Receptförslag: Pale Ale

Har tänkt brygga en pale ale på lördag, är ju stora hembryggardagen då! Tänkte slänga upp receptet jag knåpat ihop för lite kritik här. Tänkte köra enbart pale ale malt, vill att detta ska bli en riktigt ljus öl! Smakmässigt vill jag ha en rejält fruktighet men försöka hålla tillbaka beskan. Tänkte mäska ganska högt, 70°C, för att få lite restsötma, funderar även på att mäska 90 minuter. Är lite rädd att enbart pale ale malt kommer göra ölen allt för tunn.

Batch size: 12 Liter
Est. OG: 1053
Est. IBU: 31

Malt
3kg Viking Pale Ale Malt

Humleschema
First wort hop - 1g - Rakau
15min - 10g - Riwaka
10min - 20g - Rakau
5min - 20g - Riwaka

Torrhumling:
30g - Riwaka
30g - Rakau

Jäst
Jäst uppodlad från Sierra Nevada Pale Ale

Vattenjustering
2g Gypsium (CaSO4)
1g Bikarbonat (NaHCO3)
Båda tillsatta i mäsken.

Profil efter justering (har Göteborgsvatten som grund)
Ca - 40,3
Mg - 1,6
Na - 41,7
SO4 - 117,4
Cl - 11,0
HCO3 - 81,6

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Receptförslag: Pale Ale

Humlingen ser riktigt trevlig ut!

Men varför tillsätter du bikarbonat? Du har ju inga mörka malt sorter alls i ölet. Tycker också att du skulle ha lite karamell malt i alla fall, kanske lite högre ibu också.

Tror inte att du skall mäska så högt, det gjorde vi första gången när vi bryggde (av misstag) och fg hamnade på 30 det slutade med att vi hällde ut ölet.....

Sedan skall du tillsätta kalciumsulfat i koket och inte i mäsken.

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

Jag tycker du skall ha någon form av karamell malt men vad du också kan göra för att få mer kropp till ett ljust öl är ju att använda lite Carapils och/eller Vete. Här är ett maltschema som ger en tokljus (12EBC, dvs. absolut lägsta för att vara typriktig) Pale Ale fast med kropp, osv:
62.68% Pale Ale Malt
21.61% Pilsner Malt
7.56% Carapils
4.07% Vetemalt
2.71% Carared
1.36% Crystal Malt (Thomas Fawcett, ca. 60L)

Hmm bikarbonat var ett försök att "burtonisera" vattnet, kanske är ganska dumt egentligen. Har haft problem med att beskan i mina humledrivna öl blir för distinkt och inte sådär rund och god som den ska vara.  Därför jag försöker justera vattnet denna gången, kanske vore bättre utan bikarbonat? Då hamnar jag på:

Ca - 40,3
Mg - 1,6
Na - 19,0
SO4 - 117,4
Cl - 11,0
HCO3 - 22,0

Skrev lite slarvigt vart jag tänkt tillsätta kalciumsulfat, enligt boken "Pale Ale" så är kalciumsulfat mer lösligt i kallt vatten än varmt så jag tänkte att jag skulle tillsätta detta innan jag börjar värma upp mäskvattnet.

Hur högt mäskade ni? Är det verkligen möjligt att mäska så högt att FG hamnar på 30? Känns mer som ett jästproblem?

Jag mäskar nästan alla mina öl i 68c, tycker det blir bra kropp/maltsmak och har inte haft problem med utjäsning.

/dang

goddang skrev:

Jag tycker du skall ha någon form av karamell malt men vad du också kan göra för att få mer kropp till ett ljust öl är ju att använda lite Carapils och/eller Vete. Här är ett maltschema som ger en tokljus (12EBC, dvs. absolut lägsta för att vara typriktig) Pale Ale fast med kropp, osv:
62.68% Pale Ale Malt
21.61% Pilsner Malt
7.56% Carapils
4.07% Vetemalt
2.71% Carared
1.36% Crystal Malt (Thomas Fawcett, ca. 60L)

Vad tillför det egentligen att använda lite pilsnermalt när basen är pale ale malt?

