Idéer till "champagneöl".

Som trådnamnet antyder så tänker jag brygga ett "Champagneöl" framöver i syftet att fira min examen, svärfars 50 års kalas osv.
Ölet skall påminna om mousserande vitt vin men fortfarande vara ett ö. Jag har smakat på Deus Brut des Flandres, ölet var gott men inte så vidare "champagne"-likt. För min del så vill jag ej ta bort sedimentet i flaskorna och en lätt grumling är helt okej.

Ölet skall vara runt 9-12% och torrt, inte alltför torrt dock!

Jag funderar på att brygga ölet med bara pilsnermalt och vetemalt alternativt lite omältat vete. Mäska lite kallare (63-64 grader i 60 min och 67 grader i 30 min). Singlehop Nelson Sauvin, lågt IBU mkt arom.
Sedan går mina tankar över till att tillsätta lite koncentrerad druvjuice under processen för att ge lite vinlik karaktär, kanske lite honung?

Champagnejäst, brettanomyces och belgisk jäst är tankar som cirkulerar i huvudet på mig, dock får jag skippa brett i första batchen dock. Bara champagnejäst? Bara belgojäst? Eller båda? Vilken temperatur?

Kanske ekchips under lagringen för att bygga på den vinlika-karaktären.

Som ni ser, många idéer, inget bestämt. Jag skulle uppskatta ifall ni skulle ge lite respons på mina idéer samt lägga fram era egna idéer runt ämnet!

Sv: Idéer till "champagneöl".

Låter precis som Mikkeller Nelson Sauvignon smile Det är ju en enastående öl så det blir nog bra.

Grantorp Nanobryggeri - http://grantorp.blogspot.se samt http://www.facebook.com/grantorpnanobryggeri

Dina planer liknar innehållet i tråden "utmaning: Nyårsöl".
Ekchips är för mig inte särskilt champagnelikt även om det finns sällsynta exempel. Vinlik karaktär kommer ölen ändå få om du jäser den stark med neutral jäst (tja varför inte Lalvin EC-1118 vid 15 grader) och druvjuice som du skriver kan väl vara intressant. Prima med en ordentlig sockergiva upplöst i lite fin konjak i tåliga flaskor.

Jag gillar sådana här gränsöl, det blir antingen succé eller pest smile

Min tanke kring min "Champagneöl" är att utgå från en tygre och "tjockare" variant av Duvel som jag avslutar med brett.
Jag kommer inte ha någon ek i ölet. För mig handlar det om relativt rena "distinkta" smaker med en vällagrad öl som bakgrund.
Att öl som Deus och Mahleur (stavning?) kallas champagneöl beror givetvis endast på att de använder sig av champagnemetoden
för avlägsning av sediment.

För att reda ut det så behöver man ha tillgång till flytande kväve eller torr-is som man blandar med aceton har jag för mig
för att komma ner till ca -40C

Därför kommer jag även att göra som Orval gör och tillsätta torrhumle ett par dagar innan flasknigen.
Samt att kryddor kommer kokas med i priminglösningen.

Du kanske borde köra Whitelabs Bastogne och göra något mer åt Orvalhållet om det är kort leveransdatum på ölet?
Tror faktiskt att Orval skulle kunna funka med aningen högre restsötma och Nelson Souvin.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Ja, något åt Orvalhållet men mindre beska. White Labs Bastogne är ju en s.k. Platinum-strain och inte i det ordinarie sortimentet men ett enkelt alternativ där är torrjästenT-58. Hade man tid på sig kanske man helt enkelt kunna slänga i lite krossade färska vindruvor - då får man kanske lite brettar och malolaktiska bakterier på köpet.

6 Senast ändrad av Gilgrim (2011-01-18 07:43:35)

Jag har faktiskt tillgång till White Labs Bastogne eftersom jag för tillfället är på Nögne Ö och de använder den jästen till ett av sina öl.
Jag har ett experiment som jag "hembryggt" (bortbryggt?) på bryggeriet med den jästen, en "White IPA" (Wit/Double IPA - Belgian IPA).

Jag var väl lite blåögd angående Deus och hoppades på att det skulle vara mer likt champagne i karaktären och inte bara gått igenom champagnemetoden, dock var ölet väldigt gott och hade drag åt vinlik karaktär men inte utav den kaliber jag önskade.

Vindruvor i processen har jag funderat på men det får vänta tills batch nr 2. smile

Roligt att två sådana här trådar har poppat upp sedan nyår. Jag fick själv samma idé när jag öppnade en flaska mousserande på nyår. Något med rätt mycket vete som bas, inte för mycket bäska, 8-9% och massa torrhumling. Kanske även koka med typ lite lime- eller citronskal sista minuterna. Belgisk alejäst eller kanske vanlig s-04. Sen primma väldigt högt i flaskorna 9-10 gram socker per liter.

