Nobel humle med frisk smak

Vilken humle är det jag saknar? Kör nu pilsner med bara saaz, men det ger mej inte det jag söker. Kan det vara tettnanger som saknas i smakbilden tro? Jag gillar saaz, men vill ha nåt mer för en komplexare smak. Torrhumling å sånt kommer inte på fråga förrän jag börjar brygga ale. Kommer ta ett bra tag.
Det enda jag vill i nuläget är att tillägga en liten friskare smak till humlen. Annars blev min misslyckade pilsner helt godkänd med endast 2 veckors kallagring. Till det bör läggas ävern bottenfrysning. :-) Men det gjorde nog inget. tappade upp 4-5 liter i dag och trycksatte för att smaka. Oj va gott!

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Nobel humle med frisk smak

Kanske är det att du väljer aromatisk humle?  Både Saaz och Tettnanger är samma skola. Kanske får du bättre resultat med en tysk kvalitetshumle som Hallertauer Mittelfrüh, H. Tradition och Herbrücker eller någon av de amerikanska varianterna, Mt. Hood eller Vanguard.

Sterling är en mycket intressant humle. Saaz och Hallertauer blandat i en humle, mycket gott.

Prova med Tradition och/eller Sterling som bitterhumle (eller Perle), Sterling som smakhumle och Saaz och Mt.Hood som aromhumle så kanske det ger ett bra resultat?

Mina favorithumlesorter just nu: Sterling, Mt. Hood, Styrian Golding, Saaz, och Tradition.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Jag gillar Hallertauervarianterna i pilsner och precis som du Saaz. Perle kan också passa bra även som aromhumle tycker jag. Sedan tycker jag inte det är fel att experimentera lite med humlen, kanske blanda in i lite udda humle i mindre mängder för en lite modernare pilsner, prova tex Riwaka eller Styrian Goldings.

+1 på hallertau tradition mkt krispig smak wink

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Körde lite styrian goldings i min mex bock som skulle likna noche buena. Men blev mer lik en lite söt negra modelo.
Jag vet att Cuautemoc använder Mt Hood i sin veteöl, som för övrigt är helt klar och smakar lite likt bohemia clasica.
Men om man använder typ saaz som smakhumle. Då skulle man kanske i stället för att använda NB, ha perle som bitter. Och kanske mittelfru som arom och kanske även lite i sista smakgivan?
Måste lära mej detta med humle bättre. Men vet nu att saaz ger en lite unken smak. Man behöver nåt mer än det för att få den friska smaken jag är ute efter

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

den unkna smaken i saaz är ju lite vad man är ute efter.. urquell mmmmm

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Jag bryggde nyligen en saison med sorachi ace humle. Den har väldigt trevliga citrontoner. Jag tyckte den skulle passa bra i en sommarlager, men om man använder den som beskhumle får man kanske lite friska citrustoner i bakgrunden.

http://saccharolicious.blogspot.com

sorachi ace humle... hmm.... har aldrig hört. var kommer den i från? Fast jag ska nog utöka mitt humleval mot U-staterna, då mexarna köper humle där. Dom kan inte odla humle i mexico pga klimatet, så det är det enda i ölen dom inte själva kan producera.

Sorachi utvecklades av Saporro i Japan, men odlas numera (även) i USA.

http://saccharolicious.blogspot.com

Ja nu hittade ja den genast på humlegården...... Nu är jag vaken, kanske har med det att göra?

Du kommer inte få någon klassisk pilsnersmak med amerikansk och nyazeländsk citrushumle, såsom Sorachi.  Däremot är amerikanska varianter av tysk nobelhumle helt ok för en klassisk pilsner. Mt. Hood, Crystal, Sterling, Vanguard etc.

Med det inte sagt att det inte går att göra en god lager med Amarillo, Cascade och andra citrusaktiga humlesorter.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Personligen är jag svag för Tettnangen som ger en fin och lättigenkännbar karaktär till ölet!!

Sorachi Ace har jag bara använt en gång och den impade inte så värst ...Cascaden vinner fortfarande!

mvh H

Nu är det till att krypa till korset !!

Jag testade ölet med sorachi ace häromdagen och uuups!! vad denna dryck hade växt!
Tiden hade tydligen fått saker och ting att gifta sig och landa !
Mycket smaskigt !

mvh H

Finns det någon kommersiell pilsner som innehåller cascade?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Chubb skrev:

Finns det någon kommersiell pilsner som innehåller cascade?

Då är det väl knappast en "pilsner" längre, utan någon sorts ljus lager....
Jag brukar ta det ganska lätt på "ölstilar", men någonstans får vi väl dra gränsen för namnen wink
Fast hade inte St Eriks Pilsner något åt det hållet ?

/Calle

Ah det var rätt sent när jag skrev det inlägget, menade så klart lager smile

Har faktiskt inte smakat St Eriks pilsner, har hört en del gott om den men jag har blivit besviken av alla öl från St Eriks jag provat hittills så det brukar alltid finnas nått roligare att köpa när man väl är på systemet.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/