Jag har funderat på att slänga i nån form av karamellmalt men har gjort en del humeldrivna öl där jag balanserat upp beskan med karamellmalt, dessa har alltid blivit mörkare än vad jag estimerat. Jag brukar alltid ha ganska komplicerade maltscheman som det här ovan så är lite sugen att testa något riktigt simpelt. Är det nån som testat göra en pale ale med bara pale ale malt och kan säga om detta blev lyckat eller inte?

jag har testat att bara använda pale ale malt i en pale ale. Jag själv tyckte inte att den vart bra. Men många andra tyckte den var god.

Pilsnermalten är ju den ljusaste malten så i maltschemat ovan späder den egentligen ut Pale Ale malten så det blir ljusare (ock lite mindre brödigt/maltigt).

testade att brygga receptet "Squeeky Clean" just från boken Pale Ale, dock bytte jag jästen mot us-05 så den jäste ut lite för lågt, men annars var den mkt god, speciell humle den där Willamette.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

kanske skulle tillägga att det inte vart en dålig öl utan att det vart en öl som inte föll mig i smaken. Om mitt förra inlägg vart otydligt.

Tycker det låter konstigt att vilja öka på kroppen och samtidigt använda pilsnermalt för att "späda ut" pale ale malten.

Jag har caraamber och carabohemian hemma, kanske även en skvätt crystal. Funderar på att kanske använda 3-4% av caraamber. Färgen hamnar på ca 10EBC då, enligt beer smith, men med erfarenhet från tidigare bryggningar så blir nog ölen något mörkare i mitt bryggeri. Som sagt, tanken är att det är humlen som ska spela ut sitt register i denna öl och inte en komplex maltprofil. Tycker det är ganska vanligt hos mig själv och hos andra bryggare på detta forum att oftast dunka i massor av olika maltsorter i sina recept, detta gör ju att det kommer bli väldigt svårt att veta vad man ska ändra på i ett recept om man hittar något i smaken man vill ändra på.

aenima skrev:

Av vilken anledning då ?

Chubb skrev:

Tycker det låter konstigt att vilja öka på kroppen och samtidigt använda pilsnermalt för att "späda ut" pale ale malten.

Jag förstår inte. Jag vill inte öka kroppen i mina öl, mitt förslag till Dig om du ville öka kroppen i dina öl utan karamellmalt var Carapils och/eller Vete.

Receptet jag gav tycker jag har bra kropp men skulle man öka den mer så skulle jag byta ut Pilsnermalten mot Pale Ale malt.

aenima skrev:

Tror inte att du skall mäska så högt, det gjorde vi första gången när vi bryggde (av misstag) och fg hamnade på 30 det slutade med att vi hällde ut ölet.....

FG 1.030 låter mer som trött jäst än för hög mäsktemperatur tycker jag, även om temperaturen förstås bidrar lite.

Själv mäskar jag ofta vid 68-69 grader och har inga problem med dålig utjäsning.

Ett tips för den som vill prediktera förjäsbarheten är att kika på http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2110

Jäser: julöl

mans skrev:
aenima skrev:

FG 1.030 låter mer som trött jäst än för hög mäsktemperatur tycker jag, även om temperaturen förstås bidrar lite.

Själv mäskar jag ofta vid 68-69 grader och har inga problem med dålig utjäsning.

Ett tips för den som vill prediktera förjäsbarheten är att kika på http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2110

Det är mycket möjligt att vi hade andra problem den gången men hittils har vi fått OG 30, 22 och nu sist 20. Vi har hela tiden siktat på 68 men har i början av mäskningen hamnat lite över. Sist gick det betydligt bättre men ändå. Vi kommer i fortsättningen mäska vid 67 såvida det inte är en porter vi skall göra.....

Personligen tror jag att mäska i 70 grader på en pale ale blir väldigt konstigt. Skulle nog kört på 68, högst. Du vill liksom inte ha ett FG som är över 20 på en pale ale.....

/Peter

Weinkeller skrev:
aenima skrev:

Av vilken anledning då ?

Anledningen är att malten binder vatten, ca 1 liter per kilo. Iom att du sedan tillsätter mer vatten under lakningen "spär du ut" ditt modifierade vatten. Med dessa parametrar kan det vara svårt att veta hur hög sulfat mängden blir. Genom att tillsätta det i koket så minimerar du förlusterna och parametrarna att hålla reda på och kan på så sätt enklare veta/kontrollera hur hög sulfatmängden blir.

