Humlekoncentrat

Alltså går det att köpa koncentrat? Hur använder storbyggerierna det? Ger dom en humlegiva med koncentrat å sen är det bra? Lite nödvändigt vetande bara.......

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Humlekoncentrat

http://www.brouwland.com/setframes/?l=& … p;shwlnk=0
har funderat på att köpa lite för att göra dubbel ipaor med. men hur mycket ibu får man ut av det? någon som vet?

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

För det första finns det två typer av extrakt, först de som används för att ge beska - de är oftast isomeriserade d.v.s. den process som brukar ta en timme vid kokning av vanlig bitterhumle för att alfasyran ska bli vattenlöslig. Sedan de som används för att ge smak och arom. Kallas ofta humleoljor men finns också i fast form.

Även om extraktet för beska är isomeriserat bör man låta det koka för att få bort eventuella löslingsmedel. Smak- och aromextraktet kokar man inte  då förvinner ju det som man valt extrakt för. Humleoljorna och det fasta används med fördel vid torrhumling.

När man kokar vanlig humle kanske man tillgodogör sig c:a 30 procent av den alfasyra som anges i specifikationen. När det gäller isomeriserat extrakt så kan detta istället bli 100 procent. På en gammal flaska jag har hemma står det att det är 6 procent isomeriserad alfasyra. Jag har bara använt det en gång när jag bättrade på beskan lite i en scottish export som jag fick fram genom att späda en en strong scotch ale. Jag kokade inte i det här fallet så det här extraktet verkade inte innehålla några lösningsmedel. Det är troligen samma extrakt som länkas till ovan.
Humletabletter för smak och arom har jag - enligt min uppfattning - med gott resultat använt som torrhumling.

Men vilken humlesort pratas det om? Det framgår dåligt tycker jag.
Sen på bryggeriet jag besökte där dom tillverkar corona och lite andra öl, hade dom ett humleextrakt som liknade en krusbärssylt. Men i dessa flaskorna verkar det helt flytande? Enklare att dosera, men tror ändå på kottar tills vidare. fast mycket intressant att tillsätta lite extra smak om man inte skulle vara nöjd tex......

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

När det gäller extrakten för beska är väl sorten som använts ointressant - det innehållet ju bara i princip alfasyra. När det gäller smak- och aromvarianterna har jag bara sett olika varianter av oljor som talar om ex. citrus, humlig, tallaktig (kåda) eller blommig. Man verkar ha separerat ut  olika specifika komponenter ur humlet och inte behållit den speciella sammansättning av de olika  komponenterna finns i olika proportioner i varje särskild humlesort.

Det kanske blir mer vanligt längre fram att använda extrakt? Men om man bara vill öka på lite smak eller arom, kan det nog kvitta. Kanske enklare då att gå direkt på den smak eller arom man verkar sakna i sin öl.