blir det Cascade och Fuggles i tre givor till. Jästen blir Wyeast Northwest.

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Bryggdag nr 5 för i år och idag är det påsköl på gång..

Ett liv utan öl är som ett hål tomt och innehållslöst......

wannaröds brygghus skrev:

Bryggdag nr 5 för i år och idag är det påsköl på gång..

Vad blir det för påsköl då? Nåt Skojjigt?

Blir en påsk öl bryggd på Municher malt, Pale Ale malt, Pilsner malt, Rostat korn, Mörk karamell malt, pale chocolate malt, vete malt och lite honung. humle Fuggle, Cascades, perle och lite coco...

Ett liv utan öl är som ett hål tomt och innehållslöst......

Tjoho! bryggdag i morgon, det blir en mildare avart på en Leffe efter önskemål från min franska fru TILO (petit Laurence)

Pale Malt (2 Row) Bel (9,0 EBC) Grain 81,48 %
Biscuit Malt (45,3 EBC) Grain 7,41 %
Melanoiden Malt (39,4 EBC) Grain 7,41 %
Kologiskt rörsocker (2,0 EBC) Sugar 3,70 %
1 Pkgs Belgian Ale (White Labs #WLP550) Yeast-Ale   
Hallertauer [4,80 %] (60 min) Hops 13,7 IBU
Styrian Goldings [5,40 %] (15 min) Hops 5,1 IBU
Calcium Chloride (Mash 60,0 min) Misc 
Gypsum (Calcium Sulfate) (Mash 60,0 min) Misc 

Est Original Gravity: 1,049 SG
Est Final Gravity: 1,012 SG
Estimated Alcohol by Vol: 4,84 % 
Bitterness: 18,8 IBU
Est Color: 16,2 EBC

Någon som har något att tillägga så här i sista sekund.

Brewday, brewday, oh that golden rule day.

I dag bryggs ett Marsöl på Enskede Bryggeri.

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Jag skulle ha bryggt idag, men en förjvävla huvudvärk igår gjorde mig sängliggande halva dagen och jag han inte fixa mitt CV vilket var planen för dagen. Så bryggningen fick stryka, surt sa räven.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Igår vart jag full på min bryggdag. Jag hoppas att ölen klarar sig ändå. Jag glömde att ha i vatten i  vattenlåset och så fick jag ut 10liter för lite vört. Jag måste ha glömt en del av vattnet vid mäskning eller lakning. Idiotiskt!

50 Senast ändrad av yrmff (2011-02-05 09:41:45)

nils-alf skrev:

Igår vart jag full på min bryggdag. Jag hoppas att ölen klarar sig ändå. Jag glömde att ha i vatten i  vattenlåset och så fick jag ut 10liter för lite vört. Jag måste ha glömt en del av vattnet vid mäskning eller lakning. Idiotiskt!

Det värsta är ju om du ska ha det repeterbart (ifall nu ölen blir kalas) så får du ju vara full även nästa gång!!
mvh H

Jag har bryggt 2ggr denna vecka med min BM och vid det andra tillfället (ons) så var jag klar på strax över fyra timmar och fick ändå nästan 75% i utbyte !

Inmäsk 52grader

52 grader i 10 min
63 grader i 45 min
69 grader i 15 min
78 grader i 15 min