1 Senast ändrad av scaryeyes (2011-01-22 01:56:00)

Vad betyder förklistra?

Säger man för-klistra eller förlistra?
Betyder det att man gör lim? Fäller ut stärkelsen, så maltens enzymer kan konvertera den direkt? Kan man då inte tillsätta enzymer till den förklistrade massan, INNAN den ska ner i mäsken? Kan man köpa enzymer som löser den tjocka massan man har i kastrullen tro? Annars måste man helr enkelt mäska en liten del malt tillsammans med rismjöl, grits (polenta), eller vad man nu vill använda som råfrukt.......

I så fall... Kan man mäska på spisen kvällen innan och sen låta den stå tills morgonen? Vilken mäsktemp är att rekommendera? Själv skulle jag tro att tempen är precis lika viktig i detta fallet som huvudmäsken

En av slutsatserna av mitt druckna filosoferande bör bli:
Det är inte det enklaste att klona en amerikans bud eller millers........

(det fanns aldrig i planeringen i alla fall som tur är)

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Vad betyder förklistra?

Precis, för att lösa ut stärkelsen så maltenzym kan konvertera dem lättare.
Beroende på vilken typ av tillsats/råfrukt så behöver de upp i olika temp och tid. Ex ris som ska kokas sönder osv.
Med vissa omältade grejer kan det även vara ide som du säger att tillsätta lite malt och göra ex. Beta-glukanrast, proteinrast osv.

Använd sedan din förklistring som en "dekoktion" i mäsken.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

3 Senast ändrad av Gilgrim (2011-01-22 23:51:33)

Jag förklistrade havregryn till en porter, havregrynen kokades i vatten en kort stund. Det blev en tjock gröt, ganska logiskt, sedan så kylde jag ner gröten till 45 grader och tillsatte en mindre mängd kornmalt för att initiera en protein/glukanrast.
Efter 5 minuter så var den tjocka gröten genast vattnig och viskositeten var helt förändrad.
Efter 20 min på 45 grader så höjde jag temperaturen till 55 grader och lät stå i 10 min och fortsatte sedan upp till 67 grader. Jag hade precis mäskat in huvudmäsken vid 67 grader och tillsatte den proteinmäskade "gröten" till huvudmäsken.

Bryggerier har ofta råfruktspannor, en mindre kokare. Råfruktspannan är i många fall samma kärl som dekoktionspannan.
En intressant sak som jag observerat när jag har läst i bryggerilitteratur (fackböcker) är att vissa bryggerier tillsätter korn tillsammans med råfrukten och sedan förklistrar råfrukten i närvaro utav kornmalt (och i många fall kokar alltihop med korn, skal och råfrukt) - varför vet jag inte (kanske fått det om bakfoten). Men det kanske ger en dekoktionskaraktär som kanske är önskvärd i vissa öl?

Jag gjorde en råfruktsmäsk (adjunct mash) när jag gjorde mitt första försök till Noche Buenan i höstas. Jag tog (om jag inte missminner mig) 700g polenta (majsmjöl) och 500g krossad pilsnermalt i 7 liter vatten vid 67°C i en timme, sedan upp till kok i 15 minuter. Den fick sedan stå på spisen till morgonen efter, då den åkte i mäsken vid inmäskning. Det blev bra, och jag tänker göra likadant vid nästa försök (som inte är alltför långt bort, upparbetningsbatchen i form av en münchner helles är i primären nu.)

Think globally. Drink locally.

5 Senast ändrad av scaryeyes (2011-01-23 00:56:09)

peps skrev:

Jag gjorde en råfruktsmäsk (adjunct mash) när jag gjorde mitt första försök till Noche Buenan i höstas. Jag tog (om jag inte missminner mig) 700g polenta (majsmjöl) och 500g krossad pilsnermalt i 7 liter vatten vid 67°C i en timme, sedan upp till kok i 15 minuter. Den fick sedan stå på spisen till morgonen efter, då den åkte i mäsken vid inmäskning. Det blev bra, och jag tänker göra likadant vid nästa försök (som inte är alltför långt bort, upparbetningsbatchen i form av en münchner helles är i primären nu.)

Oj oj oj... det låter otroligt intressant! Detta vill jag följa! Glöm ite att skriva om det!

Men har så klart läst om det andra försöket för länge sen. Men jag ska igång på allvar med bryggandet när allt är på plats. Då ska jag testa era recept för att få en uppfattning om vad jag har saknat i mina och tvärt om.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house