Tvätta jäst

Favorit i repris, åtminstone till namnet.

Min fråga handlar dock om att tvätta infekterad jäst i syrabad för att i görligaste mån reducera bakterielasten i slurryn. Är det någon som provat att göra detta? Jag har en jäst (Yorkshire 1 från Brewlab) som jag kört två batcher med, och efter att nu ha provsmakat den första så misstänker jag att några skurkar letat sig in under förkultiveringen.

Jag kan givetvis beställa ny jäst från England, men det vore kul att prova detta, så om någon har några goda råd så tas de tacksamt emot.

/Per

Think globally. Drink locally.

Sv: Tvätta jäst

Tror att det står en instuktion på wyeast eller whitelabs sidor för bryggerier.
Jag har för mig att man fick ställa pH till 2.2 med fosforsyra, så du behöver nog en riktig pH-meter.
Har dock inte testat själv.

Det där med syratvätt är inte någon vidare universallösning. Den blir ju inte bakteriefri, och om du inte planerar att dricka ölet snabbt (du kanske ändå tänkt någon sorts real ale med tanke på jästen?) eller pastörisera ölet, så hinner baggarna såklart snart ifatt i flaskorna/faten igen. Vill man rädda en unik jäst är det lämpligaste att renstryka på platta, plocka en ren koloni och starta om den igen med en ny förkultur.

/Calle

Kan inte annat än hålla med CalleT.
Jäst är billigt. Ställ det mot den tid och omsorg du/vi/alla lägger ner på en batch. Jobbade för 20 år sedan på ett obskyrt bryggeri i Wårby och fick den tvivelaktiga uppgiften (bland många i denna mörkrets brygghall) att tvätta jäst då och då. Det är enbart sniket, och inget en seriös hembryggare bör förfalla till. 79:- för bra levande jäst är som jag ser det, inget att gny över.
/nicke

svensson.lu skrev:

Jag har för mig att man fick ställa pH till 2.2 med fosforsyra

Ja, jag hittade lite på probrewer.com, där någon använde följande tumregler:

2 timmar vid pH 2,2 eller
4 timmar vid pH 2,4 eller
över natten vid pH 2,6.

Men det är nog sant att man behöver något sätt att mäta pH ganska exakt för att det skall fungera som tänkt.

Finns det någon särskild anledning till att man använder just fosforsyra till justeringen?

Think globally. Drink locally.

Hur fungerar det att tvätta jäst och återanvända jäst från botten jästkakan om man har använt irish moss? Går det bra eller är jästen för ihop klumpad? Någon som har provat?

/Gustav

Irish moss använder du ju i koket, med uppgift att sedimentera druv bättre under själva koket. Detta är inget som ska påverka jästens egenskaper. Isf skulle ju jästen påverkas första gången du använde den med.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Hallå alla inblandade från en notorisk konspirationsteoretiker!

niclas bergqvist skrev:

Jäst är billigt. Ställ det mot den tid och omsorg du/vi/alla lägger ner på en batch. Jobbade för 20 år sedan på ett obskyrt bryggeri i Wårby och fick den tvivelaktiga uppgiften (bland många i denna mörkrets brygghall) att tvätta jäst då och då. Det är enbart sniket, och inget en seriös hembryggare bör förfalla till. 79:- för bra levande jäst är som jag ser det, inget att gny över.
/nicke.

När jag läser Nicklas begåvade och relevanta slutsats så kommer jag att tänka på en annan tråd:
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1295&p=3
och inlägg #51  som jag själv gjort ang Wisby klosteröl.

Kan det bryggeriet, på den tiden, möjligen sysslat med samma byk (jästtvätt)??

I rättvisans namn skall dock sägas att de senaste ölen från Wisby smakat riktigt bra!
Vilket bevisar att det är aldrig för sent att lägga av...!
Åtminstone med dåliga bryggmetoder!  cool

Mvh fr Raasken som själv brygger i tvättstugan... lol

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)