Mitt Mål

Mitt mål med hembryggning är att kunna ta ett glas öl när det passar
Det har inte funkat innan då jag flaskjäste. Då var man tvungen att ta en hel flaska varje gång.  Men nu kan jag ta ett halvt glas till maten ifall jag vet att jag måste köra senare. Det tycker jag är livskvalite! Det skulle man åxå kunna kalla hälsa. Det man tycker man mår bra av är åxå hälsa. Inte bara allt som en del forskare kommit fram till.
Fassan levde väldigt sunt och åt helt enligt planen, men ändå blev han bara 70. Det har jag tänkt på ganska mycket dom 2 åren som gått sen han kilade vidare. Man har kanske bara 20-30 år kvar, och då ska dom åren vara på mina villkor. Inte på en doktors villkor som ska försöka hålla en i skick 5 år extra.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

2 Senast ändrad av scaryeyes (2011-01-08 00:30:09)

Sv: Mitt Mål

Alltså... det var eg fassan som sådde fröet till ölbryggning för mååååånga år sen, då han tvingade ut mej å brossan i trädgården att plocka humle.
ja fattade inte det då, å inte senare heller. men nu fattar jag engagemanget. Fassans syster hatade julölet hanbryggde å ingen annan har sagt att det var drickbart heller. Men fan vad vad kul det måste ha varit då i slutet av 70-talet. Det fanns säkert ingen öljäst, utan receptet var nog vanlig kronjäst

Det är hälsa att ha nåt man brinner för

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Det lät bra det där, jag skålar för det!

just nu saknar jag "Gillar"-knappen... psykisk hälsa är viktig tror jag, även om det "strider" mot alkohollagen....

Inte för att vara en party pooper här men är det inte så att den största delen av psykisk ohälsa i Sverige är en direkt orsak av alkohol?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Du är ingen pooper, Chubb, det är helt sant det du säger.  Samtidigt är det väldigt många männsikor som klarar av alkohol galant och en massa männioskor som har problem med sötsaker, feta saker och riktgit ohälsosamma saker.

Jag är helt med Mange, men måste för egen del inflika att öl får mig att lägga på magen.  Inte ensamt, men med en livsstil som inbefattar fet mat och mycket kolhydrater så har min vikt ökat med närmare 25 kilo på 15 år.  Och det mådde jag inte bra av psykiskt och fysiskt.  Vad jag försöker säga är att det där med öl och ohälsa är vansinnigt individuellt.

Samtidigt vill jag säga att ett liv utan öl, som jag har upplevt under oktober, november och delar av december, får mig inte att må särskilt mycket bättre psykiskt heller.  Skulle ha svårt att se ett liv utan en god öl every now and then. Men jag skulle verkligen inte vilja ha ett liv där jag var tvungen att ta en öl every now and then.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

7 Senast ändrad av yrmff (2011-01-08 08:30:36)

Håller med dig scaryeyes!

Jag har precis som de flesta i detta avlånga land ett nykterhetssamvete som gnager mig och som har fått svensson att häva i sig hela sin veckoranson på fredagskvällen för att på lördagen konstatera hur rätt nyckterhetsivrarna har om alkoholens farlighet!

så höll jag åxå på i många år för att småningom hamna i ett mer "europeiskt" perspektiv och därmed en till två öl mer eller mindre dagligen istället !

Klart är väl att alkoholen orsakar mycket lidande och sett ur folkhälsointitutets perspektiv är jag förmodligen riktigt illa ute om man räknar på min årskonsumtion! men själv kan jag bara konstatera!

Det är rätt lustigt det här med tillgång och efterfrågan!!

För min del har bryggningen och nu när jag har i princip obegränsad tillgång till öl faktiskt lett till att jag dricker betydligt mindre!
Jag dricker dessutom kvalitetsöl öl idag som kostar dubbelt så mycket på bolaget som de öl jag drack innan för halva det priset. smile

mvh H

Jag har för egen del lyckats lägga på mig en rejäl kagge de sista åren vågen visar ~100 pannnor har inte tränat ett dyft och ätit som en gris. 1-2 öl var och varannan kväll i bastun eller framför tv och några till under helgen sätter sina spår och så triggar det hungern så det gärna blir 2-3 kvällsmackor. Har passerat 45år's strecket och inser/vet att detta börjar bli rejält farligt för hälsant och att jag inte riktigt trivs med detta. Har i alla fall avgett som nyårslöfte att komma till rätta med detta så det blir inte en bira före vecka 20 samt att jag ska börja röra på mig mer och äta nyttigare.

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Helt rätt Pål, min tanke är att om man gör saker som får en att må bra, då är det sällan illa. Dricker man sig full, spöar frugan och barnen mår man knappast bra efteråt, och då blir alkohol nog lika med psykisk ohälsa...

Alltså, får man dåligt samvete, känner man sig fet etc. om man tar en öl på en vanlig tisdag ska men nog låta bli. Jag tar hellre en öl varja kväll än 7 st lördag kväll, då mår jag bra varje dag istället för att sakna något 5 dagar, ha skit roligt en, och må dåligt en.

Jag har åxå blitt fet. Vägde 58-60 kg när jag mönstrade. Är 170 lång så det var kanske ett till 2 kg för lite. det var på den tiden muskler som saknades. Jag har aldrig sett ett gym från insidan, och blr bara trött av tanken på ett elljusspår. Men nu 25 år senare väger jag närmare 80!!!! Jag vet att det INTE är ölens fel, utan alla gången jag veckohandlat på macken. Alla kebabtallrikar i tjollen efter krogen.
Jag lever nu så mycket jag kan på en öldiet, som går ut på att dricka öl när man vill, nån oplanerad whiskey då och då, och framför allt hålla igen på mat. har gjort så förr, och det har funkat. men när man är gift är det svårare, då hustrun mer eller mindre tvingar en att äta en massa.
Att äta på regelbundna tider har för mej alltid varit helt förkastligt. Vill jag inte äta kvällsmat, så äter jag inget. Tar hellre en tallrik makaroner kl 2 på natten. Har funkat otroligt bra i alla år, ända tills jag blev gift. Nu får jag inte äta makaroner mer..... Men fintade henne och köpte hem ett lager nudlar. Åxå gott till pilsner.....

Tror min hustru kostvetaren kände en "disturbance in the force" när scaryeyes skrev ovanstående inlägg

mangster skrev:

Tror min hustru kostvetaren kände en "disturbance in the force" när scaryeyes skrev ovanstående inlägg

He he... det finns mer!
Som att jag äter lagad mat 2 ggr efter mörkrets inbrott när jag jobbar mina 14 timmars pass på natten. Kör då frukost på hotellet innan jag går och lägger mej. Så i veckorna blir det ingen öl alls. Därför är det bättre att jobba på helgerna, så man kan dricka öl på tex tisdagar, vilket retar gallfeber på svensson-allmänheten!

Fast nu har jag kommit ganska långt ifrån rubriken i denna tråden...... Eller, ja, det är kanske inte så långt bort ändå. För jag tar onekligen gärna en öl när jag kommit hem, bara för det är så gott. Har börjat använda mina vinglas att dricka öl ur. Ser snyggt ut. Ölen tar inte slut så fort i faten heller....... Plus att man kan dricka fler :-)

scaryeyes skrev:

Därför är det bättre att jobba på helgerna, så man kan dricka öl på tex tisdagar, vilket retar gallfeber på svensson-allmänheten!

Tror detta måste vara bland det bästa som sagts på detta forum! smile

mangster skrev:
scaryeyes skrev:

Därför är det bättre att jobba på helgerna, så man kan dricka öl på tex tisdagar, vilket retar gallfeber på svensson-allmänheten!

Tror detta måste vara bland det bästa som sagts på detta forum! smile

HA!!!

Jag visste att jag skulle bli erkänd nånstans... nån gång.

Kanske jag har nått ett mål. Jag har nu bryggt en lager som smakar som den man kan köpa på krogarna i danmark. Men min kan jag dricka billigare. Det kan vara ett mål. Fast det är inte mitt! För 2 år sen hade det räckt. Jag drack en pilsner Urquell för en vecka sen, vilken många betecknar som ur-pilsnern. Den säger mej ingenting. Kanske har jag blivit skadad av den mexikanska Bohemia som jag fortfarande tycker är den klart bästa ljusa öl jag druckit.
Tror mitt mål med hembryggning är att brygga det bästa ölet jag någonsin smakat och kunna duplicera det många gånger. Efter det kommer mitt mål att vara mycket högre. Som tex att brygga det bästa någon någonsin smakat..... men tyvärr kommer inte jag heller leva i 5000 år.........

inte om du käkar makaroner mitt i natten iaf, hehe

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

scaryeyes skrev:

Jag drack en pilsner Urquell för en vecka sen, vilken många betecknar som ur-pilsnern. Den säger mej ingenting. Kanske har jag blivit skadad av den mexikanska Bohemia som jag fortfarande tycker är den klart bästa ljusa öl jag druckit.

Jag har haft glädjen att dricka Prazdroj (Pilsner Urquell) på plats i Tjeckien och där är det en riktigt god öl, och då pratar jag på fat.  Det är väl det där med färsk öl med färska ingredienser. När jag dricker den här i Sverige på flaska är den precis som du säger intetsägande. Det var den inte på flaska för 15-20 år sedan.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.