Idéer till "champagneöl".
Som trådnamnet antyder så tänker jag brygga ett "Champagneöl" framöver i syftet att fira min examen, svärfars 50 års kalas osv.
Ölet skall påminna om mousserande vitt vin men fortfarande vara ett ö. Jag har smakat på Deus Brut des Flandres, ölet var gott men inte så vidare "champagne"-likt. För min del så vill jag ej ta bort sedimentet i flaskorna och en lätt grumling är helt okej.
Ölet skall vara runt 9-12% och torrt, inte alltför torrt dock!
Jag funderar på att brygga ölet med bara pilsnermalt och vetemalt alternativt lite omältat vete. Mäska lite kallare (63-64 grader i 60 min och 67 grader i 30 min). Singlehop Nelson Sauvin, lågt IBU mkt arom.
Sedan går mina tankar över till att tillsätta lite koncentrerad druvjuice under processen för att ge lite vinlik karaktär, kanske lite honung?
Champagnejäst, brettanomyces och belgisk jäst är tankar som cirkulerar i huvudet på mig, dock får jag skippa brett i första batchen dock. Bara champagnejäst? Bara belgojäst? Eller båda? Vilken temperatur?
Kanske ekchips under lagringen för att bygga på den vinlika-karaktären.
Som ni ser, många idéer, inget bestämt. Jag skulle uppskatta ifall ni skulle ge lite respons på mina idéer samt lägga fram era egna idéer runt ämnet!