Infekterad IPA och räddning

Hej! Tänkte dela med mig av en ny erfarenhet trots lång tid i hembryggarbranchen.

Trettondagen bryggde vi en IPA och använde en jäst som inte var så pigg. På morgonen efter 4 dagar fanns inte ett spår av jäsning men fortfarande en härlig arom. På kvällen syntes tydliga spår av jästöar på ytan, men vilken stank och smaken ska vi inte tala om. Någon vildjäsning hade uppenbarligen startat.

Nu var goda råd dyra så jag körde ner ett grillelement i jäshinken och hettade upp klabbet till 80 °C och stängde locket. Dagen efter luktade det fortfarande "skunk" så jag tänkte hälla ut det lite senare. Efter två dar skulle jag hälla ut det, ville bara lukta lite först och till min förvåning hade den typiska infektionslukten försvunnit och ersatts av en trevlig humlearom.

Jag skakade ner ett paket Safale S04 men efter en dag hade ingen synlig jäsning startat. Vispade då ner en massa luft och morgonen efter syntes spår av en jästexplosion med en massa skum på golvet. Efter en vecka låg FG på 1015 och smakade som en god IPA, och inte ett spår av infektion.

Sensmoral; Ge aldrig upp!

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

Sv: Infekterad IPA och räddning

Häftig historia! smile
Borde inte en snabb nedkylning även vara ett bra tillägg? Och kanske värma upp i ett kärl istället?

Sv: Infekterad IPA och räddning

jag vill också gå vilse!  wink

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa