Rödbetsöl med brett.
Jajjamen, det kanske låter som om jag tappat konceptet helt och hållet men en rödbetsöl med brett claussenii är precis vad som står i en av mina damejeanner nu.
Jag började med ett enkelt recept -så när som på rätt mycket kryddning- med Pale Ale-malt och lite melanoidmalt. I koket hade jag dessutom i apelsinskal och korianderfrö, båda i ganska maxade givor. Humlingen minns jag inte just nu på rak arm men jag höll ner det rätt mycket.
Nu till det roliga. Rödbetan. Jag råkar vara ägare till en råsaftcentrifug, om än en billig variant så åtminstone funktionell. Jag lyckades få ihop ca 60-70 cl rödbetsjuice som jag hällde i slutet av koket av vad som skulle bli 12 l vört.
Med ett og på 1051 hällde jag i ett paket s04 och hoppades på det bästa.
Efter en vecka var det utjäst (og 1012) och jag tappade om ölet till damejeanne och tillsatte bretten. Detta var någon gång i slutet på november och den har bubblat långsamt men kontinueligt sedan dess, tills för ett par dagar sedan. Igår tog jag ett prov på den och den hade bara sjunkit två pinnar (og 1010). Den såg dessutom fantastisk fin ut, klarröd som en kriek och helt kristallklar. Som jag väntat mig så var inte brettsmaken fullt så påtaglig som i en öl med ex bruxellensis, men god ändå. dessutom kunde man känna en lite fadd och jordig rödbetssmak.
Här ska sägas att jag blev rejält sugen på att flaska ölet igår, men blev avrådd av min vän ölof och vid närmare eftertanke vore det kanske inte så smart att göra nåt förhastat när man hört att brett kräver månader och ibland år för att göra sitt jobb.
Är det någon hör som har testat något liknande? Kanske inte just rödbeta utan claussenii. Är det möjligt att den kan ha slutat jäsa och att den är redo att flasktappas? Hade tänkt tappa den på champagneflaskor.
/Jacob