/Peter

aenima skrev:
Weinkeller skrev:
aenima skrev:

Av vilken anledning då ?

Anledningen är att malten binder vatten, ca 1 liter per kilo. Iom att du sedan tillsätter mer vatten under lakningen "spär du ut" ditt modifierade vatten. Med dessa parametrar kan det vara svårt att veta hur hög sulfat mängden blir. Genom att tillsätta det i koket så minimerar du förlusterna och parametrarna att hålla reda på och kan på så sätt enklare veta/kontrollera hur hög sulfatmängden blir.

/Peter

Den främsta anledningen att använda salter till sitt vatten är väl för att justera in pH-värdet till rätt nivå i mäsken beroende av vilken malt som används samt bryggvattnets egenskaper? Kalciumet binder karbonatjonerna och bidrar med pH-sänkning i mäsken och vice versa med karbonatsalterna för att buffra pH-sänkningen vid användandet av mörka malter. Balansen mellan klorid och sulfatjonerna avgör hur maltigheten och beskan upplevs. Vattenbehandling ser jag främst som en väg att gå för att modifiera mäskningsmiljön den andra vägen är att försöka efterlikna ett visst vatten. Då vattenbehandlar man både mäsken och lakvattnet för att uppnå ett resultat som kan liknas vid användandet av det specifika vatten man vill kopiera.

Ex) Mitt bryggvatten lämpar sig främst för mycket mörka öl, det liknar nämligen Dublins. För att brygga ljusa öl behövs betydande mängder Kalciumsulfat, Kalciumklorid och lite mjölksyra för att få ner pH-värdet till en acceptabel nivå. Jag använder båda salterna för att få en balans mellan klorid/sulfat kvoten och för att inte överstiga rekommenderade gränsvärden för klorid el sulfat, trots det behövs lite mjölksyra för att nå ända ner till 5,2 för ljus pilsner. Dock brygger jag riktigt ljusa öl med grannens vatten numera, det liknar istället Plzens och har mjuknat upp mina mineralstinna ljusa pilsner på ett fint sätt. Med det vill jag säga att vattnet har betydelse, åtminstone i extremfallen.

@Chubb: Vill du ha en rundare beska i dina öl så bör du istället öka på kloridjonerna istället för sulfatjonerna, tex med natriumklorid eller kalciumklorid.

Hallå Chubb, och alla andra som läser detta.

Jag vill inte lägga mig i eventuell debatt. Men ett jag tänkte att jag ville dela med mig av mina tankar.
Weinkeller verkar dessutom vara inne på samma spår bitvis. (utan att ha läst igenom hela posten)

* Pale Ale, det är ingen IPA, inte heller en light IPA, Pale Ale är en Pale Ale.
   Utgå från en engelsk Pale Ale, om du föredrar en amerikansk version så måste man ändå ha med orginalet där inne ngn stans.

* Att mäska varmare ger nödvändigtvis inte mer restsötma.
   En stor del av de komplexa sockerarterna som blir kvar efter en hög mäsktemperatur är eg. inte speciellt söta .

* En väldigt rolig grej med just beska och restsötma är att när folk i allmänhet vill ha mer reststöma i sin 100 IBU IPA så det sällan
   tankarna drar åt att minska IBU'n som är där för att balansera sötman från vörten. Istället stirrar man sig blind på 100 IBU.
   För att istället lägga energi på att öka restsötman, ngt som är "svårare" att göra än att helt enkelt slänga i mindre bitterhumle .
   (Ngt som du Chubb, verkar vara helt på det klara med)

* Vatten, som Weinkeller skriver så är det även balansen mellan klorider och sulfater som gör skillnaden i hur vida ett öl är torrt och stramt
   eller mjukt och balanserat. För ett balanserat öl bör man sikta på en jämn balans mellan sulfat och klorid.
   För ett rundare öl, sikta på aningen högre kloridhalt än sulfat och vice versa.

Ang. karbonatalt och kalsium så bör även dessa vara balanserade i mesta möjliga mån.
   Kalsium reagerar med fosfater från malten och sänker pH på ett tämligen logaritmisk manér...

Generellt kan man säga att 0-50 för ljusa, 51- 150 för bärnsten - brun, 151 - 250 svarta.
   Detta gäller kalsium och bikarbonater som påverkar pH. Sulfater och klorider påverkar ytterligare. Men då oftast i form av
   mängden polyfenoler/tanniner i ölet. Ngt som inte bör förväxlas med humlebeska.