Detta är bara spekulationer från min sida än så länge, måste få tag i massa champangeflaskor först.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Glömde: 10-15% socker för att få extremt väl utjäst öl.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Jag har gjord ett receptförslag till en kompis kring en såkallad "nyårsöl" som skulle kunna ersätta champagnen. Du får gärna sno receptet om du vill:

Nytårsöl  OG 1080 10 liter

65 % Pilsnermalt, 2,476 kg
35 % Hvedemalt, 1,372 kg

Mäskning;
50 grader, 30 minutter
68 grader, 90 minutter
78 grader, 15 minutter

Kogning:
15 gram Rakau 12 % alpha, 1 time
Protafloc, 20 minutter
15 gram Rakau 12 % alpha, 15 minutter
25 gram Rakau 12 % alpha, 5 minutter
25 gram Rakau 12 % alpha, 3 minutter
25 gram Rakau 12 % alpha, 1 minut
+ 25 gram Rakau 12 % alpha (hopback)

Gär:

London Ale III
Brettanomyces Bruxellensis

Karbonering: 8 gr sukker pr liter färdigt öl

Här är det i och för sig rakau istället för nelson suivon (som jag ändå lätt kan rekomendera) som skulle ha en recept som påminnar om periko/passionsfrukt. Min personliga motivering för mycket humle (fast ej torrhumling i detta recept) är just att jag vill ha ett torrt och livligt öl med vinös karaktär, men som ändå "ölelement" :-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Hej kalasbryggare!

På SM 2010 i GBG fanns det två välklädda gentlemen,
som med oklanderligt vit linnehandduk elegant hängande över armen,
serverade en dryck som jag verkligen förknippar med trådrubriken "champagneöl".

Har letat i SHBFs receptdatabas men inte hittat något som träffar rätt.
Hittade däremot en resultatlista med en post som jag tror är den jag sökte.

http://shbf.se/index.php/artikelarkiv/3 … s-val.html

2  314 Mon Dieu Jakob Carlström, Niklas Stenlås 9D - Ljus stark belgisk ale

Kan någon bekräfta eller dementera om jag hittat rätt öl?
även om jag inte hittat fram receptet...är det öht publicerat ännu?

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Raasken - Du har så rätt så!
Det va en alldeles underbar brygd som va redigt inspirerade, något liknande hade varit kalas att sätta samma själv så jag följer tråden med stora förhoppningar!

Raasken skrev:

Hej kalasbryggare!

På SM 2010 i GBG fanns det två välklädda gentlemen,
som med oklanderligt vit linnehandduk elegant hängande över armen,
serverade en dryck som jag verkligen förknippar med trådrubriken "champagneöl".

Har letat i SHBFs receptdatabas men inte hittat något som träffar rätt.
Hittade däremot en resultatlista med en post som jag tror är den jag sökte.

http://shbf.se/index.php/artikelarkiv/3 … s-val.html

2  314 Mon Dieu Jakob Carlström, Niklas Stenlås 9D - Ljus stark belgisk ale

Kan någon bekräfta eller dementera om jag hittat rätt öl?
även om jag inte hittat fram receptet...är det öht publicerat ännu?

Mvh Raasken

12 Senast ändrad av Gilgrim (2011-02-13 13:36:39)

Igår blev det bryggning:

OG: 1.093

Maris Otter 4 kg (66 %)
Vetemalt 2 kg (33 %)
Druvkoncentrat Riesling 3 liter - 0 min (okänd sockerhalt)

5g Nelson Sauvin (10,9% AA) 60 min
50g Nelson Sauvin (torrhumle)

Jäst: Lalvin EC-1118

Mäskning: 65 grader i 90 minuter

Kommentarer: Grönölet står nu i rumstemperatur för att få igång jäsningen men flyttas nu under dagen till en kallare plats (4-6 grader) för att få en renare jäsning.
Ville ha pilsnermalt istället för Maris Otter men jag hade slut i lager. OG blev lite väl högt, förmodligen utav den okända sockerhalten i druvkoncentratet. Ville egentligen ha druvkoncentrat på Sauvignon Blanc eller Chardonnay  men de var slut.

13 Senast ändrad av Gilgrim (2011-02-11 17:29:07)

Aj då, jag hade i en annan jäst nämligen Lalvin ICV K1-1116 (köpte fel). Tror dock att det blir gott ändå!

Väcker den här tråden lite då jag har liknande funderingar.

Skulle vilja göra ett lättare och syrligare veteöl, och undrar hur champagnejäst påverkar? Funderingen är att testa ett eller två halvkilospaket med Muntons vetemaltextrakt, citra-humle och nån kul jäst som ger mycket småbubblor. Tanken är att sekundärjäsa i äkta champagneflaskor och prima ganska generöst, men jag siktar inte på nån vidare alkoholhalt... kanske 5-6 procent.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Den här jästen är ingen champagnejäst, men ger lätt syrliga toner (och lite kryddiga smaker) och kan jäsa ut riktigt bra. Med en mindre mängd socker i receptet har jag fått den att jäsa ut till 93% ("apparent attenuation").
http://shop.humle.se/jast/veteoljast-be … abs-wlp566