Ape

Håller på att brygga en American Pale Ale.
Vörten fick og 1052,det jäste som f-n i 2 dagar för att därefter avstanna.
Mätte precis och fg var 1032!Och det bubblar inte mer,lite väl alkoholsvagt..
Har använt Safale jäst.
Vad gör man?

Sv: Ape

Skakar runt det och ställer det varmt. Svårt med avstannade jäsningar. Mer jäst kan vara ett alternativ i vissa fall.

Ape? = APA?
Tvärnitade jäsningar är inte roliga. Det är otroligt svårt att få igång dem. Men med ett FG på 1032 har du inte något att förlora.
Prova med fler påsar jäst om du har någon till hands.
Kommer det inte igång på ett dygn så krävs radikala åtgärder.

Jag skulle tappa om med en hävert och syresätta på nytt samtidigt som jag tillsätter ny jäst.

Alternativt om du har tillgång till alfaamylas. Jag har för mig att Fredrik (carlbergiensis) använt det. Häll i amylaset och hoppas att det bryter ner dextrinerna.

Orsaken till dessa stoppade jäsningar är inte lätt att härleda.
Om man som du fått igång jäsningen bra och det jäser i några dagar så är det inte fel på jästen.
Då kan det vara så att man mäskat vid för hög temp. Dock låter 1032 orimligt. Du kanske inte ens har mäskat själv?

Mera panikåtgärder. Ta en vinjäst och häll i. Vinjäst jäser ut fler sockerarter än vad öljästen gör. Du måste dock hälla i jäststopp så att ölet inte blir kruttorrt. Mät SG varje dag och stoppa vid 1010-1012.

Hoppas det hjälper något.

Mitt tips är dock att försöka undvika andra jäststammar än öljäst och amaylas. Det är stor risk att ölet blir odrickbart om man inte har stenkoll.

Men som det vägrar starta ens med mer öljäst. (jäsade syresatta förkulturer med jästnäring osv) har du inte så mycket att förlora.

Om du inte shockat jästen på något sätt, temperatursvängningar tex, är för mig det mest sannolika från din beskrivning att det inte finns mer förjäsbart socker i vörten som jästen kan äta.

Hur gjorde du vörten? Vilka var jäsbetingelserna? lagtid? Och vilket FG ville du ha? inom vissa gränser kan mer jäst hjälpa, men med ditt höga FG måste antingen någon väldigt allvarlig störning av jäsning ha tillkommit eller så blev nåt fel vid vörtframställningen.

Om det är fallet så är enzymer ett alternativ som Kenneth skriver om. Jag har testat och det fungerar! problemet är dock att

1) det går framåt, men långsamt. Jag som är otåligt gillade inte detta.

2) risken är dessutom att det inte stannar när du vill, utan enzymerna fortsätter att jobba och du får istället en öl som jäser ut för mycket och blir tunn och alltför torr. Enzymerna denatureras inte lika snabbt som vid mäsktemepraturer, så de kan jobba länge. En del brukar shocka ut jästen med kyla när FG är uppnått, och sedan hålla den kyld för att förhindra aktivitet och dricka den så snabbt sm möjligt. Men jag är lite tveksam, om jag tycker det låter som någon vidare metod. Sen undrar jag om inte risken för jästdis ökar också, såvida man inte kan kyla ned ordentligt till 0 eller så.

Ett annat alternativt jag också provat är att späda ölen med "sockervatten", och låter det jäsa ut. Det går att räkna ut hur mycket och vilket styrka av sockervatten man ska ha för att få rätt FG, men även det har sina sidor. För mycket socker påverkar ju dock smaken på ölen. Men när valet är en ej utjäst öl, så är det inte så tokigt alternativ.

/Fredrik

Jag kom just på en idé som jag inte testat förr.
Om man har tillgång till vanlig malt så kan man göra sig en liten emzymlösning.
Alfa och betaamylas löser sig lätt i vatten.
Ett försök skulle kunna vara att mäska upp säg ett halvt kilo malt i en liter vatten. Värm det till runt 60 grader för att få bort snusk men inte så varmt att amylaset denatureras (förstörs). Sila bort draven (maltkornen) och tillsätt enzymsoppan i ölet.
Låt det stå och verka utan att göra något mer med ölet.
Om det är så att det bara är en massa dextriner så ska emzymsoppan kunna ta hand om dem och bryta ner dem till maltos (och lite  annat). Det går nog ganska långsamt och tar dock tid men det borde fungera.

Som tidigare sagt. Det finns inget att förlora ett öl med SG 1032 är nästan odrickbart.

Det kan vara intressant att prova, fast risken borde vara rätt stor för infektion, det är helt otroligt vad massa snusk det finns i malt egentligen. Nu vet jag inte om mitt enzympulver är 100% sterilt, men det bör ju iallafall vara "relativt" rent.

Jag lät mina förbrukade maltrester stå en gång och det tog inte lång tid förräns den vaknade till liv av sig själv, det finns tydligen ett helt zoo med snusk som överlever mäsktemperaturerna. Tittade sedan i mikroskop och hittade många underliga varelser som jag inte vet vad det är.

/Fredrik

8 Senast ändrad av Skål (2005-12-30 20:15:47)

Jag skulle föreslå att ta ett nytt prov och se till att man får ett representivt prov från hela ölen ( ej i ett specifikt skikt eller i något hörn) samt se till det inte sätter sig co2 bubblor på mäteren (Vispa provet). Det kan vara så att FG är betydligt lägre i verkligheten.

Malt innehåller mängder av laktobakterier så man bör hålla malt långt borta från färdig vört och öl.

När man ska göra en sur mäsk är det bara att putsa i lite malt och låta det stå lagom varmt en dag sen har man en rejält sur mäsk. Om man vill göra en falsk lambic eller en guinness kopia.

Just för att förhindra bakterieangreppen så bör man värma till runt 60ºC. Rätt många av de vanliga kusarna får sig en knäck.
Man bör dock inte gå upp högre i temperatur eftersom enzymerna förstörs då.

Angående att låta draven stå och härskna så är det troligare att luftburna bakterier och svampar angriper draven efteråt. Jag tror inte att de överlever vid vanliga mäsktemperaturer såvida de inte hinner sporifiera sig, fast det håller jag också för relativt osannolikt.

Om jag minns rätt så föreslog George Fix att man vid bryggning skulle ta undan lite av vörten och förvara i en steril burk bredvid för att se hur pass "hållbar" vörten var utan tillsats av våra vänner öljästsvamparna. Det skulle ge en indikation om hur ren miljö man har.

Så varför inte lägga lite malt i en välrengjord glasbehållare. Blanda i vatten och värm till 60ºC. Låt stå och se om det börjar växa  något i burken.

Jag minns inte exakt siffror och så men

Det borde vara ett bra experiment. Att ha en enkel tillgång till små mängder enzymer skulle inte vara fel.

Måste dock skaffa en mer exakt termometer innan jag vågar mig på något sådant.

I det här fallet tror jag dock det är bäst att först försöka med mer jäst osv innan man drar fram de tunga grejerna.