Mao. fundera över vilka ingredienser du vill ska stå för de olika karaktärerna i det öl du vill ha.
Är humlebeskan det primära, eller är det kanske maltsötman? kanske gillar du tanniner eller kanske inte...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Weinkeller skrev:
aenima skrev:
Weinkeller skrev:

Av vilken anledning då ?

/Peter

Den främsta anledningen att använda salter till sitt vatten är väl för att justera in pH-värdet till rätt nivå i mäsken beroende av vilken malt som används samt bryggvattnets egenskaper? Kalciumet binder karbonatjonerna och bidrar med pH-sänkning i mäsken och vice versa med karbonatsalterna för att buffra pH-sänkningen vid användandet av mörka malter. Balansen mellan klorid och sulfatjonerna avgör hur maltigheten och beskan upplevs. Vattenbehandling ser jag främst som en väg att gå för att modifiera mäskningsmiljön den andra vägen är att försöka efterlikna ett visst vatten. Då vattenbehandlar man både mäsken och lakvattnet för att uppnå ett resultat som kan liknas vid användandet av det specifika vatten man vill kopiera.

Ex) Mitt bryggvatten lämpar sig främst för mycket mörka öl, det liknar nämligen Dublins. För att brygga ljusa öl behövs betydande mängder Kalciumsulfat, Kalciumklorid och lite mjölksyra för att få ner pH-värdet till en acceptabel nivå. Jag använder båda salterna för att få en balans mellan klorid/sulfat kvoten och för att inte överstiga rekommenderade gränsvärden för klorid el sulfat, trots det behövs lite mjölksyra för att nå ända ner till 5,2 för ljus pilsner. Dock brygger jag riktigt ljusa öl med grannens vatten numera, det liknar istället Plzens och har mjuknat upp mina mineralstinna ljusa pilsner på ett fint sätt. Med det vill jag säga att vattnet har betydelse, åtminstone i extremfallen.

@Chubb: Vill du ha en rundare beska i dina öl så bör du istället öka på kloridjonerna istället för sulfatjonerna, tex med natriumklorid eller kalciumklorid.

Jag håller inte med dig om att den främsta anledningen till att vattenbehandla är att påverka ph men jag tror att det beror på att vi har olika "problem" med vårat vatten och därmed olika infallsvinklar.

Bor i Göteborg (som chubb) där vattnet är väldigt fattigt på allt skulle man kunna säga. Vattnet duger med andra ord bra till pilsner. Du bor någon annanstans där vattnet är betydligt hårdare och ph högre.

Skall du göra ett ljust öl i göteborg finns ingen anledning att justera ph, det går alldeles utmärkt ändå. Det du kan behöva justera är klorid och sulfat och då får du ju med kalcium på köpet, som sänker ph ytterligare (vilket inte behövs i göteborg). Därför är det bättre anser jag att justera klorid och sulfat i koket istället.

Man får nog se på vilket vatten man har innan man säger vad som är rätt och fel tror jag. Sedan är det helt korrekt som Thomas skriver att man får väga in hur man vill ha sitt öl, mycket humle, maltigt eller balanserat mm.

/Peter

Tycker det är en riktigt bra diskussion som tas här nu, vattenbehandling är något som är rätt så komplicerat ju mer man gräver i det. Anledning till att jag tänkte använda kalciumsulfat var för att i boken "Pale Ale" så rekommenderas detta som ett nybörjartips där man inte behöver ha så jättestor koll på vattnet i övrigt. Hur som helst, vad hade ni rekommenderat för intervall på:
Ca
Mg
Na
SO4
Cl
HCO3

för en APA? Jag har haft problem innan att min beska i humledrivna öl har känts ganska sträv och stickande även fast ölen kanske inte haft så väldigt höga IBU-värden.

Vidare så har jag en synpunkt det som skrivs ovan att kalciumsulfat ska tillsättas vid koket. Lösbarheten för kalciumsulfat MINSKAR med temperaturen, detta borde rimligen innebära att det är svårt att lösa kalciumsulfatet i kokande vatten?

Håller med Chubb, hela grejen med vattenbehandling är ju att efterlikna ett annat vatten än det man har, om det så är en riktig plats (t.ex. de klassiska bryggarstäderna) eller en uppfantiserad "idealstad" för att optimera munkänslan för en speciell öl. Både mäskvattnet och lakvattnet behöver justeras, så att vattnets sammansättning kan påverka både mäsken och lakningen (pH etc.) och koket, jäsningen etc.

Salterna är ju inte "kryddor" som man tillsätter för deras egen smak, så har man i dem i koket så är det för sent. Om det nu inte är just gipssmaken som man strävar efter. Och då skall det nog till bra mycket mer än de nivåer vi snackar här.

Think globally. Drink locally.

22 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-01-28 11:36:07)

Jag tycker att vattenbehandling ofta angrips från fel håll, det gör det onekligen mycket otydligare och krångligare att förstå.
Kanske är det därför det är sådan "mysko-hype" över det?

Vad är det man vill uppnå med sin vattenbehandling?

1. Balansera ut alkaliniteten i sitt vatten

2. Rätt pH i mäsken för att maltens enzym ska kunna arbeta så optimalt som möjligt

3. En mäsk-miljö som gör att enzym eller en reaktion sker på ett specifikt sätt. Olika miljöer påverkar enzymer och reaktioner i mäsken.
    Dvs. du kan välja att främja eller hålla igen olika reaktioner och den grad de äger rum. För det är som bekant inte bara själva
    försockringen som äger rum under mäskning.

4. Minska risken för utlakning av polyfenoler som inte bara ger obehagliga bismaker utan även dis och sämre stabilitet.

5. För att ha rätt pH i koket för koagulering av proteiner samt för att minska extrahering av polyfenoler från humle, vilka annars kan ge
    upphov till obehagliga smaker och dis osv.

6. Se till att man har minst 50 mg/l kalcium för jästhälsa och flockulering vilket påverkar ölets jäsning och stabilitet.

7. Balansen mellan jonernas smakpåverkan rent kreativt

Listan kan göras längre och kortare...

Om man utgår från en vattenprofil från en specifik plats eller vad som rent tekniskt är
optimalt för den öl man vill skapa är upp till vilken filosofi man har som bryggare.

I slutändan handlar det om vad som sker i mäsk och kok och hur du som bryggare kan påverka och styra det till din fördel.
Inte hur vida Dublin har X mg/L av X och Kmg/L av Y osv.

Som hembryggare är det så klart svårt att göra ingående och rent tekniska analyser. Men vet man vad man vill skapa och man vet
hur de olika sakerna påverkar varandra så kan man om man är konsekvent ganska snabbt "ratta" in även vattenbehandling.
För det är inte bara humlebeskan man justerar i mäsken. Det är utjäsningsgrad, både ur försockringsperspektiv. men även hur bra
jästen kommer att arbeta. Klarhet vs. grumlighet, färg osv.

Smaka vörten, tillsätt rätt mängd jäst och övervaka jäsningen så du ser hur lång tid jäsning och flockulering tar. Smaka på ölet, titta på ölet
och försök ta reda på om det är jäst, proteiner eller polyfenoler/tanniner som ex. orsakar grums eller obehagliga bismaker.

Vill man så kan man alltid titta in på brewers friend och leka lite med vattenbehandligskalkylatorn.
http://www.brewersfriend.com/water-chemistry/

Där får man ett ungefärligt värde av förväntad "kvarvarande alkalinitet" (residual alkalinity) efter salttillsatser.
Med det som utgångspunkt så är det bara att sätta igång att brygga och göra småjusteringar efter hand.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

23 Senast ändrad av Chubb (2011-01-28 11:55:26)

Väldigt bra inlägg Thomas! Har använt http://www.brewersfriend.com/water-chemistry/ innan och den är riktigt händig! En bra feature med den är att man kan få tillsatserna i teskedar, vilket är bra för oss som inte äger en knarkvåg smile

Chubb, jag har spanat efter någon billig knarkvåg för att jag skall kunna labba med vattnet i framtiden och hittade denna idag http://www.megamods.se/Hemelektronik/Va … -200g001g/

Lite off topic, men men.. smile

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Kör på med off-topic: man kan hitta rätt billiga knarkvågar på diverse hong kong-sidor, t.ex.

http://www.dealextreme.com/c/digital-scales-406