Alternativ till Weld-B-Gone

Vi börjar tröttna på böket att få vörten från gryta till jästunna och är sugna på att ta upp hål i kastrullen, sätta en kulventil i underkant och något filter på insidan. Dock är alla direkt tillgängliga alternativ ganska så kostsamma och vi letar efter en billigare lösning - billigare än då till exempel Weld-B-Gone som är en exemplarisk lösning, men dock lite i överkant när det gäller kostnaden!

Finns det någon som gjort en billig, vettig och bra lösning som man kan få ta del av?
Vad som önskas är möjligheten att få ha kulventil på utsidan och filter a´la Bazooka på insidan.
(Filter vill vi ha pga av att vi någon dag säkert kommer investera i en platt-vvx och vill se till att slippa så mycket bös och jox som möjligt)

Den lösning som jag själv sitter och funderar på är att använda sig av båtgenomförningen i mässing som Biltema säljer. En kulventil passar såklart på utsidan av den men svårare blir det med anslutning av filter på insidan då där inte finns några gängor. Dock kanske det går att lösa med en bit kopparrör, värmepistol och kymppassning? 

Alla tips tas tacksamt emot!

Det är möjligt att en polare som kan svetsa kan vara behjälplig om det kan tänkas vara den bästa lösningen men likväl är det något som vi gärna undviker.
Grytan är i aluminium så det kanske är onödigt omständligt i vilket fall som helst.

Sv: Alternativ till Weld-B-Gone

Jag kapade av "huvudet" på min båtgenomföring och fick således gängor på båda ändarna, satte kulventilen, packning och gummipackning på utsidan och skruvade fast den på insidan med den gängade "mutter" (kanske heter nåt annat) som följde med genomföringen. Min bazooka fäster jag sedan med vanlig slangklämma på gängorna på insidan - kan ju göras snyggare med t.ex. slangnippel men det funkar för mig så jag ser ingen anledning att byta.

Detta gjorde jag dock i en kylväska - jag vet inte hur det funkar i en panna där väggytan inte är helt plan.

Grantorp Nanobryggeri - http://grantorp.blogspot.se samt http://www.facebook.com/grantorpnanobryggeri

Det där va en ganska bra idé!
går ju att lösa med slangnippel på insidan som du föreslår!

Tror inte det är några problem med att "väggen" är helt plan. Det funkar ju tydligen med en "weld-b-gone", och principen är ju den samma.

minke skrev:

Jag kapade av "huvudet" på min båtgenomföring och fick således gängor på båda ändarna, satte kulventilen, packning och gummipackning på utsidan och skruvade fast den på insidan med den gängade "mutter" (kanske heter nåt annat) som följde med genomföringen. Min bazooka fäster jag sedan med vanlig slangklämma på gängorna på insidan - kan ju göras snyggare med t.ex. slangnippel men det funkar för mig så jag ser ingen anledning att byta.

Detta gjorde jag dock i en kylväska - jag vet inte hur det funkar i en panna där väggytan inte är helt plan.

4 Senast ändrad av DrKarma (2011-01-19 20:29:48)

Stegborr, förlängningsrör http://www.rinkabyror.se/prodimg/small/4082_1.jpg , brickor, silikonbaserad packningsersättare godkänd för livsmedel och två kontramuttrar (flänsmuttrar) kommer man långt med.

Då får man dessutom gängning för både kulventil och manifold.

5 Senast ändrad av rutgersson (2011-01-20 12:39:53)

Också det här låter som en bra lösning!

Förlängningsrör och livsmedelsgodkänd silikon säger du - Vart finns det?
(Bauhaus, Hornbach osv kanske?)

Alltså det ska vara packningsersättare (som är silikon med bindemedel i) man använder det för att ersätta gummi och nätpackningar (ofta expressfix av läckande motorer och annat). Så jag skulle valt och leta hos en bildelsförsäljare el. dyl.
Man kan lyckas med enbart silikon (då föreslagsvis sådan glassilikon som används i akvariumtätningar - eftersom denna är garanterat giftfri).

Gängtape eller silikon på förlängningsrörets insida (där den inre kontramuttern ska sitta) så att inget kan sippra ut mellan gängorna.

DrKarma -
Kollade lite på din lösning när jag va på Bauhaus i ett annat ärende.
Det verkar ju vara klart realiserbart!

Har en fråga, eller kanske mer en önskan om ett yttrande - Vad tycks om att på insidan sätt en klämringskoppling (istället för slangnippel) med avsikt att med ett böjt kopparrör se till så att manifolden ligger längs kanten? Är det några problem med detta eller är det bara att tuta å köra?

8 Senast ändrad av Björn Petersson (2011-01-24 23:17:15)

Min lösning (i kylväska men går väl också i alu-gryta). I ett 22 mm hål i innerväggen har jag satt (pressat in) en gummiplugg avsedd för 5-liters partyfat/minikeg. I dess hål kan sedan pressas in ett 15 mm kopparrör. Pluggen har ju en slits runtom som då omsluter kanten på hålet i väggen och håller på så sätt tätt (på ett fat ska ju inte kolsyran smita ut) och pluggen på plats. Eftersom viss kraft krävs för att få kopparröret på plats blir det också tätt här.  Inget silikon el.dyl. behövs.

På kopparröret kan sedan valfri anslutning ordnas ex. en klämringskoppling på utsidan med hangänga och därpå en kulventil följd av slangnippel. På insidan ex. någon slags "manifold"  ellerr bazzokascreen etc.